Mi a hézag? – a szelepállításról

Mi a hézag? – a szelepállításról

- Kategória: Karbantartás
4

Négyütemű motorjaink a szívószelepeken keresztül lélegeznek, és ezeken keresztül kapják az üzemanyagot is, hogy a robbanást követően a kipufogószelepeken át távozzon az elégetett keverék. Ha a szelepek működése nem megfelelő, az a motorban is galibát okoz – érdemes tehát ellenőriznünk, hogy a szelephézagok milyen értéket mutatnak a motorban.

hengerfej_vezérműtengely_szelephézag
Kawasaki Z750 hengerfej és vezérműtengelyek

Mi az a szelephézag?

A hengerfejben található szelepek – megfelelő időzítésű és időtartamú – mozgásáért a vezérműtengely felel. Ahhoz, hogy az üzemmeleg motorban ez hangtalanul és pontosan történjen, szobahőmérsékleten – motoronként eltérő mértékű – szelephézagnak kell lennie. A vezérműtengely és a szelepek között jellemzően lapka található, a szelephézagot az éppen zárt állásban lévő szelep (és kiegészítői), valamint a felette található – a blokkbelsőből 90-180 fokban kifelé mutató – vezérműtengely bütyök között tudjuk megmérni, hézagmérő segítségével.

Mi történik, ha az érték nem megfelelő?

Túl kis hézag esetén a szelep nem zár tökéletesen, ez kompresszióveszteséget okoz, és károsíthatja a motor alkatrészeit. Túl nagy szelephézag esetén a motor járása hangos, “zakatoló” lesz, szintén túlzott kopást okoz.

hézagmérő_lapka_himba_hidrotőke
Az egyes hengereknél más-más főtengely állásnál kell mérni a szelephézagot

Hogyan tudom megmérni a szelephézagot, és honnan tudom, hogy az érték megfelelő -e?

A motorunk gépkönyve általában tartalmazza a megfelelő értékeket, de létezik online táblázat is, melyben a motorkerékpárok beállítási és feltöltési adatai szerepelnek – ebből bármikor puskázhatunk.

Mikor kell mérnem?

Ha gyanús hangot hallunk a hengerfejből, akkor mindenképp, de legkésőbb az előírt gyári intervallum végén (általában 24 – 48 000 km)

Hogyan változtathatok a rossz szelephézagon?

Az általunk vizsgált Kawasaki Z750 típuson u.n. lapkás – más néven korongos –  állítási lehetőséget találunk. Az ilyen motorokon a szelepszárak tetején egy apró korong helyezkedik el, mely egy “pohárban” foglal helyet. A szelephézag értékét a korong vastagsága szabja meg. Ebben az esetben a pohár és a vezérműtengely közötti hézag a mérvadó, itt tudjuk megmérni – a fent leírt módon – az értéket.

szelepfedél_hengerfej_tömítés
A szelepfedelet óvatosan távolítsuk el a hengerfejről, ügyelve arra, hogy a tömítés ne sérüljön

Ha nem jó a hézag értéke, feltétlenül új lapkát kell vennem?

Nem feltétlenül, sok esetben elegendő cserélni egymás között az egyes korongokat.

1, Miután levettük az idomokat és a tankot, megbonthatjuk a szelepfedelet. Ezt levéve láthatóvá válik a vezérműtengely(ek) és a szelepek.

2, A főtengelyt borító fedelet is le kell vennünk, hiszen egy crova segítségével itt fogjuk a motor forgását – kvázi működését – szimulálni, hogy az összes hengert meg tudjuk mérni. A főtengelyen és a blokkon található jelölések segítenek, hogy épp melyik henger van nyitott/zárt állapotban.

főtengely_jeladó_csapágy
A főtengelyen is jól látható, hogy a dugattyúk milyen helyzetben állnak

A mérés.

Hézagmérő segítségével megvizsgáljuk, hogy a gyári értéknek megfelelő -e a szelephézag? Egy lapra előtte érdemes feljegyezni a motorblokk sematikus ábráját, valamint az ideális értékeket, így viszonylag könnyen boldogulhatunk a továbbiakban.

szelephézag_mérés_állítás_korong
Ne csak a szelephézagot, de az egyes korongok méreteit is jegyezzük le

A hézagmérővel megmérjük az értékeket az összes szelepnél, és felírjuk a lapra az eredményt. A szelephézag – jellemzően – csökkenő értéket mutat a használat során, így az alsó határon lévő egységeket is érdemes cserélni, ha pillanatnyilag még éppen a gyári intervallumon belül is vannak.

Következik a mérés, és ha tűréshatáron túli eredményeket kapunk, akkor természetesen a javítás is. Ehhez már a vezérműtengelyeket is el kell távolítanunk – vagyis meg kell bontanunk a motor vezérlését.

Innen folytatjuk.

quicksteel motorszerviz

A cikk elkészülésében a Quicksteel Motorszerviz volt segítségünkre.

  • Tüz

    Az a “robbanás” jó lesz lobbanásnak is.
    Robbanni általában a robbanóanyagok szoktak, lobbanni az éghető anyagok oxigénnel vegyített elegye.
    Vannak kivételek (fűrészpor/búzapor+levegő+láng), de ebben az esetben lobbanás.

    Ettől függetlenül jöhet a második rész, már várom 🙂

  • Tüzi

    Ezt benéztem, nem tegnap cikk xD
    Mindegy, ettől függetlenül…

    *facepalm