Robogórendszám: „Csak ha megfizethető lesz!”

Robogórendszám: „Csak ha megfizethető lesz!”

- Kategória: Kiemelt cikk
74

Újabb felvonásához ért a lassan húsz éve zajló segédmotorrendszám-szappanopera. Biztos, hogy lesz, az is, hogy nem fog sokba kerülni, de akiknek gond van a motorjával, az felkötheti a gatyát…

A rendszám nélkül közlekedő segédmotorok, robogók műszaki állapota ellenőrizhetetlen, rengeteg szabálysértést meg lehet úszni velük, s a lopott kismotorok eladása sem túl bonyolult, hiszen nincs se forgalmi engedélyük, se rendszámuk vagy eredetiségvizsgájuk. Ugyanakkor igazságtalan lenne az 50-100 ezer forintos Simsonok és robogók gazdáit több tízezer forintos költségekbe verni, ezért  „bármiféle intézkedés feltétel- és követelményrendszere csak a magyar állampolgárok teherbíró képességét figyelembe véve alakítható ki” – nyilatkozták 2017-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékesei a robogók rendszámának várható bevezetése kapcsán. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a korábbi, 15-20 ezer forintos költségnél biztosan kevesebb lesz a rendszámért fizetendő összeg. Most a nyilatkozatra reagálva összefoglaljuk, mi történt segédmotorrendszám kapcsán az elmúlt években, illetve bemutatjuk, miért is égető, hogy mielőbb regisztrálják az ötven köbcentinél kisebb gépeket.

Még próbapad sem kell – az alváz- és motorszámból simán kiderül a csalás

Nem kérdés, hogy a döntéshozók és a közlekedők szerint is tarthatatlan, hogy Magyarországon rendszám nélkül közlekednek az ötvenes segédmotorok, melyek teljesítményük alapján inkább motorkerékpárok. Miként az sem állapot, hogy 125-ös és 250-es gépek járnak-kelnek az utakon segédmotorként, csak mert gazdájuk annak hazudja őket. A cél tehát egyértelmű: aki többé-kevésbé szabályos segédmotor-kerékpárral jár és van biztosítása, az nyugodtan motorozhasson, s ne fusson lépten-nyomon rendőri ellenőrzésbe, csak mert a zsaruknak muszáj kiszűrni a KGFB nélküli, illetve túlméretes robogókat, a lopott vasakról nem is beszélve.

Minden harmadik robogót elkaszálták

Itthon hozzávetőleg 5-600 ezer kismotor lehet forgalomban, s az alkuszcégek adatai alapján ezeknek csak felére (!) kötöttek kötelező felelősségbiztosítást. Ráadásul a szerződések többsége már nem is él, mert díjtartozás miatt megszűnt, vagyis óvatos becslések szerint is legfeljebb a robogók 15-20 százalékán van érvényes KGFB.

Ha egy robogós balesetet okoz vagy akár csak letöri egy autó tükrét, és nem áll meg, akkor a sofőrnek zsebből kell állnia a saját kárát. Mivel nincs rendszám a kismotorokon, ilyenkor a szemtanúk, menetrögzítő kamerák felvételei is hasztalanok – nem lehet azonosítani az elkövetőt, így a MABISZ sem fizeti ki a kárt.

Hogy ne a levegőbe beszéljünk, íme a célzott rendőri ellenőrzés eredménye:

Fél nap alatt több mint egy tucat robogóról derült ki, hogy valójában nem is ötvenes

Az egyenruhások teljesítmény-mérőpad segítségével vizsgálták meg a járműveket, hogy maximális sebességüket és teljesítményüket elemezve megállapítsák, hogy azok motorkerékpárnak vagy segédmotor-kerékpárnak minősülnek-e.

Nem kérdés, hogy rendszám kell a robogókra

A kategorizálás mellett a közlekedési szakemberek a járművek műszaki állapotát, a rendőrök pedig azok jogszerű használatát is ellenőrizték. A zsaruk és a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei egy nap alatt összesen negyven gépet ellenőriztek, ebből 14 esetben kezdeményeztek szabálysértési, illetve büntetőeljárást.

Olvasói: megoldottam a 125/50 problémát!

Amíg ilyen „okostónik”  lesznek, mint a fenti megoldóember, addig az ellenőrzések is csak egyre szaporodnak… 

A nyakon csípett motorosok többségének forgalmi engedély és érvényes kötelező biztosítás, valamint jogosítvány hiánya miatt kell felelnie, hiszen a 70-es hengerrel felszerelt vagy gyárilag 125-ös motorok nagymotornak minősülnek, ők mégis rendszám nélkül használták őket.

Eltérő összeg lesz az egyes típusok regisztrálása, ugyanis aki olyan robogót vagy kismotort vett, amint nincs rendszámtartó és ahhoz tartozó világítás, annak ezt is muszáj lesz kialakítani a szemle előtt

Ezek a kihágások – egyesével is – több tízezer forintos bírsággal járnak (csak a nem megfelelő kategóriájú jogosítványt önmagában 35-70 ezer forintig „díjazzák”), szóval a bírságoltak többsége a motor értékével megegyező csekkre számíthat.

Négy hónap börtön rendszám nélküli motorozásért

Több mint egyszerű gyerekcsíny – négyhónapos börtönbüntetést kapott a rendszám nélkül motorozó, 21 éves, szekszárdi fiú

Nem kérdés hát – és ez a hozzászólásokból is kiderült -, hogy most már tényleg halaszthatatlan a robogók rendszámozása. Csak remélni tudjuk, hogy – plusz költségek ide vagy oda -, a tavaly megkezdett minisztériumi munka nyomán 2018-ban végre tényleg plakettek kerülnek a városi járgányokra, s eltűnnek az utakról a 125-ös és 250-es „segédmotorok…”