Motorkerékpár téli felkészítése: fogadjunk, hogy erre nem gondoltál!

Motorkerékpár téli felkészítése: fogadjunk, hogy erre nem gondoltál!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
4

Dunát lehet rekeszteni a tavaszi és téli felkészítés témakörben írt cikkekkel, ezért most nem is mennénk bele az alapvető tudnivalókba, helyette a rendhagyó esetekre és teendőkre összpontosítunk. Mi az, amit rendre elfelejtenek a motorosok?

Számos idejétmúlt tanács és tévhit kering a kétkerekűek konzerválása kapcsán, ezért igyekeztünk összeszedni – egy szervizvezető tanácsai és saját tapasztalataink alapján -, hogy melyek a valóban fontos teendők, illetve mi kerül tiltólistára ilyentájt.

benzincső csere kirepedezett elöregedett üzemanyagcső
Feltankolás előtt ellenőrizd az üzemanyagcsövek állapotát!

Az első lépések: Feltankolás előtt győződj meg a benzincsövek állapotáról, s ha ott vagy, ne feledkezz meg az összes többi gumi-, illetve műanyag csőről sem! Érdemes megtisztítani a portól, majd szilikonnal befújni őket. Egyrészt így a gumi-, illetve műanyag alkatrészek sem fognak öregedni, másrészt a pára sem fog megállni rajta a téli állás során. Ha már ezeket a részeket ellenőrizted, akkor ne feledkezz meg a bowdenekről sem! Az általunk is tesztelt WD-40 itt is segíthet mint általános konzerválószer. Ez talán túlzott óvatosságnak tűnhet, pedig sokan esnek abba a hibába, hogy a motort csak lerakják télre, majd tavasszal pár kuplungolás után egyszerűen elszakad a bowden az ősszel beleragadt kosz, por miatt. Szintén a WD-40-et tudjuk segítségül hívni különböző csuklókhoz, pl.: váltókar gömbcsuklóinál, Exup-vezérlőnél vagy másodlagos fojtószelepek szívótorkon kívüli részeinél. Ennek elmaradása gyakran és könnyedén okozhatja az Exup-, illetve a fojtószelepvezérlő-szervómotor elhalálozását.

– Üzemanyag: tankold majdnem tele az üzemanyagtartályt benzinnel, majd keverj hozzá úgynevezett stabilizáló adalékot, mely hazáig alaposan összekeveredik a naftával és meggátolja, hogy tavaszig alkotóelemeire „essen szét” az etanolból, benzinből és egyéb hozzáadott vegyületekből álló 95-ös.

Olcsóbb és hatékonyabb megoldás, ha a nagyjából kétezer forintba kerülő, és akár 3-4 motorhoz elegendő üzemanyag-stabilizálóval tartósítod a benzint, mintha leengednéd a karbiból a naftát

– Téli indítgatás: bármennyire is csábító, ne járasd pár hetente a gépet, hiszen ezzel nemcsak a motornak ártasz, hanem az akkumulátor élettartamát is lerövidítheted! Kizárólag akkor szabad – és akkor hasznos – beindítani, ha minél gyorsabban üzemi hőmérsékletre tudod melegíteni, vagyis terhelésen használod a gépet jó pár kilométeren át. Ha ez nem megy, inkább hanyagold, hiszen csak kárt teszel benne!

– Kerekek: a felbakolás ugyan nem árt, de nem is életbevágó, hiszen ezek már nem a Pancsi diagonál gumijai, melyek deformálódnak a hosszú állás alatt… A korábbi elvekkel szemben leengedni sem kell az abroncsokat, hogy „ne feszüljenek”, sőt, inkább 5-10 százalékkal túl kell fújni ilyenkor, és úgy letámasztani a kétkerekűt – lehetőleg középállványra, ha van rajta ilyen. Mindez persze felesleges, ha első és hátsó motoremelőn áll, ilyenkor nem muszáj a gumik pumpálásával bajlódnod.

Szenvedtél már benzinkúton a gumi bajos felfújásával? Nos, akkor azt is tudod, milyen nagy segítség egy ilyen derékszögű szelep… Csak ajánlani tudjuk minden motorosnak, hogy ha repedezett a szelepház, rögtön cseréljék, és akkor már egy ilyen hasznos, praktikus változatra

– Ha már a kerekeknél jársz, ellenőrizd a szelepek állapotát is – amennyiben repedezett a szelepház, még a pihenő előtt cseréld le!

motorolajcsere

– Kenőanyagok: a kenőanyagok állásban is „megromlanak” egy év alatt, ezért megoszlanak a vélemények, hogy a használt motorolajjal tegyük le a vasat, vagy inkább a frissel, hogy az álljon benne télen. Nézd meg, hogy mikor cserélted utoljára: ha az első tavaszi indítás tervezett időpontjáig kifutnál az egy évből, és legalább 3-4000 kilométert megtettél az előírt hatezerből, akkor töltsd fel ősszel a frissel, s így tedd el – legalább is ezt javasolják a tribológusok.

fekbetetcsere
A tárcsák és betétek állapota mellett a kuplung- és fékfolyadékot is ellenőrizd ősszel!

Fék- és hűtőfolyadékot kétévente illik és kell cserélni, így erre szintén igaz, ha tavaszig letelik a két esztendő, inkább most legyünk túl rajta. Az első teleszkópok SAE5-20 közötti viszkozitású olaját minden negyedik-ötödik szezonban kell kiváltani frissel, s ilyenkor a szimmeringet is érdemes újra cserélni.

– Hajtás: tisztítsd le alaposan a láncot – amennyiben lánchajtású a motor -, ehhez (ha sok pénzed van) használhatsz lánctisztító spray-t is, de petróleum, illetve nem oldószeres Brigeciol is megteszi, az általunk sikerrel tesztelt WD-40-ről nem is beszélve. Utána hagyd alaposan megszáradni és fújd be bőven láncspray-vel – ezzel meg is vagy.

Ez arra utal, hogy jó ideje nem néztek rá az akkura…

– Vedd ki az akkumulátort, és ha teheted (javaslom, tedd!), szerezz be egy ún. akkuőrt, hogy ne merüljön le tavaszig. Ez azért fontos, mert szemben a régi savas telepekkel a mai AGM vagy zselés áramforrások lemerülés után már nem mindig regenerálhatók.

Ne csak a kipufogót, hanem a Ram-Air nyílását is zárd le egy-egy puha ronggyal, hogy ne juthasson be a pára!

– Ha nagyteljesítményű, fiatal motorod van, érdemes ideiglenesen kivonatni a forgalomból – akár 20-30 ezer forintot is spórolhatsz az utánajárással, ami igencsak jó órabér egy kis papírmunkáért, főként, hogy ma már otthonról, online is elintézhető a dolog.

– Igyekezz nemcsak száraz és fagymentes, de jól körbebástyázott helyet kialakítani a paripának! Igen, télen is előfordulnak motorlopások, szóval próbáld minél inkább megnehezíteni a tolvajok dolgát!

Tegyél meg mindent, hogy lophatatlan legyen!

Láncold le a gépet, de lehetőleg ne a földre, mert ott megfelelő szerszámokkal a legdurvább láncok, lakatok is elvághatóak. Inkább derékmagasságban rögzítsd, úgy, hogy a levegőben lógjon a lánc, az pedig plusz jó pont, ha mindez a motoron belül, a sarokban van.

Minél bonyolultabb kinyitnod, neki annál nehezebb elvágni – ezt tartsd szem előtt!

Persze ettől függetlenül is megpróbálhatják ellopni a gépet, ezért azt javasoljuk, szerezz be a mechanikus védelmen felül elektronikus „pajzsot” is! Mi a Sentinel Protect egységeit használjuk erre már vagy 4-5 éve, eddig tökéletesen bevált, igaz, ehhez nem árt figyelni egy-két apróságra.

Az alkalmazásból az is kiderül, hogy milyen állapotban van az akksid, így télen sem kell szétkapnod a motort és méricskélni

A nyomkövetővel kombinált riasztó a motor áramforrásáról működik, ezért télen néhány hetente ellenőrzésre szorul (ha nem ruháztál be a fent már említett csepptöltőre). Persze ez nem azt jelenti, hogy muszáj lesz pár naponta multiméterrel a kezedben rohangálnod a garázsban, ugyanis a Sentinel Protect alkalmazás egyebek mellett azt is jelzi, hogy mennyi delej maradt az akkumulátorban.

A nyomkövető már csak azért is az egyik leghatékonyabb védelmi vonal, mert nem mindenkinek adatik meg, hogy a saját házában, garázsában tárolja a gépet, így ránézni sem tud, hogy minden rendben van-e vele. Ellenben, ha beépíti a GPS-alapú készüléket, akkor otthonról egy kattintással láthatja, hol áll a gépe, és minden rendben van-e vele.

Fuchs Silkolene

Elsőre talán hosszúnak tűnik a 10+1 pontos felkészítési lista, de ne feledd: sokkal könnyebb megelőzni a bajt, mint utána kapkodni. Amit most elodázol, az tavasszal már sokkal több galibát okoz, vagyis érdemes egy hétvégét a garázsban tölteni, hogy márciusban (vagy valamelyik tavaszias januári napon) gombnyomásra induljon a gép, te pedig újra élvezhesd a gondtalan motorozást.

.