GumiGuru: Darkside, azaz autógumit a motorra!

GumiGuru: Darkside, azaz autógumit a motorra!

- Kategória: Gumiguru
2

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Egy 650-es burgonyát hajtok hosszú túrákra, szinte kizárólag autópályán, sok cuccal. Sok más márkatárssal együtt szenvedünk ugyanattól a problémától, miszerint 4-6 ezer km után laposra kopik a hátsó gumi, egyértelműen a túlsúlytól és a javarészt egyenesen közlekedéstől. Igen, a Pilot Road 4 is.

darkside

Egyszerűen nem létezik a piacon olyan gumi, amelyikből ne kéne szezononként 2 db-ot vásárolni. Külföldi fórumokon találkoztunk a darksiding kifejezéssel, mikor is autógumit tesznek hátulra. Geometriai mérések, tapasztalatok alapján is minden darksider egyértelműen csak előnyökről számolt be. Kérdésem az lenne, van-e ilyenben tapasztalatod, Gold Wingek, Burgmanek hátuljára miért érdemes és miért nem érdemes autógumit tenni.

Többen várjuk mielőbbi válaszod.

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Ismerem magát a kifejezést és a technikai részét. Nem igazán új keletű, leginkább az USA-ban terjedt el, és felénk is egyre ismertebb/népszerűbb az elmúlt években. Hozzá kell tenni azt a tényt is a gyors kopáshoz a Burgman esetében, hogy a 14″-os hátsó kerék igen pici, nagy az abroncs kerületi sebessége, ergo sokat forog és gyorsan is kopik. Sokan egyébként elfogadták ezt a tényt, megtanultak együtt élni vele. Bár a 4000 km elég kevés, ennél azért többet kellene kibírnia a hátsó guminak. Gondolj bele, hogy a kellemetlen kopáskép miatt is rossz egy motorgumival kanyarodni, mi lesz az autógumival szerelt verzióval?

Darkside? Felejtsd el, ha jót akarsz…

Tapasztalatom nincs vele, sőt nem is láttam még itthon ilyet, főleg maxirobogó esetén nem. Véleményem szerint kanyarodni biztos, hogy nehezebb az abronccsal a szögletes profil miatt. A modern autógumik ráadásul már aszimmetrikus mintázatúak, vagyis a gumi vállrészein eltérő a mintázat. Ez biztos hogy nem előnyös pl vízelvezetés szempontjából. Amennyiben mégis emellett döntesz, keress olyan abroncsot, ami forgásiránnyal rendelkezik, ott egyforma lesz a gumi széle.  Műszakira és rendőr közelébe viszont nem mennék a motorral, nem javaslom ezt számodra – egy osztrák túrán simán ugrik a forgalmi miatta… Szóval inkább nem, mint igen, de érzésem szerint nem tudlak erről lebeszélni.