Benzin, te drága!

Benzin, te drága!

- Kategória: Hírek
16

Olajkészletek, tankhajó zátonyra futása, kőolaj hordónkénti ára, adóemelés, kereslet/kínálat, Forint/Dollár viszonya… Furcsa a magyar ember, lázad a magas ár ellen, szidja a kormányt, az olajfúrókat, a benzinkutast, azonban nem mond le az autó nyújtotta kényelemről, tankol mindenképpen, történelmünk során volt ez másképp is. Nézzük mit is fizetünk meg egy liter üzemanyag tankolásakor, hogyan épül fel a benzin 360Ft-os literenkénti ára.

 

benzin

 

Termelői ár: 29% -> 104,4Ft

Magyarországra két helyről jön az üzemanyag, a MOL Százhalombattai, valamint az OMV ausztriai finomítójából. Ausztriában valamivel olcsóbban állítják elő az üzemanyagot, így szállítva nincs nagy eltérés a két finomító ára között. Minőségben sincs különösebb eltérés, azonban a százhalombattai egy modernebb finomító (Más forrás szerint benzin esetében ez a szelet 37%, gázolaj esetében 40%)

KKKSZ díj: 1% -> 3,6Ft

Kőolaj és Kőolajtermék Készletező szövetség díja

Nagyker árrés: 5% -> 18Ft

A két finomító árrése hasonló, az árverseny végett: 5-8%

Kiskereskedelmi-árrés: 6% -> 21,6Ft

A különböző kutak közti ár nagyrészt ettől az árréstől függ. Az árrés mértéke függ attól, mekkora bevételre számíthatnak a shopból

Áfa: 20% -> 72Ft

A kifizetett összeg egy ötöde áfa formájában tisztán az államkasszába vándorol

Jövedéki adó: 39% -> 136,5Ft

Ezzel a tétellel a benzin árának 59%-a megy a közösbe (?) (Más forrás szerint benzin esetében 34%-ról, gázolaj esetében 29%-ról beszélhetünk)

Jól látod: 212,4Ft kerül az állam számlájára minden egyes liter benzin után, vagyis egy átlagos személyautó megtankolásakor több mint tízezer forintnyi adót fizetsz az állambácsinak.

20 éve történt

20 éve volt egy igen durva áremelés, ekkor a taxisok lebénították három napra az egész országot. Nem akármilyen áremelésről volt szó, a benzin esetén 65, a gázolajnál még drasztikusabb, 90 százalékos drágulásról. Ráadásul a délutáni sajtótájékoztatón azt közölték az illetékesek, hogy már aznap éjféltől életbe lép az emelés, amely után a 86-os oktánszámú benzin 56 forintba kerül majd, a 92-es 59, az ólommentes 61, a 98-as benzin pedig 62-be, míg a gázolaj 42-45 forintba.

Végül mindkét oldala elfogadta a literenkénti 12 forintos kompenzációt. Az országba újra életet lehelő megegyezés azonban mást is tartalmazott, január 1-jétől eltörölték az üzemanyag állami árszabályozását. Márpedig a piac liberalizálása következtében az 1991-es év üzemanyag-áremeléssel köszöntött az országra, 60 forint körüli literenkénti benzinárral, ami onnantól kezdve csak egyre tovább emelkedett…

Az utóbbi 10 év

benzinar_uzemanyagar_grafikon
Üzemanyag ár grafikon 2000 - 2010

A benzinár az utóbbi tíz évben 65%-kal, a gázolajár pedig közel 70%-kal emelkedett, vagyis literenként 136-137 forintos drágulást tapasztalhattunk

benzin ára reál értéken

A teljes cikk a Portfolio.hu online gazdasági újságban olvasható

  • Harlequin

    2009-ben a Fidesz még csökkenteni akarta a jövedéki adót, ma már “nincs napirenden”.

  • &rash

    Azóta nagyot fordult a világ, lásd nyugdíj pénztárak.
    Kíváncsian várom a fejleményeket, de lesz itt még kurva világ!

  • Jani55

    Ha lenne még egy olyan remekül adóztatható valami/akármi, mint az autó-motor/üzemanyag, könnyű lenne az államnak!

    E jól működő rendszerben alig kerülhető ki az adófizetés és könnyű az adóbeszedés. (Gondolok itt a gépjárművek vételárában meglévő és az összes kapcsolódó közterheitől kezdve az üzemanyagok árába beépített összes adónemre.) És ez így van Európában, a gazdagabb országokban is, csak ott az emberek egy havi átlagbérükből 2-4 szer több, vagy csak feleannyi üzemanyagot vásárolhatnak.

    Ráadásul az emberek szeretik az autójukat/motorjukat és ragaszkodnak is hozzájuk, használják is rendszeresen.

    Az állam pedig kötelezettségének érzi a tárgybani és a kapcsolódó adókat, elvonásokat, stb. ilyen-olyan címen létrehozni, növelni. Ebben nincs különbség a jobb- és baloldali kormányok között.

    Aggodalomra azonban semmi ok, mert ahogy elnézem, az utakon ma sem autózunk/motorozunk kevesebbet, mint pl. 5, vagy 1 éve.

  • Érdemes lenne egy számítást végezni: mennyit keresel egy hónapban, és ebből mennyit költesz valójában a fogyasztásodra, az adókat nem számítva.

    (pl. egy hitelre vett autónál – mennyit keresel, abból mennyi a tiszta fizetésed. mennyi a kamat, amit az autóra fizetsz, mennyi a regadó, átírási illeték, teljesítmény-adó, benzin adótartalma stb. Félek, hogy borzasztó arányok jönnének ki…)

  • Jani55

    Nehezen lehet ilyen számítást végezni. Az adókat nem számítva meg végképp, hisz minden dolog/szolgáltatás értéke adókkal növelve kapható/vehető igénybe. Továbbá
    Két különböző dologról beszélsz: 1. megvenni (hitelre, vagy anélkül) és természetesen ennek a költségeit, adóit, illetékeit kifizetni, valamint 2. ugyanezt fenntartani: lóadó, kötelező bizt., javíttatások, műszaki, stb. Ezek stabil költségek.
    A használattal, tehát futott km arányos a benzinfogyasztás (itt a lényeg: sokat közlekedsz, arányosan több üzemanyagot fogyasztasz, vele együtt értelemszerűen arányosan több adót is fizetsz), de az olajak, a lengéscsillapítók, gumik kopása, stb, minden előbb, több szükséges, tehát ugyanígy.

    Ha azt akartad érzékeltetni, megvenni bármilyen járgányt nagyon is könnyű, de azt fenntartani már sokkal nehezebb, egyetértek.

    A főtémánál maradva: Aszfaltozott, (többé-kevésbé) jó utakon, kiépített kerszteződéseken, felüljárókon, biztonságosan közlekedhetünk. Ezek kopnak, állaguk romlik, fel kell újítani, stb. Tehát: útépítő gépek, anyagok, emberek munkabére, stb. Havat takarítják, árokszélét kaszálják, stb. Néha adódnak balesetek: jön a mentő, a tűzoltó, van orvos, stb. éjjel és nappal, ezek költsége mind valahonnan előteremtendő! Ki tud ennél igazságosabbat? Aki többet közlekedik, arányosan többet fizet… (ezért volt nagyon igazságos, hogy a köt, bizt. díja is a benzinárba volt beépítve) De ezeket mindenki tudja, nem értem mi a probléma?

    Európában nem nálunk a legdrágább a benzin…

    A Ft nagyon gyenge és “híg”, na ez a probléma. És infláció is van. Ez nagy probléma (de a téma nem ez).

  • Jani55

    Nem benzin: cigaretta! Ugyanilyen jól jövedelmező termék az államnak… Most olvastam valahol, előállítása, csomagolása egy átlag doboz cigarettának 60Ft. Forgalmazása 50-60Ft. Mennyiért kapható??? Vagy alkohol… Mégis, mindenkinek van rá pénze. (még akkor is, ha egyébként lyukas cipőben jár, vagy nem eszik a gyerek: ilyen a magyar… tisztelet a kevés kivételeknek)

  • &rash

    Számolhatnánk egyet, a fizetésünk mekkora részét hagyjuk ott a benzinkúton, mennyi pénz jut az államnak amikor betérünk a benzinkútra, teli tankoljuk a kocsit, veszünk egy doboz cigit, az esti bulira egy üveg pezsgőt, valamint egy üveg töményet.

    Helyes a gondolat menet, az autó költségei közt szerepelnek fix költségek és változó költségek. Fixnek tekinthető a biztosítás, teljesítmény adó, átíratás díja, stb… Változó költségnek pedig az üzemanyagot tekinthetjük, valamint a kopó alkatrészeket.

    Azt hiszem elkezdek dohány növényeket nevelgetni, aztán lesz benzinre való 😀

  • duB

    nem beszélve arról, hogy a jövedéki adó az áfa alapját képezi. szóval dupla szorzó…

  • &rash: “dohány növényeket”? khmm… milyen szinű dohánylevél lesz?
    egy bizonyos árnyalatnak jó piaca van felénk, pedig az nem is zárjegyes 😀

  • &rash

    Azzal az árnyalattal komoly problémáknak tenném ki magam, így azt megelőzendően csak másfélét növesztenék 😀

  • Jani55

    Akinek volt már autógázas kocsija, tudja: minden benzinnel megtett kilométer szívet tépő pazarlás.

  • Jani55: etanol dettó – és még csomagtér is marad 🙂

  • Update: A MOL bruttó 5 forinttal emeli a benzin és 6 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi listaárát 2010.12.29-én, szerdán 0 órától, így az üzemanyagárak a héten újabb csúcsra futnak. Ez azt jelenti, hogy a benzint átlagosan valahol 360-361, a gázolajat pedig átlagosan 350-351 forint környékén tankolhatjuk literenként. A döntés nem meglepő, hiszen a benzin forintban mért tőzsdei átlagára 4,6%-kal, a gázolajé 3,4%-kal emelkedett a múlt hét során.

  • Harlequin

    Nyáron voltam Görögországban, 1.5euró alatti benzinhez azért keresni kell a kutakat rendesen. 1.41nél olcsóbban nem is láttam sehol. Szóval hol van még a vége?

  • Jani55

    Itt Velencén, a hozzám legközelebb eső benzinkúton (MOL) már a múlt héten is 370.-Ft/liter volt az ára (95).
    Nem nehéz megjósolni, nyárra 400.- lesz(!) és majd akkor is ugyanennyien autózunk/motorozunk.