Használtmotor: BMW R 1200 GS – Százezer kilométer gondtalanul

Használtmotor: BMW R 1200 GS – Százezer kilométer gondtalanul

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
10

Balázs már jó sokat motorozott a bajor boxerekkel, ugyanis kilencvenezer kilométerrel adta el a régi, levegős GS-ét, és azóta tízezret ment az új, részben folyadékhűtésű BMW-vel. Most ő mesél arról, milyen megbízható társ a GS, és hasznos tippeket ad, hogy mire figyelj a használt BMW-k vásárlásánál.

Néha a kényszerhelyzetek szülik a legjobb, leghatékonyabb megoldásokat, s mit tagadjam, így volt ez nálam is. Nem vettem autót, helyette inkább megkaparintottam álmaim motorját, ami ugyanolyan hatékony az Alpok kanyarjaiban, mint reggelente, amikor – márciustól egészen karácsonyig – munkába járásra használom. GS-es lettem, ha úgy tetszik, ráadásul immáron másodszor…

Az első nekifutás: BMW R 1200 GS – 2004

Tiniként Babettával indult motoros karrierem, amihez egy kedves emlék is kötődik. Büszkén ballagtam hazafelé a friss bizonyítvánnyal, és majd hanyatt estem, mikor megláttam, hogy ott áll a Babetta a harmadik emeleti nappaliban… Édesapám nem árulta el, ezért még most sem tudom, hány szomszéd segített az öregnek, hogy felvigyék a kis mopedet a szűk lépcsőházban. Akárhogy is, abban a pillanatban, a parkettán ácsorogva végleg eldőlt, hogy motoros leszek, s ezután már nem volt megállás: jöttek a 125-ös és hatszázas Honda XL-ek, majd 2007-ben a GS.

Csak pár ezer kilométer volt az elképesztően jó áron kínált, hároméves GS-ben, így azonnal lecsaptam rá. Pár dolgot módosítottam rajta (bukócső, kormány Sebring sportkipufogó stb.), de alapvetően gyári maradt, így szolgált vagy tíz éven át

Szinte hiba nélkül teljesítette a GS az első kilencvenezer kilométert, amiben persze közrejátszott, hogy motorszerelőként mindent megadtam neki – nem hanyagoltam el az előírt karbantartásokat. Odafigyelésemnek köszönhetően zokszó nélkül szolgált a bajor vas, kopóalkatrészeken felül csak a blokkolásgátló vezérlőegységét kellett cserélnem, de ezt a BMW garanciában intézte, szóval csak kellemetlenség, és nem plusz kiadás volt.

Tíz év nem múlik el nyomtalanul, még a GS-nél sem

Tavaly aztán jött egy kihagyhatatlan ajánlat, én pedig lecsaptam rá, így lettem – nagyon boldog – tulajdonosa egy immáron részben folyadékhűtésű „vizes” GS-nek. Már az első kilométereken feltűnt, mennyivel rugalmasabb, egyszersmind pörgősebb az új erőforrás, vagyis pont azt a többletet nyújtja, amit oly nagyon hiányoltam az elődből! Furcsa mód a legjobban várt újítás, a váltóasszisztens volt az egyetlen pont, amivel eleinte nem voltam kibékülve – kellett pár nagyobb kör, mire összeszoktunk, de talán mondanom sem kell, hogy azóta teljes az összhang, és egyszerűen imádom!

Bevallom, nem volt teljesen felhőtlen az együtt töltött tíz év, ugyanis egyszer megadta magát blokkolásgátló vezérlőegysége, miként mostani motorom is járt már nagyobb javításon – ezen a jobboldali fojtószelepet cserélték. Persze mindkettőnél helytállt a BMW: garanciában orvosolták a bajokat, szóval inkább csak kellemetlenséget, mintsem plusz kiadást jelentettek

Remélem, a „vizes” is pont olyan elpusztíthatatlan lesz, mint elődje, s teszek is ezért: odafigyelek a hátsó hajtás gumiharangjára, melynek sérülése gyorsan kárt tehet a motorban, ugyanígy a hátsó féknyereg csúszkáira is, ugyanis ha „berohadnak”, rövid úton megehetik a tárcsát és a betétet. Ezen felül a ködlámpa beázása jöhet szóba hibaként, igaz, ehhez tényleg monszun idején kell lemotorozni Újdelhiig, ráadásul a probléma csak tüneti jellegű, azaz amint kiszárad, újra tökéletesen működik.

Nem mellékes szempont, hogy utassal, sok-sok csomaggal és némi terepezéssel együtt 5,1 l/100 km-es átlag jött ki az első szezonban, igaz, ez jórészt tempó függvénye. Kifejezetten sportos túrázás mellett eljár 5-6 literből a GS, de a nagysebességű autópályás hajszákat nem kedveli, és benyelhet 8-10 litert is, ha 180-200 között kergeted

Mire figyelj használt R 1200 GS vásárlásakor?

Nemcsak az új motorok között, hanem a használtpiacon is a BMW R 1200 GS a legkedveltebb modell, ami valljuk be, komoly fegyvertény. Nemrég olvastam, hogy idén már közel háromszáz használt és új boxert állítottak forgalomba itthon, vagyis egyértelműen a jelenlegi kínálat Jolly Jokere, s nem véletlenül. Ennek dacára óva intek mindenkit, hogy meggondolatlanul belevágjon az első, kedvezőnek tűnő GS-be, ugyanis a meglepően olcsó példányok rendszerint korábbi bukások vagy mókolások nyomait viselik.

BMW R 1200 GS-történet: 28 évnyi fejlesztés egy motorban

1980 – A Kölni Motorkiállításon bemutatják a kategóriateremtő R 80 G/S-t
1987 – Tovább bővül a GS-kínálat: leleplezik az R 100 GS-t, valamint az R 65 GS-t
1993 – Tempót vált a GS: a gyengécske R 100 GS helyett színre lép az 1085 cm3-es, nyolcvanlovas R 1100 GS
1999 – Ismét új tagot köszönthetünk: a közkedvelt R 850 GS új, erősebb névrokont kap a 85 lovas R 1150 GS „személyében”
2004 – Megjelenik napjaink legnépszerűbb nagymotorja, az R 1200 GS
2010 – Hengerenként két vezérműtengely beépítésével tovább növelik a teljesítményt, ezáltal rugalmasabbá is válik a motor
2013 – Napvilágot lát tesztünk főszereplője, a részben folyadékhűtésű R 1200 GS. Soha nem volt még ilyen erős a modell: 125 lóerő és 125 Nm-es forgatónyomaték repíti a bajor endurót

2018 – Leleplezik a 84 köbcentivel nagyobb össz-lökettérfogatú, 136 lovas és 143 Nm-es forgatónyomatékú (!) R 1250 GS-t

Elképesztő, hogy munkám és motorozásaim során hány összetákolt, igénytelenül talpra állított GS-sel találkozom, ami utólag durva összegeket emészt fel – szóval itt is többe kerül a leves, mint a hús. Ezen túlmenően az általános kopóalkatrészek is megérnek egy-egy alaposabb ellenőrzést, élen az első futómű gömbfejével, a féktárcsákkal, no meg a gyakran szidott, de jó kezekben örök életű hátsó hajtással. Már csak ezért is nagy előny, ha megvannak a kiszemelt példány javítási számlái és vezették a szervizkönyvét, hiszen így visszakereshetőek a fontosabb karbantartási munkák.

Az előzővel kilencvenezret, ezzel pedig több mint tízezret mentem komolyabb, pénzbe kerülő meghibásodás nélkül. Azt hiszem, ez elég erős ajánlólevél a GS mellé…

Ha mindez megvan, bátran belevághatsz, ugyanis így, közel százezer kilométer használat után bátran kijelenthetem, hogy az R 1200 GS igazán sokoldalú és élvezetes gép. Pláne az új, a nemrég megjelent R 1250 GS, ami tényleg a motorozás non plusz ultrája, és minden tekintetben túlmutat ezen a csodálatos, „vizes” GS-en is. Kifejezetten örülök, hogy máris megjelent az új: legalább lesz mire váltanom, ha majd ez is százezer kilométer körül jár, és megint egy erősebb, kifinomultabb, de hasonlóan megbízható gépre vágyom.