Interjú: Motortolvaj vagyok, így dolgozom…

Interjú: Motortolvaj vagyok, így dolgozom…

- Kategória: Kiemelt cikk
5

A nem mindennapi riportból kiderül: milyen eszközök és trükkök riasztják el a profi tolvajokat, illetve milyen hibákat vét a hanyag tulajdonos, amivel alaposan megkönnyítik a dolgukat.

Elsőként a rendőrök, nyomozók vallanak arról, hogy mit tapasztaltak a lefoglalások során, majd jön az elkövető, aki őszintén mesél „munkájáról…”  Lássuk hát, miként kerülhetjük el, hogy a mi motorunk is az alvilági bandák garázsában és a feketepiacon kössön ki!

  • Elsősorban milyen szempontok alapján választják ki a motort?
  • Fontos, hogy elterjedt, népszerű típus legyen, mivel egyben szinte lehetetlen értékesíteni, alkatrészként pedig csak kapós, nagy darabszámban futó modelleket tudnak elpasszolni.

motorlopás

“Aki lazán feldob egy lakatot vagy láncot a csupasz első kerékre, az csak magát nyugtatja vele – szinte semmit nem nehezít a tolvajok dolgán…”

  • Hogy látja, melyik védelmi megoldás a leghatékonyabb? Egyáltalán van ilyen, vagy minden lopható?
  • Szinte mindig zárt teherautóval érkeznek a tolvajok, hárman-négyen pár másodperc alatt bedobják a raktérbe a 200 kilós motort. Szóval szerintem az a legfontosabb, hogy minél több módon és erősebben rögzítsük a gépet egy fix tárgyhoz, mint például oszlop, korlát stb. Persze erre nem jó bármilyen lánc: a másfél centinél karcsúbb anyagvastagságúak pikk-pakk átvághatóak, még gép sem kell hozzá. Továbbá javaslok egy vagy több mozgásérzékelős riasztót, ami nagy zajt csap és/vagy értesíti a tulajdonost – erősítette meg a RideApartnak nyilatkozó nyomozó.
  • Tehát elég alaposan, több helyen lezárni a kereket és riasztót venni?
  • Nem, a kerék lezárása szinte semmit nem ér… Egy ügyeskezű csapat 10-20 másodperc alatt kikapja a felnit, és már viszi is a motort. Vázon, villán, villahídon átfűzve és – nagyon fontos! – megfeszítve sokkal hatékonyabb a védelem. Ha a levegőben van a lánc, nehezebb feszíteni, vágni és fagyasztva törni, ez nagyobb munka, több macera, így a tolvajok is inkább más, könnyebb célpontot keresnek. Igaz ez az otthoni tárolásra is…
  • Vagyis csak azon múlik, mennyire nehezítjük meg a tolvaj dolgát?
  • Tulajdonképpen igen: a gyorsan lopható motor egyben azt jelenti, szinte lehetetlen lebukni, és percek alatt megvan a zsákmány. Bármi lopható, de amivel sokat kell bajlódni, azt nem szívesen piszkálják…

Ez a motorlopás – így dolgozom én, a tolvaj

  • Hogy kezdődött a történeted?
  • Iskolai bandákhoz verődve csöppentem bele az alvilágba, jöttek a kisebb stiklik, majd egyre nagyobb munkák. Ma már semmi közöm hozzájuk és a hazugsággal teli élethez, egyszerűen sok volt, hogy én tettem tönkre megannyi motoros életét, miközben magam is rajongok a vasakért. Az se mellékes persze, hogy nem vidám dolog farmerban, kapucnis pulcsiban aludni, tudva, hogy bármelyik éjjel rám törhetik az ajtót…
  • Van biztos tipp, hogy lophatatlan legyen a motorom?
  •  Jó négy-öt éve kiszálltam, de ettől még ma is igaz, hogy ami szem előtt van, arra szemet vetnek. Járdán, ház előtt vagy mélygarázsban hagyni egy motort, ami semmihez nincs rögzítve? Szinte kínálja magát a lopásra…
motorlopás
“A legfontosabb, hogy minél több módon és erősebben rögzítsük a gépet egy fix tárgyhoz, mint például oszlop, korlát stb. Persze erre nem jó bármilyen lánc: a másfél centinél karcsúbb anyagvastagságúak pikk-pakk átvághatóak, még gép sem kell hozzá…”
  • Ellenben aki egy ismert, megbízható gyártótól vesz legalább két (!) láncot, és azt feszesen, a vázon és/vagy villán, lengőkaron átvezetve zárja le, már nagyon sokat tett, hogy messzire elkerüljék a tolvajok. Egy-egy ilyen beruházás 50-60 ezer forintot tesz ki, igazán nem nagy összeg, hogy reggel is ott álljon a motor, ahol hagytuk. Viszont aki lazán feldob egy lakatot vagy láncot a csupasz első kerékre, az csak magát nyugtatja vele – szinte semmit nem nehezít a tolvajok dolgán.
  • Mi a helyzet a GSM-alapú riasztókkal?
  • Az amatőr és félprofi bandák ellen remek, hatékony védelem, hiszen akkor is segíthet megtalálni a gépet, ha azt már ellopták. Aki igazán alapos, az eleve megpróbálja felkutatni a motorban az egységet, és mielőbb eltávolítani, szóval a siker azon (is) múlik, hogy mennyire jól van elrejtve a jeladó. Persze lopáskor szinte minden motor sérül, vagyis hiába kapod vissza, ha közben teljesen tönkretették… Szóval, ha tényleg vigyázni akarsz a gépre, akkor fizikai és elektronikus védelemmel is készülj – az a tuti.
motorlopás
„A legszebb a topcase-ben hagyott pótkulcs volt, az igazán rendes srácok a forgalmit is a dobozban hagyták… Ki csinál ilyet?!”  
  • Van esetleg valamilyen spéci, ingyenes trükk a tarsolyodban?
  • Persze! Ha magaddal viszel egy csavarhúzót, és megálláskor egy mozdulattal leveszed a kuplungkart vagy bármi mást, ami miatt lábon csak bajosan vihető a gép, máris elbizonytalanítod a teljesen amatőr próbálkozókat. Apróságnak tűnhet, de nem is hinnéd, milyen hatékony.
  • Esetleg ellenpélda, kimondottan lopásra csábító gondatlanságok?
  • Hogyne! A legszebb a topcase-ben hagyott pótkulcs volt… Atyaég, egy műanyag dobozt két másodperc kinyitni – ki az a szerencsétlen, aki odateszi a pótkulcsot?! Az igazán rendes srácok a forgalmit is benne hagyják, erre már tényleg szavak sincsenek. Még akkor se buknék le, ha megállítana a rendőr! No meg a kormányzár, amire azt mondják, könnyű eltörni, ezért nem is használják. Ez mind-mind a tolvajoknak kedvez.
  • Van egymondatos tanulsága a „pályafutásodnak”?
  • Tudod, a tolvajok többsége – mondjuk ki – ostoba, ezért is köt ki itt. Lecsúszott fiatalok, drogosok, akik rossz társaságba keveredtek. Szóval, ha jót akarsz magadnak, kerüld messziről az ilyen bandákat, ne hagyd, hogy magukkal rántsanak – csak egy életed van, becsüld meg és vigyázz rá!

Röviden tehát ne elégedj meg a gyári védelemmel (kormányzár és immobilizer), illetve ne csak a drága láncra költs, hanem tanuld meg helyesen használni azt! Mindig feszesen, vázon és/vagy lengőkaron átfűzve rögzítsd a motort, mégpedig úgy, hogy a lánc ne érjen a földre! Ha így teszel, az amatőröket máris elriasztod, s a profik is inkább könnyebb préda után néznek.