Segédmotor, B125 és A2 – a jogász válaszol

Segédmotor, B125 és A2 – a jogász válaszol

- Kategória: Kiemelt cikk, Macidoktor, Macidoktor válaszai
10

Sziasztok! Több kérdés érkezett hozzám a segédmotorokkal kapcsolatosan, ezért boncolgassuk kicsit ezt a témát bővebben!

.

Sokan nem tudják, de változott a szabályozás, EU-s lett, aminek köszönhetően kategóriák jelentek meg itt is, három-és négykerekű segédmotoros kerékpárokkal.

Kétkerekű járművek legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel, amelyben a motor hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belső égésű motor esetében vagy legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW elektromos motor esetében.

Háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel amelyben a motor hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW, egyéb belső égésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,

Könnyű négykerekű segésdmotorok, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg – elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében. Ezek a járművek A1 vagy B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőek, míg az előbbi kategóriákhoz M-es jogsi is elég.

 Természetesen ami minket, motorosokat főleg érint, az a kétkerekű segédmotoros kerékpár.

Főszerkesztőnk vetette fel azt a kérdést, hogy mi a helyzet a különböző nagyáruházakban kapható villany, vagy robbanómotoros biciklikkel? Ezek valóban kerékpárnak minősülnek, hiszen a KRESZ szerint “kerékpár az olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.”

Ezek a kerékpárok már komoly sebességre képesek, kedvencem, amikor a papák és nagyik száguldanak bukó nélkül a bicikliúton, a szívbajt hozva a békés kerékpárosokra. Ezek komoly fékkel sem rendelkeznek, a gumi is virsli, életveszélyesek véleményem szerint, de (papíron) kerékpárok. Nincs rajtuk biztosítás, ha kárt okoznak csak polgári perben követelhető az összeg.

A nálunk előrébb gondolkodó országokban ezeken is van rendszám, itthon mindennemű papír nélkül közlekedhetnek.

Negyvenet megy, motor hajtja és ketten utaznak rajta, mi az? A magyar törvények szerint ez egy kerékpár…

Új kategória a B125. Ezzel sokan ülhetnek át végre legálisan a 125/50-es robogóikra, az ötlet a jelenlegi helyzet normalizálása, az illegálisan használt robogók kiszorítása lett volna. Sajnos ez nem párosult – egyelőre – a rendszámozás kötelezővé tételével, így az eredménye is csak korlátozott.

Ha már jogosítvány, akkor még egy változás, az A kategória 2013-tól már csak akkor szerezhető meg egyből, ha az illető 24 év felett van. Azaz, ha ezen kor alatt vagy és hamarabb akarod a kezedben tudni a jogsit, akkor A1-el kezdesz, majd két év múlva A2 (egyből megszerezheted, ha 21 elmúltál),  majd jöhet az A vizsga. Ez három tanfolyam, három költséggel, értitek…

És még egy gondolat lezárásként. Nagy a vita a 125/50 körül, sokan vannak az illegális használat mellett. Az egyik, általam sűrűn látogatott fórumon is sokan vannak, akik így használják motorjaikat. Sajnos van egy 18-20 év közötti csapat, aki oltogatja a többieket, mindenkit hülyének nézve. A témáról a véleményem már olvashattátok, azonban nem bírom megállni szó nélkül: ha már te hülyeséget csinálsz, legalább mást ne vigyél bele! Maradjatok csendben, csináljátok, amíg a hatóságok eltűrik/elnézik, de ne beszéljetek rá másokat a szabálytalanságokra, még ha ebben önigazolást is találtok.

Üdv, Dr. Dózsa Ernő

www.dozsaugyved.hu

.

Ezt olvastad már?

  • Kérlek segítsetek !!!!!
    Ha a fent említett információk teljesen helytállóak, plusz jól is értelmeztem, akkor igaz-e az állításom/kérdésem ?
    -Egészen decemberig 13-ig 19 éves vagyok. Tavaly (2011.09.) Vizsgáztam A1 kategóriából. Elkezdhetem-e a jogsit 2013.09 (ha megvan a 2 éves jogsi) körül A2-re , majd azután közvetlenül az A kategóriát ? (persze, csak ha beleférek a vizsgaidőszak befejezéséig)
    Szumma szummárum legkésőbb 2014 tavaszán letehetem az “A” jogsit ?

  • szia Misi,
    a quadok státusza nem változott, vagyis bármelyiket lehet rendszámozni, ami megfelel a hazai előírásoknak. ez egy 5-600-as 4×4-es esetében kb 500 000 Ft (világítótestek, abroncsok stb.)

  • Egyik ismerősöm csinálta a B125-öt, 3 éve van B-s jogosítványa. Közölték vele, hogy ugyan úgy, KRESZ, rutin, városi, mintha simán az A1-et csinálná meg. Azt hiszem, annyi a különbség, hogy 1-2 órával kevesebbet kell venni, de ugyan úgy, vizsga/vizsgák, stb. (ha jól emlékszem)
    A másik, amikor én Ak-ra vizsgáztam, akkor volt egy gyerek, aki ott panaszkodott, amiért újra kell csinálnia a KRESZ-t, mert több, mint 2 éve volt utoljára vizsgája… Szóval, átb*szás lett ebből a B125-ből…

  • Hát, erre én is kíváncsi lennék 🙂

  • 16.5 évesen lehet kezdeni a tanfolyamot 17 évesen lehet a forgalmi vizsga,és utána akár ki se kell váltani a jogsit jöhet a B125. Egyébként a1 15.5 évesen lehet kezdeni a tanfolyamot 16 évesen lehet a rutin vizsga

  • FA

    De bizony 18

  • alvaro

    Üdvös lenne, ha ezt a “nemlétező” kategóriát szépen átírnák mindenkinél A2-re. Meghalni nem ettől fognak, és célszerű is, mert a gyártók most úgy tűnik, eléggé ráfeküdtek az A2-re, szóval a 25kW alighanem teljesen számkivetett határ lesz, amire senki nem készít semmit… párom is Ak-val rendelkezik, így engem is érint a téma. Kéne valami beadvány, támogatóval, ilyesmi…

  • Fister Richárd

    Kedves jogász Úr
    Ha már irsz valamiről, győződj meg hogy miről. Képzeld 300 wattos benzinmotoros biciklim van, Michelin gumikkal, és olyan fékkel, hogy max sebesség mellett két méteren belül megáll. Ha lehuzol valamit, gondolj arra,
    hogy van aki szabályosan használja, bukoval, és sárga mellényben, a kreszt betartva, érvényes kreszvizsgával. Hol vetted a diplomádat, te surmo

  • Tomi

    Hello ! Azt szeretném kérdezni h közúton mehetek e 50cm3 pocket bike al jogosítvány nélkül ? ha fény és hang jelző berendezés van rajta stb …

  • Gábor

    véleményem szerint rendszámozni kéne az 50cm3-seket (és a bicikliket is, de az nem tartozik ide) és egyből megszűnne az 50/125 probléma.

    B-s jogsival pedig vagy lehessen 125cm3 vezetni motort vagy egyáltalán ne. Semmi értelme az 50cm3-vel feltartani a forgalmat és veszélyeztetni magunkat.