Ködlámpa? Igen, jár a bírság!

Ködlámpa? Igen, jár a bírság!

- Kategória: Baleset-megelőzés
29

A motorosok túlnyomó többsége télen autóba ül, ezért talán megbocsátjátok, hogy kivételesen a négykerekűeket (is) érintő probléma kerül szóba. Igen, az áldott, átkozott ködlámpa…

Az elmúlt napokban sűrű köd lepte az ország nagy részét, ráadásul az ünnepek miatt sok olyan sofőr is autóba ült, aki egyébként év közben csak alig használja a verdát, ködös időben, rossz látási viszonyok mellett meg eleve nem indulna útnak.

Ez meg is látszott a forgalom képén: koccanások tucatjai, tétova sávkeresők és bizonytalanul manőverező sofőrök ezrei jellemezték a karácsonyi forgatagot, s valljuk be, legtöbbjük még azzal sem volt tisztában, pontosan mit és miért is kapcsol fel, amikor a ködlámpa ikonja felé nyúl. Lássuk hát sorban, mit érdemes tudni a kiegészítő fényforrás használatáról!

  1. Az első ködlámpát és a hátsó ködzárófényt KIZÁRÓLAG abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják (1/1975. KPM-BM). Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy amikor a mögöttünk haladót látjuk a tükörben, akkor ő is lát minket, vagyis NEM KELL, és nem is szabad használni a ködzárófényt. Más kérdés, hogy túráink során mindössze kétszer láttunk olyan esetet, amikor valakit kimondottan a szabálytalan ködlámpahasználat miatt állítottak meg, igaz, mindkét esetben bírságoltak is, tegyük hozzá, nagyon helyesen.
  2. Városban kimondottan veszélyes a használata, mert könnyen összetéveszthető a felvillanó féklámpával, ami a jellemzően zsúfolt utakon balesetveszélyes helyzetet okozhat. Arról nem beszélve, hogy a lépésben mögöttünk araszoló, illetve a lámpáknál mögöttünk álló autó vezetőjét szabályosan elvakítja a fény, hiszen a 6/1990. KÖHÉM rendelet az 58 § (2) bekezdése alapján a ködzárófény messze erősebb fényű, mint a helyzetjelző vagy a féklámpa.
  3. Ebből következik, hogy nehezebb észlelni a féklámpa felvillanását, ha a ködzárófény működik, ezért nem csak zavaró, de kimondottan veszélyes az a hanyag hozzáállás, hogy akár több száz méteres látótávolság esetén is bekapcsolva felejtett ködlámpával autózik valaki.
Kétszer 35 W, azaz 70 wattnyi fényerő. Igen, ez nagyjából 130 százaléka egy fényszóróval szembe jövő motornak, pontosan ennyivel vakítja el a mögötte haladót az, aki lusta időben lekapcsolni a ködzárófényt
Kétszer 35 W, azaz 70 wattnyi fényerő. Igen, ez nagyjából 130 százaléka egy fényszóróval szembe jövő motornak, pontosan ennyivel vakítja el a mögötte haladót az, aki lusta időben lekapcsolni a ködzárófényt

Összefoglalva tehát nincs más teendő, mint egyszerű párás időben, mikor a kocsik lámpái egyébként is elegendőek, egyszerűen felejtsük el a ködlámpát, tartogassuk azt a valóban rossz látási viszonyokra. Akkor pedig, ha a sűrű ködben valaki utolér minket, vegyük a fáradtságot, és kapcsoljuk le, mert lehet, hogy éppen ezzel előzünk meg egy balesetet. Vagy ha azt nem, legalább nem égetjük ki a retináját a mögöttünk haladónak, ami fontosabb szempont, mint a félelem az érte járó, jellemzően tíz- és  harmincezer forint között mozgó bírságtól…

  • Szabó Csaba

    Ehhez csak minimális intelligencia kellene és odafigyelni a másik közlekedőre is. Nagyon zavaró tud lenni és nem tudsz nem belenézni, mert azt is figyelned kell nem satuzik-e, kanyarodik e index nélkül, tehát nem nézheted csak az utat.

    Ha nem tudod megelőzni, akkor vérmérséklettől függően esetleg a reflektorral lehet üzenni, hátha felfogja 🙂

    • Szabó Csaba

      hehe, milyen az élet, ma ki is lett próbálva a dolog. Utolértünk a ködben egy autót, nem volt rajta bekapcsolva hátul a ködlámpa, mikor viszont ott voltunk mögötte felkapcsolja… kapta a reflektort hátha megvilágosodik, erre elkezd vészvillogózni, de a ködlámpa maradt 😀

  • varte

    M2 autópályán brutális ködben használtam a ködlámpát a sok paraszt azt hitte fényszórózok mindegyik 110 km/h táblánál 80-nal ment belső sávban az egyik mögém jött és felkapcsolta a fényszóróját ennyit a kultúráról

    • talaber011

      Egy kicsit zavaros a kommented Ha valaki mögéd érkezik akkor hogy hiheti hogy te fényszórózol , ha jól tudom a fényszórók elől helyezkednek el. Ha valóban brutális a köd akkor a 80 van is sok lehet Hiába van kint a 110 es tábla Úgy látszik hogy neked a relatív gyorshajtás ismeretlen fogalom mint az is hogy mindig az út és LÁTÁSI viszonyoknak megfelelően hajts. A kultúráról meg anyit ha valaki utolér akkor illenék lekapcsolni a hátsó zárófényt Mivel hogy lát téged és nem fog beléd menni viszont őt zavarja a ködlámpád nem is kicsit Szóval ne csodálkozz ha a mögötted jövő villog rád .

    • Németh Zoltán

      Ha 110 táblánál, mersz 110-zel menni, azaz a látótávolság kb. 100méteres, akkor mi a francnak kapcsolsz ködlámpát – elől és hátul felesleges. Hátulról senki nem fog beléd menni, mert nem lát – előre meg látsz 100 métert, ahová a ködlámpa nem világít. Ha meg csak 30 métert látsz, akkor minek száguldozol?

  • pazo

    Teljesen egyetértek a cikkben leírtakkal!
    Tegnap este is “megáldottam” egy közelekdőtársamat, aki városban, kivilágított főúton olyanszépen elvakított a szuperködlámpájával, hogy lassítanom kellett (40-ről, mert annyi van kitáblázva,,,), mert semmit sem láttam hirtelen.
    Egy kérdés azért felmerül bennem: tegyük fel, hogy lakott területen kívül, igazi ködben közlekedem. Ködlámpát használom, természetesen. Ha utolér egy nálam bátrabb illető, és lekapcsolom a ködlámpát, hogy ne zavarjam, akkor nem fogok látni előre… mivel a ködlámpa és a ködzárófény egy kapcsolón van, gyárilag. Megoldás?

    • sofőr

      Egy kapcsoló egyszerre kapcsolja mind kettőt? vagy egy 3 állású kapcsoló ami elsőnek a hátsót kapcsolja be?

    • Vincze Péter

      Nálam külön kapcsolható 😉

  • Kopasz

    Nekem a sűrű köd azt jelenti, hogy megfelelő követési távolságot is tartok. Ha valóban sűrű a köd, akkor aki annyira a seggembe jön, hogy zavarja a ködlámpám, az érdemli meg a birságot. Sűrű ködben 40-50 méterről nem lehet annyira zavaró a hátsó ködlámpa… Továbbá sok autón egy kapcsolón van az első és hátsó ködlámpa, és ha mindkettőt lekapcsolom, akkor én látok rosszabbul.

    • A budapesti csúcsforgalomban 40-50 méteres követési távolságot tartasz?

      • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

        Mondjuk városon belül nem annyira szokás ködlámpát használni.

        • KutyaZX14

          Éppenséggel ez a legnagyobb baj, hogy városban boldog-boldogtalan azonnal felkapcsolja, ha egy kicsit párásabb reggel az idő.

          • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

            Jogos. Igazából úgy lett volna helyes, ha azt mondom, hogy tilos. 🙂

        • Nem, már csak a KRESZ szabályai miatt sem, de te egy éve mintha pont nem így vélekedtél volna…

          • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

            Nem találom azt a részét a hozzászólásomnak, amelyben azon elmélkedek, hogy VÁROSBAN mennyire fontos a ködlámpa.

          • Értem én, utalni is akartam erre, viszont az egész cikk a városi közlekedésről szólt, semmi másról. Egy-két emberben, ez úgy látszik, felvet néhány dilemmát.

          • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

            ööö nem… ha így lenne, akkor az egészet el lehetett volna intézni annyival, hogy veszélyes és tilos. 🙂
            egyébként annyit finomodott a véleményem tavaly óta, hogy mivel nekem jobb lent, alacsonyan van a hátsó ködlámpám, ez nem zavaró, de sok autónak pont szemmagasságban van,ami tényleg rohadt vakító, még 40-50 méterről is. ez esetben tényleg érdemes lekapcsolni, ha mögéd ér valaki.

          • Hát… tejfehér ködben, kanyargós utakon, mondjuk éjszaka arra figyelni, ki bukkan fel 40-50 méterre mögötted… Őszintén megmondva, jogsim sincs, csak most próbálkozom, de ez még ilyen szemmel nézve is embert próbáló helyzetnek tűnik.

            Egyébként bocs, én néztem el, csak a cikk második pontja szólt a városi közlekedésről. Úgy látszik, gyorsan és szelektíven olvasok…:)

        • LaciK

          Sajnos DE.
          Pont ezekkel van a bajunk nem az indokolt ködlámpa használattal.

      • Birel

        Budapes területén nem is használható a ködlámpa

    • LaciK

      Műszakin nem mész át, ha csak együtt tudod kapcsolni. Legfeljebb úgy hogy kétállású a kapcsoló. Nekem is előbb a hátsót és utána az elsőt kapcsolja.

      • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

        Ugyanazt mondod, amit én.

      • Sándor Nagy

        Na, kapcsoló először az elsőt kapcsolja és utána a hátsót, pont azért ha valaki már látótávolságon belül van akkor le tudd kapcsolni.

  • Örök Szkeptikus

    Én igen egyszerűen járok el. Ha utolérek egy ködzázófényt, villantok. Ha nem érti, marad a fényszóró addig, míg le nem veszi. Ha nem veszi le, úgy járt. Rettenetesen sok embernek van vezetésre jogosító irata, de a tudása nincs meg hozzá.

    • Wh00kiE

      Ezzel az a probléma, hogy a szembejövő forgalmat is edukálod.

  • Bebe

    Pár perce értem haza. Kaposváron autóztunk. Nos! Elvakított az első ködlámpája a szemközti sávban álló autónak. Miközben mentem az áldást is osztottam felé. Hát mikor átléptem a vakító sugarak özönét mit látok? Üres SUZUKI IGNIS ezüst színű. De a poén az, hogy egy cégtála volt a tetején. Aminek a közepén egy hatalmas “T” irdatlankodott. Mit várunk akkor az emberektől???? Ha ilyen oktatóik vannak?

  • Ködlámpa

    Az évről évre előkerülő ködlámpa sirámról ez a véleményem:

    – Sűrű ködben nem a kapcsolót fogom piszkálni ide-oda, hanem az utat nézem, mert sajnos van olyan idióta is aki lámpát sem kapcsol nemhogy ködlámpát! (Utóbbi sokkal veszélyesebb mégsem sír miatta senki!)
    – Attól, hogy valaki utolért, még vannak idióták akik ködben előznek és nem árt ha látják, hogy az előzni kívánt autó előtt van egy másik is.
    – Annak aki a féklámpát és a ködlámpát nem tudja megkülönböztetni nem kellene kocsiba ülni.
    – Szemből nem vakít senkinek sem az első ködlámpája, mert az nem felfelé világít és annyira lent helyezkedik el, hogy kizárt dolog hogy elvakítson.
    – Valaki írta, hogy városban “egyébként sem megengedett”, lehetne idézni a KRESZ-ből, mert ilyet nem találtam benne, és korábban is többször volt róla szó, hogy aki hagyta hogy ezért megbüntessék az balfék.
    – A hivatott másik szabály “Az első ködlámpát és a hátsó ködzárófényt KIZÁRÓLAG abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják (1/1975. KPM-BM)”, ez meg ugye egy szubjektív dolog. Kinek mi számít indokoltnak, mivel nincs konkrétum elég nehéz büntetni is.
    – Azért mert divat lett a ködlámpát fikázni nem kell róla évente három tucat cikk.

    Félretéve a fent leírtakat, nem azokat szeretném védeni akik feleslegesen használják! Azoknak valóban járna a bünti, de a mögötte távolsági fényszóróval szándékosan elvakítónak ugyan úgy!
    Városban valóban felesleges a használata, ha nagy a forgalom.
    Városon kívül amennyiben ködben utolérsz egy ilyen autóst előzd meg! (Gondolom, ha annyira a seggébe mersz menni, hogy zavarjon akkor marha jók a látási viszonyok és meg is tudod előzni, ha pedig annyira rosszak hogy nem mered megelőzni, ne is menj olyan közel és akkor nem fog zavarni, a köd pont eleget fog rajta tompítani.)

    • LaciK

      Én is úgy emlékszem hogy lehet használni városon belül is, de csak indokolt esetben. Az nem indokol eset hogy végre látott valami kis ködöcskét és bekapcsolja, hogy lássa a többi tirpák neki erre is futja a Suzukin. Ahogy a cikkben van. Ha látod a másikat, akkor nincs szükség rá.
      Gyakran jártam olyan ködben ahol tényleg csak a köd zárófény látható megengedett sebesség melletti féktávnál. Ott szükséges és nem zavaró, ahogy te is írtad. Simán nem ragadok a seggébe, előzni meg ilyenkor úgy sem lehet biztonsággal. Ha zavaró, a köd lámpa, ott meg nem indokolt már a használata, azért kell lekapcsolni, pl lakott területen belül, amikor rendőrlámpánál közel kerülnek az autók.
      Első köd lámpa egy kategóriás a reflektorral, TILOS nappali menetfény helyett használni. Az a dolga hogy vakítson, mert különben hogy világítja át a ködöt?
      Másik hogy mivel alacsonyan van, ez az első ami elállítódik egy nagyobb fűcsomón. Ellenőrizni meg senki nem szokta, így elég gyakori hogy felfelé világít.
      Azon felül a ködlámpára nincs olyan szigorú előírás mint a tompítottra, mivel elvileg nem használod szembejövő autókkal szemben. Ezért árulja az összes kínai ködlámpa izzóként a gagyi LED és XENON-ját.
      Ez amúgy szimplán udvariasság is a többi közlekedővel szemben, hogy nem vakítjuk el. Az meg hogy neked gondot okoz a köd lámpa kezelése….hááát ezzel ne dicsekedj, mert azt hallottam hogy az ecserin vett jogosítványokra ráhajtott a rendőrség :))
      Amúgy meg aki tényleges köd nélkül ködlámpát használ, annak úgy vélem a fejében van a köd, tehát komolyan szüksége van az én reflektoromra hogy jobban lásson, ez pusztán előzékenység a részemről :))))

  • x102

    Az indokolt eset amikor azért kapcsolja be vki mert mondjuk 5 centire mennek a seggébe és az ablakmosó nem volt elég egyértelmű? Erről is ritkán esik szó sajna pedig elég gyakori jelenség… Főleg nagymotorral közlekedve utálom az ilyeneket. Már építem a pót féklámpát a dobozba ami szükség esetén még a ködzárnál is erősebben világít.