Szelephézag állítás, 2. rész

2 Flares Facebook 0 Google+ 1 Twitter 1 Pin It Share 0 Email -- 2 Flares ×

Legutóbb a csupasz hengerfejig jutottunk, következhet a szelephézagok megállapítása, hengerről hengerre.

szelephézag_értékek_korong
Minden érték a papíron, itt már látszik, hogy nem ússzuk meg a javítást

A papírra felrajzoljuk a motor sematikus ábráját, és a négyes hengertől visszafelé haladva egyesével megmérjük a szelephézag-értékeket. Az adott motor gépkönyvéből már tudjuk (Kawasaki Z750), hogy szobahőmérsékleten a kipufogószelepeknél 0,22 – 0,31, míg a szívószelepeknél 0,15 – 0,24 milliméter közötti érték az ideális. Mivel a motor több ponton is eltér ettől, így meg kell bontanunk a vezérlését, hogy a korongokat kivéve visszaállítsuk a gyári állapotot.

vezérműlánc_spannoló_feszítő
Nem csak a szeleppel van baj: új vezérműlánc-feszítőre is szükségünk lesz

Ehhez kivesszük a vezérműlánc-spannolót és fellazítjuk a vezérműtengely csapágyait. A művelet során megvizsgáljuk a motorvezérlés többi elemét is (vezérműlánc, vezérműlánc-feszítő, vezérműtengely stb.) Miután eltávolítottuk a tengelyeket, megvizsgálhatjuk, hogy mely lapkákat lehet felcserélni egymással.

Hengerfej_korong_pohár
Mágnes segítségével könnyedén kivehetők a “poharak”

A végeredménynek – általában – az ideális intervallum nagyobb értékéhez kell közelítenie. Ha cserével nem megoldható a javítás, akkor kb. 500-1000 Ft -os tételt jelent darabonként az új korongok vásárlása. Ha ezzel megvagyunk, akkor az új alkatrészek beépítése után – fordított sorrendben – elkezdhetjük az összeszerelést, természetesen újra ellenőrizve az összerakott motornál a frissen beállított értékeket.

szelephézag_érték_gépkönyv
Az alsó határon lévő (0,17) szívószelep lapkáját legalább 0,05 mm-rel vékonyabbra kell cserélnünk

Mint a fentiekből látszik, bonyolult munkafolyamat a szelephézag-értékek beállítása, így a legtöbb esetben szerviz segítségére szorulunk ebben a műveletben. A költségek ellenére mindenképpen ajánlott elvégeztetni a beavatkozást, hiszen sokat spórolhatunk vele, mivel a rosszul beállított motorban eléghetnek a szelepek – ez utóbbi pedig lényegesen nagyobb költség, mint az időszakos szerviz alkalmával történő átvizsgálás és beállítás.

A cikk elkészülésében a Quicksteel Motorszerviz volt segítségünkre.

2 Flares Facebook 0 Google+ 1 Twitter 1 Pin It Share 0 Email -- 2 Flares ×

Szerző: Kutya

Megosztás

Szólj hozzá, számít a véleményed!

  • sörci

    Egy kis segítség, ha van a közelben nyomtató:
    http://www.calamarichris.com/images/valveform.pdf
    Érdemes felírni a km állást a dátummal, később jól jöhet (következő szerviz, motor eladás stb).
    Nekem is túl kell essek még rajta a szezonig, csak a szabadidővel állok hadilábon :)

  • attila

    Köszi a leírást. Sokat segített a megértésben egy nem szakavatott embernek, hogy mit, miért! Annyi kiegészítőt hozzátennék azoknak akik maguk próbálkoznak ezzel a művelettel, hogy a “vezérműtengely-leszorító” fellazításánál óvatosan járjanak el, mert a szeleprugó ereje rossz esetben elgörbítheti minimálisan a vez.tengelyt!

  • Én

    motorja valogatja, de nem kell mindig levenni a vezertengelyt a lapka cserehez
    ugyes kez es jo celszerszam is megteszi olykor

  • http://www.hegylakok.hu kutya

    @Én: ha a lapka a pohár belsejében van – ahogy most is – akkor nincs az a célszerszám, amivel te onnan ki tudod venni :wink:
    (ha olyan, mint a régebbi autókon, hogy a pohár tetején, vagyis a külső oldalán, a tengely alatt van a lapka, akkor igen – speciális fogóval kivehető)

  • himizoli

    Köszi fater!!!!!Kinyomtattam,nekem is kell majd mert nemsoká ellenörzés,állítás :-D

  • Human-T

    Sziasztok! 12ezres szerviz előtt állok egy szűk ezressel… (z750) :s
    Kicsit szepeg a seggem, hogy átb.sznak és nem csinálnak vele semmit, miközben a levegőt is kifizettetik velem amit ott szívok el. Sajnos vagy sem, nem vagyok túl műszaki szaki.
    Mibe szokott fájni a 12e-s? Köszi az infót előre is.

  • http://www.hegylakok.hu kutya

    ha nem bízol bennük, akkor inkább vidd olyan helyre, ahol nyugodtan hagyod ott a paripát :wink:
    Ha olajat és szűrőket kell cserélni, akkor az kb. 30 körül lesz összesen a Kawánál – ha nincs rajta garancia már, akkor javasolnám a Quicksteel Szervizt, mi is ott javíttatjuk a motorjainkat.

    http://www.quicksteel.hu

  • Human-T

    Köszi a tippet

  • http://Honlap Haw

    Segítséég. Szoval ha megmérem a lapkákat abból megkapom hogy mekkora a pillanatnyi szelephézag? Vagy most mit hol mérjek.
    Nem akarok leragadni a 2T szerelésnél,de még csak most kezdem a 4T-t, Kérlek ne nézzetek hülyének ha rosszat kérdezek.

  • http://www.hegylakok.hu kutya

    @Haw: a lapkákat csak a szelephézag mérése UTÁN kell mérned… bővebben erről: http://www.hegylakok.hu/2011/02/cikkek/karbantartas/mi-a-hezag-a-szelepallitasrol/