Segédmotor, B125 és A2 – a jogász válaszol

217 Flares Facebook 215 Google+ 1 Twitter 1 Pin It Share 0 Email -- 217 Flares ×

Sziasztok! Több kérdés érkezett hozzám a segédmotorokkal kapcsolatosan, ezért boncolgassuk kicsit ezt a témát bővebben!

.

Sokan nem tudják, de változott a szabályozás, EU-s lett, aminek köszönhetően kategóriák jelentek meg itt is, három-és négykerekű segédmotoros kerékpárokkal.

Kétkerekű járművek legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel, amelyben a motor hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belső égésű motor esetében vagy legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW elektromos motor esetében.

Háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel amelyben a motor hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW, egyéb belső égésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,

Könnyű négykerekű segésdmotorok, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg – elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében. Ezek a járművek A1 vagy B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőek, míg az előbbi kategóriákhoz M-es jogsi is elég.

 Természetesen ami minket, motorosokat főleg érint, az a kétkerekű segédmotoros kerékpár.

Főszerkesztőnk vetette fel azt a kérdést, hogy mi a helyzet a különböző nagyáruházakban kapható villany, vagy robbanómotoros biciklikkel? Ezek valóban kerékpárnak minősülnek, hiszen a KRESZ szerint “kerékpár az olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.”

Ezek a kerékpárok már komoly sebességre képesek, kedvencem, amikor a papák és nagyik száguldanak bukó nélkül a bicikliúton, a szívbajt hozva a békés kerékpárosokra. Ezek komoly fékkel sem rendelkeznek, a gumi is virsli, életveszélyesek véleményem szerint, de (papíron) kerékpárok. Nincs rajtuk biztosítás, ha kárt okoznak csak polgári perben követelhető az összeg.

A nálunk előrébb gondolkodó országokban ezeken is van rendszám, itthon mindennemű papír nélkül közlekedhetnek.

Negyvenet megy, motor hajtja és ketten utaznak rajta, mi az? A magyar törvények szerint ez egy kerékpár…

Új kategória a B125. Ezzel sokan ülhetnek át végre legálisan a 125/50-es robogóikra, az ötlet a jelenlegi helyzet normalizálása, az illegálisan használt robogók kiszorítása lett volna. Sajnos ez nem párosult – egyelőre – a rendszámozás kötelezővé tételével, így az eredménye is csak korlátozott.

Ha már jogosítvány, akkor még egy változás, az A kategória 2013-tól már csak akkor szerezhető meg egyből, ha az illető 24 év felett van. Azaz, ha ezen kor alatt vagy és hamarabb akarod a kezedben tudni a jogsit, akkor A1-el kezdesz, majd két év múlva A2 (egyből megszerezheted, ha 21 elmúltál),  majd jöhet az A vizsga. Ez három tanfolyam, három költséggel, értitek…

És még egy gondolat lezárásként. Nagy a vita a 125/50 körül, sokan vannak az illegális használat mellett. Az egyik, általam sűrűn látogatott fórumon is sokan vannak, akik így használják motorjaikat. Sajnos van egy 18-20 év közötti csapat, aki oltogatja a többieket, mindenkit hülyének nézve. A témáról a véleményem már olvashattátok, azonban nem bírom megállni szó nélkül: ha már te hülyeséget csinálsz, legalább mást ne vigyél bele! Maradjatok csendben, csináljátok, amíg a hatóságok eltűrik/elnézik, de ne beszéljetek rá másokat a szabálytalanságokra, még ha ebben önigazolást is találtok.

Üdv, Dr. Dózsa Ernő

www.dozsaugyved.hu

.

217 Flares Facebook 215 Google+ 1 Twitter 1 Pin It Share 0 Email -- 217 Flares ×

Szerző: TC

Megosztás

34 Hozzászólás

  1. Konkrétan arra lennék kiváncsi, hogy Danuvia 125cm-es rendszámos, biztosítással rendelkező motorkerékpárt lehet e B. kategóriás jogsival vezetni.

    Válasz erre
    • Nem!
      Ha van legalább 2 éve “B” kategóriás jogosítványod, elmész és leteszed a cikkben említett B125-ös jogsit (ezt emléletileg gyorsabban és könnyebben járhatod ki, mint a többi motoros jogsit) és utána zavarhatod a Danuviát(feltéve, hogy nem erősebb 11 Kw-nál). A “B” kategóriás jogsival csak segédmotoros kerékpárt (lásd a cikkben) vezethetsz.

      Válasz erre
      • Egyik ismerősöm csinálta a B125-öt, 3 éve van B-s jogosítványa. Közölték vele, hogy ugyan úgy, KRESZ, rutin, városi, mintha simán az A1-et csinálná meg. Azt hiszem, annyi a különbség, hogy 1-2 órával kevesebbet kell venni, de ugyan úgy, vizsga/vizsgák, stb. (ha jól emlékszem)
        A másik, amikor én Ak-ra vizsgáztam, akkor volt egy gyerek, aki ott panaszkodott, amiért újra kell csinálnia a KRESZ-t, mert több, mint 2 éve volt utoljára vizsgája… Szóval, átb*szás lett ebből a B125-ből…

        Válasz erre
      • Nem kell 2 éves jogsi

        Válasz erre
        • Igaz,a két év az utas szállításához kell.

          Válasz erre
  2. Hy. A jövő évi jogositvány szerzésről ill rendszámoztatásról van valami információd? Köszi Előre is

    Válasz erre
  3. A2-es jogsi 21-től??? Máshol nem 18-at írnak?!

    Válasz erre
  4. Üdv! Ugyan a 19 évemmel éppen beleesnék az említett kategóriába de nem a rendszámozás miatt szeretnék hőzöngeni(ugyan nem tetszik az ötlet hogy az simsonom rendszámos legyen), csupán arra keresek választ hogy mire számítsak az A korlátozott jogsimmal, hogyan tovább? Különbözeti A2-re? Vagy x év múlva A? Mik a lehetőségek?

    Válasz erre
    • Hát, erre én is kíváncsi lennék :)

      Válasz erre
  5. Sajnos sehol nem találok pontos információt arról hogy melyik jogosítványt mikor is lehet kezdeni főleg hogy folyton variálnak.
    Most akkor a B kategóriát mikor is lehet kezdeni? Ha pedig megvan a B kategória kezdhetem is az A1-et? Mert ott is olvastam olyant hogy 17 életév meg hogy 16,5. Én a legbiztosabb helyről a 16,5 hallottam és jó lenne megtudni mert márciusba leszek annyi és már kezdeném is.
    A válaszokat előre is Köszönöm!

    Válasz erre
    • B kat változatlan, ha jól tudom, utána meg nem A1, hanem B125 a neked megfelelő képzés. Igazából ugyanaz (lenne) a kettő, a különbség csupán a képzés hosszában és árában van. A1 olyan, mintha csak 125-re akarnál jogsizni, B125 meg egy kiegészítő képzés.
      Remélem nem beszéltem baromságot és elég érthető voltam. Have a nice day! =)

      Válasz erre
    • 16.5 évesen lehet kezdeni a tanfolyamot 17 évesen lehet a forgalmi vizsga,és utána akár ki se kell váltani a jogsit jöhet a B125. Egyébként a1 15.5 évesen lehet kezdeni a tanfolyamot 16 évesen lehet a rutin vizsga

      Válasz erre
  6. Üdv! engem az érdekelne h akkor most ezt a sort hogy kell értelmezni? “…akkor A1-el kezdesz, majd két év múlva A2 (egyből megszerezheted, ha 21 elmúltál), majd jöhet az A jogsi…”

    a zárójelig oké! de majd jöhet az A jogsi, szóval ha 21 évesen megvan az A2 akkor 2 év múlva le lehet tenni A-ra? v várni kell 24 éves korig? a másik meg h akkor akinek most megvan az A1-gyes jogsija több mint 2 éve az nem mehet A-ra ugye?

    Válasz erre
  7. Üdv!
    Es a nagy cm3 es quadokkal mi a helyzet?Mert errol mint mindig keves információt találok.

    Válasz erre
    • szia Misi,
      a quadok státusza nem változott, vagyis bármelyiket lehet rendszámozni, ami megfelel a hazai előírásoknak. ez egy 5-600-as 4×4-es esetében kb 500 000 Ft (világítótestek, abroncsok stb.)

      Válasz erre
  8. Sziasztok engem az érdekelne hogy nekem most van Ak-ból jogosítványom és jövő májusba lesz két éve hogy vizsgáztam és, hogy akkor most jövőre levizsgázhatok A ra vagy várnom kell vele még? Előre is kösz!

    Válasz erre
  9. Kérlek segítsetek !!!!!
    Ha a fent említett információk teljesen helytállóak, plusz jól is értelmeztem, akkor igaz-e az állításom/kérdésem ?
    -Egészen decemberig 13-ig 19 éves vagyok. Tavaly (2011.09.) Vizsgáztam A1 kategóriából. Elkezdhetem-e a jogsit 2013.09 (ha megvan a 2 éves jogsi) körül A2-re , majd azután közvetlenül az A kategóriát ? (persze, csak ha beleférek a vizsgaidőszak befejezéséig)
    Szumma szummárum legkésőbb 2014 tavaszán letehetem az “A” jogsit ?

    Válasz erre
  10. én arra lennék kiváncsi hogy a 80ccm motorok hova tartoznak?

    Válasz erre
    • A1, vagy B125 kategóriába, ha nem nagyobb a teljesítményük 11 KW -nál (15 Le). Ha erősebb, akkor A2 (korábban Akorlátozott, 18 évtől szerezhető meg, viszont max. 35 kW és 0.2 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányú motorkerékpár vezethető majd vele január 1-től).
      Ha pedig nincs rajtuk rendszám, akkor a versenypályára, off-road pályára, vagy a kukába, de oda, ahol mások is közlekednek, semmiképp…

      Válasz erre
  11. Moped autókról lehet tudni valamit, sokan segédmotorként hirdetik?!
    A súlya nem tudom belefér-e a 350kg-ba.

    Válasz erre
  12. Engem az érdekelne, hogy A1/B125-ből lehet-e kategóriaváltással feljebb lépni A korlátozott/A2-be? Tehát, fizeti kell mindent előről avagy nem?

    Válasz erre
  13. Én 21 éves vagyok és megvan az Ak jogsim több mint két éve!
    Ennek ellenére a jelenlegi szabályozás miatt csak 24-évesen és teljes tanfolyami költséggel szerezhetem meg az A-t mivel a 2013-ban érvénybe lépő tervezetben az Ak nem szerepel kategóriaként így jogilag nem is lehet arról bővíteni ,hiszen egy nem létező kategóriáról van szó a törvény színe előtt.

    Így annak ellenére ,hogy 14-éves korom óta koptatom az aszfaltot különféle gépek nyergében immár 7 éve mégis teljesen kezdőnek számítok!

    Itt had gratuláljak a törvényhozóknak különleges szakmai képességeikhez!

    Válasz erre
  14. Üdvös lenne, ha ezt a “nemlétező” kategóriát szépen átírnák mindenkinél A2-re. Meghalni nem ettől fognak, és célszerű is, mert a gyártók most úgy tűnik, eléggé ráfeküdtek az A2-re, szóval a 25kW alighanem teljesen számkivetett határ lesz, amire senki nem készít semmit… párom is Ak-val rendelkezik, így engem is érint a téma. Kéne valami beadvány, támogatóval, ilyesmi…

    Válasz erre
  15. tehát mi a teendő ha pár éve vettem egy aprilia tuareg wing 125-öst és minden gond nélkül használtam ugynevezett hobbi célra,csak adásvételi van?

    Válasz erre
  16. inkább 125cm3 segédmotor érvényes, mert 50cm3 sok probléma motor

    Válasz erre
  17. Ezt most mégegyszer, magyarul….? :?

    Válasz erre
  18. Most azt nem értem, hogyha van egy 35 kw-os motorom ami 140 kg akkor 35/140=0,25 akkor nem vezethetem??de ha már pl 200 kg akkor 35/200=0,175 akkor meg vezethetem??? :O vagy hogy van ez???

    Válasz erre
    • 48 lo es 140 kilo menetkesz tomeg? Aligha van ilyen utcai vas…

      Válasz erre
  19. Üdv!

    Azt szeretném megkérdezni (lehet bennem van a hiba, de a cikkből szerintem nem világos.), hogy ha (én példámat nézve) 19 évesen 3 év A1 gyakorlattal megszereztem az A2 kategóriát akkor rögtön mehetek A-ra is? Előre is köszönöm a választ!

    Válasz erre
  20. én azt szeretném megkérdezni h 150es robogot ami 11kwos lehet e vezetni A1el????

    Válasz erre
    • tibi, a szabály halál egyszerű: 11 KW ÉS legfeljebb 125 cm3, nincs kibúvó.

      Válasz erre
  21. sziasztok engem az érdekelne hány cm ig nem kel jogsi mert van 1 elektromos bicajom át alakítanám benzinesre előre is köszi a választ

    Válasz erre
  22. Sziasztok érdeklődni szerettnék hogy van e átképzés M jogositványbol A1 v B125-re. Válaszotokat köszönöm

    Válasz erre

Szólj hozzá!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

Connect with Facebook

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>