Motorkerékpár téli felkészítése: fogadjunk, hogy erre nem gondoltál!

Motorkerékpár téli felkészítése: fogadjunk, hogy erre nem gondoltál!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Dunát lehet rekeszteni a tavaszi és téli felkészítés témakörben írt cikkekkel, ezért most nem is mennénk bele az alapvető tudnivalókba, helyette a rendhagyó esetekre és teendőkre összpontosítunk. Mi az, amit rendre elfelejtenek a motorosok?

 

Számos idejétmúlt tanács és tévhit kering a kétkerekűek konzerválása kapcsán, ezért igyekeztünk összeszedni – egy szervizvezető tanácsai és saját tapasztalataink alapján -, hogy melyek a valóban fontos teendők, illetve mi kerül tiltólistára ilyentájt.

benzincső csere kirepedezett elöregedett üzemanyagcső
Feltankolás előtt ellenőrizd az üzemanyagcsövek állapotát!

Az első lépések: Feltankolás előtt győződj meg a benzincsövek állapotáról, s ha ott vagy, ne feledkezz meg az összes többi gumi-, illetve műanyag csőről sem! Érdemes megtisztítani a portól, majd szilikonnal befújni őket. Egyrészt így a gumi-, illetve műanyag alkatrészek sem fognak öregedni, másrészt a pára sem fog megállni rajta a téli állás során. Ha már ezeket a részeket ellenőrizted, akkor ne feledkezz meg a bowdenekről sem! Az általunk is tesztelt WD-40 itt is segíthet mint általános konzerválószer. Ez talán túlzott óvatosságnak tűnhet, pedig sokan esnek abba a hibába, hogy a motort csak lerakják télre, majd tavasszal pár kuplungolás után egyszerűen elszakad a bowden az ősszel beleragadt kosz, por miatt. Szintén a WD-40-et tudjuk segítségül hívni különböző csuklókhoz, pl.: váltókar gömbcsuklóinál, Exup-vezérlőnél vagy másodlagos fojtószelepek szívótorkon kívüli részeinél. Ennek elmaradása gyakran és könnyedén okozhatja az Exup-, illetve a fojtószelepvezérlő-szervómotor elhalálozását.

– Üzemanyag: tankold majdnem tele az üzemanyagtartályt benzinnel, majd keverj hozzá úgynevezett stabilizáló adalékot, mely hazáig alaposan összekeveredik a naftával és meggátolja, hogy tavaszig alkotóelemeire „essen szét” az etanolból, benzinből és egyéb hozzáadott vegyületekből álló 95-ös.

Olcsóbb és hatékonyabb megoldás, ha a nagyjából kétezer forintba kerülő, és akár 3-4 motorhoz elegendő üzemanyag-stabilizálóval tartósítod a benzint, mintha leengednéd a karbiból a naftát

– Téli indítgatás: bármennyire is csábító, ne járasd pár hetente a gépet, hiszen ezzel nemcsak a motornak ártasz, hanem az akkumulátor élettartamát is lerövidítheted! Kizárólag akkor szabad – és akkor hasznos – beindítani, ha minél gyorsabban üzemi hőmérsékletre tudod melegíteni, vagyis terhelésen használod a gépet jó pár kilométeren át. Ha ez nem megy, inkább hanyagold, hiszen csak kárt teszel benne!

– Kerekek: a felbakolás ugyan nem árt, de nem is életbevágó, hiszen ezek már nem a Pancsi diagonál gumijai, melyek deformálódnak a hosszú állás alatt… A korábbi elvekkel szemben leengedni sem kell az abroncsokat, hogy „ne feszüljenek”, sőt, inkább 5-10 százalékkal túl kell fújni ilyenkor, és úgy letámasztani a kétkerekűt – lehetőleg középállványra, ha van rajta ilyen. Mindez persze felesleges, ha első és hátsó motoremelőn áll, ilyenkor nem muszáj a gumik pumpálásával bajlódnod.

Szenvedtél már benzinkúton a gumi bajos felfújásával? Nos, akkor azt is tudod, milyen nagy segítség egy ilyen derékszögű szelep… Csak ajánlani tudjuk minden motorosnak, hogy ha repedezett a szelepház, rögtön cseréljék, és akkor már egy ilyen hasznos, praktikus változatra

– Ha már a kerekeknél jársz, ellenőrizd a szelepek állapotát is – amennyiben repedezett a szelepház, még a pihenő előtt cseréld le!

motorolajcsere

– Kenőanyagok: a kenőanyagok állásban is „megromlanak” egy év alatt, ezért megoszlanak a vélemények, hogy a használt motorolajjal tegyük le a vasat, vagy inkább a frissel, hogy az álljon benne télen. Nézd meg, hogy mikor cserélted utoljára: ha az első tavaszi indítás tervezett időpontjáig kifutnál az egy évből, és legalább 3-4000 kilométert megtettél az előírt hatezerből, akkor töltsd fel ősszel a frissel, s így tedd el – legalább is ezt javasolják a tribológusok.

fekbetetcsere
A tárcsák és betétek állapota mellett a kuplung- és fékfolyadékot is ellenőrizd ősszel!

Fék- és hűtőfolyadékot kétévente illik és kell cserélni, így erre szintén igaz, ha tavaszig letelik a két esztendő, inkább most legyünk túl rajta. Az első teleszkópok SAE5-20 közötti viszkozitású olaját minden negyedik-ötödik szezonban kell kiváltani frissel, s ilyenkor a szimmeringet is érdemes újra cserélni.

– Hajtás: tisztítsd le alaposan a láncot – amennyiben lánchajtású a motor -, ehhez (ha sok pénzed van) használhatsz lánctisztító spray-t is, de petróleum, illetve nem oldószeres Brigeciol is megteszi, az általunk sikerrel tesztelt WD-40-ről nem is beszélve. Utána hagyd alaposan megszáradni és fújd be bőven láncspray-vel – ezzel meg is vagy.

Ez arra utal, hogy jó ideje nem néztek rá az akkura…

– Vedd ki az akkumulátort, és ha teheted (javaslom, tedd!), szerezz be egy ún. akkuőrt, hogy ne merüljön le tavaszig. Ez azért fontos, mert szemben a régi savas telepekkel a mai AGM vagy zselés áramforrások lemerülés után már nem mindig regenerálhatók.

Ne csak a kipufogót, hanem a Ram-Air nyílását is zárd le egy-egy puha ronggyal, hogy ne juthasson be a pára!

– Ha nagyteljesítményű, fiatal motorod van, érdemes ideiglenesen kivonatni a forgalomból – akár 20-30 ezer forintot is spórolhatsz az utánajárással, ami igencsak jó órabér egy kis papírmunkáért, főként, hogy ma már otthonról, online is elintézhető a dolog.

– Igyekezz nemcsak száraz és fagymentes, de jól körbebástyázott helyet kialakítani a paripának! Igen, télen is előfordulnak motorlopások, szóval próbáld minél inkább megnehezíteni a tolvajok dolgát!

Tegyél meg mindent, hogy lophatatlan legyen!

Láncold le a gépet, de lehetőleg ne a földre, mert ott megfelelő szerszámokkal a legdurvább láncok, lakatok is elvághatóak. Inkább derékmagasságban rögzítsd, úgy, hogy a levegőben lógjon a lánc, az pedig plusz jó pont, ha mindez a motoron belül, a sarokban van.

Minél bonyolultabb kinyitnod, neki annál nehezebb elvágni – ezt tartsd szem előtt!

Persze ettől függetlenül is megpróbálhatják ellopni a gépet, ezért azt javasoljuk, szerezz be a mechanikus védelmen felül elektronikus „pajzsot” is! Mi a Sentinel Protect egységeit használjuk erre már vagy 4-5 éve, eddig tökéletesen bevált, igaz, ehhez nem árt figyelni egy-két apróságra.

Az alkalmazásból az is kiderül, hogy milyen állapotban van az akksid, így télen sem kell szétkapnod a motort és méricskélni

A nyomkövetővel kombinált riasztó a motor áramforrásáról működik, ezért télen néhány hetente ellenőrzésre szorul (ha nem ruháztál be a fent már említett csepptöltőre). Persze ez nem azt jelenti, hogy muszáj lesz pár naponta multiméterrel a kezedben rohangálnod a garázsban, ugyanis a Sentinel Protect alkalmazás egyebek mellett azt is jelzi, hogy mennyi delej maradt az akkumulátorban.

A nyomkövető már csak azért is az egyik leghatékonyabb védelmi vonal, mert nem mindenkinek adatik meg, hogy a saját házában, garázsában tárolja a gépet, így ránézni sem tud, hogy minden rendben van-e vele. Ellenben, ha beépíti a GPS-alapú készüléket, akkor otthonról egy kattintással láthatja, hol áll a gépe, és minden rendben van-e vele.

Fuchs Silkolene

Elsőre talán hosszúnak tűnik a 10+1 pontos felkészítési lista, de ne feledd: sokkal könnyebb megelőzni a bajt, mint utána kapkodni. Amit most elodázol, az tavasszal már sokkal több galibát okoz, vagyis érdemes egy hétvégét a garázsban tölteni, hogy márciusban (vagy valamelyik tavaszias januári napon) gombnyomásra induljon a gép, te pedig újra élvezhesd a gondtalan motorozást.

.

Continental 2019

Facebook Comments

5 Comments

  1. “Ha ez nem megy, inkább hanyagold, hiszen csak kárt teszel benne!”
    Fél év állás után meg úgy lefolyik az olaj az alkatrészekről hogy az első indítás még többet fog ártani mert kvázi szárazon fognak járni az alkatrészek…..
    (Hiába az adalék az olajban ennyire hosszú távon az se tudja megakadályozni a dolgot.)

    1. ehhez még fél év sem kell, szóval a havi-kéthavi indítgatás ugyanúgy gázos, ráadásul többször egymás után telente.

      1. Ki mondta hogy csak indítgatom? 😉 Sokaknak fura de télen is motorral járok, amíg csak lehet a naggyal. Utána meg a robesz kerül porondra, hó esetén meg a jó öreg babetta kerül elő. Illetve a naggyal is gurulok viszonylag gyakran ha az időjárás engedi.

    2. Butaság. Ha ettől félted a motorodat, akkor két hét pihenő után se röffentsd be, mert ugyanez a helyzet.
      Megoldás: a féléves szünet után ne indítsd el rögtön, hanem pár szor röviden nyomd meg az önindítót. Így szépen felkúszik az olaj a hengerfejbe is, és utána mehet az éles indítás.

    3. Ezzel tuti nem kell foglalkozni, ha ettől megy tönkre a motor akkor az már úgyis szar volt, terhelés nélkül jár, 1-2 mp a max amig nem ér fel valamennyi olaj, ezen felesleges agódni.

Válasz