Ködlámpa? Igen, jár a bírság!

Ködlámpa? Igen, jár a bírság!

- Kategória: Baleset-megelőzés
29

A motorosok túlnyomó többsége télen autóba ül, ezért talán megbocsátjátok, hogy kivételesen a négykerekűeket (is) érintő probléma kerül szóba. Igen, az áldott, átkozott ködlámpa…

Az elmúlt napokban sűrű köd lepte az ország nagy részét, ráadásul az ünnepek miatt sok olyan sofőr is autóba ült, aki egyébként év közben csak alig használja a verdát, ködös időben, rossz látási viszonyok mellett meg eleve nem indulna útnak.

Ez meg is látszott a forgalom képén: koccanások tucatjai, tétova sávkeresők és bizonytalanul manőverező sofőrök ezrei jellemezték a karácsonyi forgatagot, s valljuk be, legtöbbjük még azzal sem volt tisztában, pontosan mit és miért is kapcsol fel, amikor a ködlámpa ikonja felé nyúl. Lássuk hát sorban, mit érdemes tudni a kiegészítő fényforrás használatáról!

  1. Az első ködlámpát és a hátsó ködzárófényt KIZÁRÓLAG abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják (1/1975. KPM-BM). Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy amikor a mögöttünk haladót látjuk a tükörben, akkor ő is lát minket, vagyis NEM KELL, és nem is szabad használni a ködzárófényt. Más kérdés, hogy túráink során mindössze kétszer láttunk olyan esetet, amikor valakit kimondottan a szabálytalan ködlámpahasználat miatt állítottak meg, igaz, mindkét esetben bírságoltak is, tegyük hozzá, nagyon helyesen.
  2. Városban kimondottan veszélyes a használata, mert könnyen összetéveszthető a felvillanó féklámpával, ami a jellemzően zsúfolt utakon balesetveszélyes helyzetet okozhat. Arról nem beszélve, hogy a lépésben mögöttünk araszoló, illetve a lámpáknál mögöttünk álló autó vezetőjét szabályosan elvakítja a fény, hiszen a 6/1990. KÖHÉM rendelet az 58 § (2) bekezdése alapján a ködzárófény messze erősebb fényű, mint a helyzetjelző vagy a féklámpa.
  3. Ebből következik, hogy nehezebb észlelni a féklámpa felvillanását, ha a ködzárófény működik, ezért nem csak zavaró, de kimondottan veszélyes az a hanyag hozzáállás, hogy akár több száz méteres látótávolság esetén is bekapcsolva felejtett ködlámpával autózik valaki.
Kétszer 35 W, azaz 70 wattnyi fényerő. Igen, ez nagyjából 130 százaléka egy fényszóróval szembe jövő motornak, pontosan ennyivel vakítja el a mögötte haladót az, aki lusta időben lekapcsolni a ködzárófényt
Kétszer 35 W, azaz 70 wattnyi fényerő. Igen, ez nagyjából 130 százaléka egy fényszóróval szembe jövő motornak, pontosan ennyivel vakítja el a mögötte haladót az, aki lusta időben lekapcsolni a ködzárófényt

Összefoglalva tehát nincs más teendő, mint egyszerű párás időben, mikor a kocsik lámpái egyébként is elegendőek, egyszerűen felejtsük el a ködlámpát, tartogassuk azt a valóban rossz látási viszonyokra. Akkor pedig, ha a sűrű ködben valaki utolér minket, vegyük a fáradtságot, és kapcsoljuk le, mert lehet, hogy éppen ezzel előzünk meg egy balesetet. Vagy ha azt nem, legalább nem égetjük ki a retináját a mögöttünk haladónak, ami fontosabb szempont, mint a félelem az érte járó, jellemzően tíz- és  harmincezer forint között mozgó bírságtól…