A bukósisakok története

A bukósisakok története

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
0

Éppen 150 éve jelent meg az első, önálló erőforrással felszerelt motorkerékpár, de  a legalapvetőbb védelmi felszerelések csak majdnem egy évszázaddal később láttak napvilágot…

Még a 19. század végén, 1867-ben gördült ki Pierre Michaux műhelyéből az első gőzhajtású kétkerekű, amely igazi mérföldkő volt a motorozás történetében. Noha balesetek szép számmal akadtak a kezdetleges masinákkal, a feltalálók mégsem látták értelmét, hogy profi védőfelszereléseket tervezzenek a kétkerekűek hajtóinak, akkoriban csak a járművekre koncentráltak.

Ernst Henne és BMW-je, amellyel 246 km/órás sebességet ért el. Érdekesség, hogy a csúcsdöntésre Magyarországon, Gyón közelében került sor

Ez azért is különös, mert az 1920-as években már 207 km/órás (!) sebességet értek el a leggyorsabb motorkerékpárok, 1951-ben pedig a 300 km/órás álomhatárt ostromolták – Wilhelm Herz 499 köbcentis NSU-jával 290,3 km/órával hasított a München közelében fekvő A9-es autópályán. A kezdetleges felfüggesztés és fékrendszer mellett igazi orosz rulett volt így száguldani, főként, hogy Wilhelm fejét egy sapkának is csak jóindulattal nevezhető eszköz óvta a csúcsdöntésen.

C.F. Lombard, a bukósisak feltalálója

Végül 1953-ban, a Dél-Karolinai egyetem professzora, C.F. Lombard bejegyeztette új találmányát, a többrétegű ütéselnyelő réteggel és kemény héjjal ellátott fejvédőt, gyakorlatilag a világ első motoros bukósisakját.

Roy Richter és az a bizonyos műhely, ahol az első bukósisakok készültek

Egy évvel később Roy Richter, a saját autóalkatrész-üzlete mögötti garázsban tökéletesítette a találmányt, és piacra dobta Bell 500 néven az első, sorozatgyártott bukót, mely sok-sok versenyző életét mentette meg. Egyebek mellett Evel Knievel is az ő Belljét viselte a híres Las Vegas-i ugratáson, sőt Richter nevéhez fűződik az első kerékpáros sisak is, amit 1978-tól forgalmaztak.

Lám, csaknem száz év telt el az első motorizált kétkerekű és az első bukósisak megjelenése között, de napjaink szénszálas kompozit alapanyagú, beépített AR-kijelzős fejvédőit látva kijelenthetjük: a gyárak gyorsan behozták a lemaradást.