Teszt: Honda CB650R – Az új kanyarkirály

Teszt: Honda CB650R – Az új kanyarkirály

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
6

Ezúttal egy olyan gép akadt a horgunkra, mely tényleg fürge az egyenesekben, ám kanyarban mutatja meg igazán, miben különbözik az átlagos hatszázasoktól… Íme, az új Honda CB650R!

A gyártók többsége méltatlanul kevés figyelmet fordít a motorok felfüggesztésére és fékrendszerére, mondván, ez a vevői elvárás. Mindenki jó áron akar erős motort venni, márpedig ez azzal jár, hogy nem marad pénz a minőségi futóműre és fékalkatrészekre, bármennyire is elengedhetetlenek az élvezetes motorozáshoz. Szerencsére akadnak olyan elszánt mérnökök, akik a harmóniát szem előtt tartva mindvégig azon küzdenek, hogy a rendelkezésre álló keretből a legerősebb, egyszersmind legkezesebb motort rakják össze a leendő vásárlóknak.

Kösz, srácok – remek gép lett! A CB650R tervezői a spanyolországi menetpróbán

Feltétlenül ide sorolom a Honda mérnökeit, akik – ezúttal is – megtalálták az arany középutat, és a márka hagyományaihoz hű, élvezetes csupaszmotort dobtak piacra, a Neo Sports Café családot erősítő CB650R-t.

Honda CB650R – valami régi, valami új

Nehéz kritizálni az éppen négy évtizede, 1979-ben megjelent CB650 legújabb leszármazottját, ugyanis tökéletes példa rá, hogy miként válik hagyománnyá, s azon keresztül valódi értékké egy-egy pofás részlet vagy műszaki megoldás. Ilyen az idei modell párhuzamosan futó leömlősora is, mely mintha egy az egyben az első CB-ről származna, miként a klasszikus üzemanyagtartály is ötöst érdemel, de muszáj hozzátennem, hogy az összkép sajnos így is kissé kusza.

Szemből kifejezetten jól mutat a CB650R, de tovább fokozható a látvány az extralistáról rendelhető alsó idom felszerelésével. S ha már extrák: érdemes beikszelni a gyorsváltót is, ami különösen szerpentinezéskor és városban könnyíti meg a vezető – és utasa – életét

Ugyanakkor a motor hátulja felé közelítve úgy fest, mintha elfogyott volna a kreativitás vagy a tervezésre szánt idő. Szívem szerint azonnal száműzném a sárvédőt, a hátsó lámpát, a prizmát és a tenyérnyi rendszámvilágítást is – egyszerűen méltatlanul elnagyoltak a stílusos motorhoz. Az viszont dicséretet érdemel, hogy a visszafogottságukról híres japán formatervezők ezúttal sem „szálltak el”, és az első traktus szép, arányos maradt, beleértve a mindössze 55 centis kormányt is, ami szokatlanul keskeny a kategóriában.

Hátulról nem kimondottan csinos a 2019-es CB650R, viszont tagadhatatlanul karcsú jelenség. Tisztán látszik, hogy karcsúbb lett a váz, és az elődmodellhez viszonyítva jelentősen, hat kilóval csökkent a tömeg

Közelebbről megnézve feltűnik, hogy mennyi apróság változott a korábbi CB650-hez viszonyítva: a kormány messzebb került a vezetőtől és egy centivel mélyebben rögzített, valamint kissé hegyesebb lett a térdszög, mert a lábtartók közelebb kerültek a nyereghez. Emellett átdolgozták, sportosabbra hangolták a felfüggesztést, és bár elsőre nem tűnik fel, a visszafogott megjelenésű, alu lengővilla is vadonatúj fejlesztés.

Nem analóg, de a lehetőségekhez mérten szép a CB műszeregysége. Külön piros pont a fekete háttérért, hiszen így vakító napsütésben is könnyedén leolvasható a kijelző

Bárcsak kanyarokból állna az egész világ!

A sok-sok, milliméterekben mérhető változtatás révén összességében sportosabbá vált a motor, ami rögtön ki is derült a spanyol menetpróbán, ahol csupa-csupa változatos minőségű, vadul kanyargó szerpentinen vallathattuk a vasat. Mivel a vázat jelentősen átalakították, jó pár kilót faragtak a CB tömegéből, s ez a diéta az új, szeparált működésű Showa villával együtt valódi kanyarvadásszá teszi a Hondát.

Mintha csak nagyobb, drágább motoron ülnénk, olyan rendíthetetlenül követi az íveket a CB650R. Csupán az extra tartós Metzeler abroncs szab határt a vad szerpentinezésnek

Az egy kategóriával nagyobb motorokat megszégyenítően stabil lett a CB – legyen szó szűk visszafordítóról vagy nyújtott, tempós kanyarról, rendíthetetlenül követi az ívet, ráadásul mindezt gyári futóműhangolással. Természetesen, rendkívül kiegyensúlyozottan fordul, és azonnal bizalmat ébreszt a vezetőben, aki olyan otthonosan érzi magát az első kilométerek után, mintha mindig is ilyen motorral járt volna.

Már 18 éves kortól vezethető az új Honda CB650R, mivel egy gyors és kedvező árú beavatkozással egyszerűen 35 kW-os teljesítményre korlátozható. Szerencsére ez a fojtás nem változtat számottevően az erőforrás karakterén, ezért a fordulatszámtartomány alsó felében szinte ugyanolyan virgonc marad a Honda, mint eredeti, 95 lovas változatban

Csak akkor jelentkezik némi bizonytalanság, ha megfeledkezünk róla, hogy az örökéletű Metzeler Roadtec 01-ek feszülnek a filigrán Y-küllős felniken, és ezek bizony hamar elérik a határaikat, ha igazán durván fordulunk velük. Szerencsére ezen szabadon változtathatunk, ha feláldoznánk a 10-15 ezer kilométeres futásteljesítményt némi tapadásért cserébe, szóval a CB-vel tényleg bárki megtalálhatja a számítását.

Több erő, mégis kezelhetőbb motor

A sportosabb üléshelyzethez és felfüggesztéshez izmosabb erőforrás dukál, ami ez esetben öt százalékkal nagyobb teljesítményt jelent tízezres fordulatszám felett, s emellett pörgősebbé is vált a 649 köbcentis sornégyes. Teljesen áttervezték a szívóoldalt, no meg a kipufogórendszert, így egyszerre lett szebb hangú és spontánabb gázreakciójú a motor.

Valódi újdonság, hogy immáron a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), azaz a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlója alapáron jár a CB650R-hez, miként a kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung) is

A csekélyebb tömegnek, a nagyobb forgatónyomatéknak és teljesítménynek köszönhetően sokkal gyorsabb, fürgébb CB áll előttünk, mint két éve, az előd bemutatkozásakor, ugyanakkor a fogyasztása csökkent, így több mint 300 kilométert tehetünk meg egyhuzamban a karcsú, 15,4 literes üzemanyagtartállyal.

A kiváló futóművet, a kanyarokban mutatott, parádés stabilitást és a minőségi összetevőket látva nem kérdés, hogy a rendkívül kedvező áron, 2 629 000 forintért kínált CB650R napjaink egyik legjobb ajánlata a középméretű csupaszmotorok mezőnyében. Főként, hogy a vetélytársak már hátat fordítottak a hagyományos, sornégyes felépítésnek, még a négyhengeres erőforrásról elhíresült, hatkilós Ninják is – szégyen ide vagy oda – sorkettesek napjainkban. Vagyis aki hozzám hasonlóan a sornégyes hatszázasokra esküszik, szinte biztos, hogy előbb-utóbb a Hondánál köt ki.

Műszaki adatok – Honda CB650R:

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, soros, négyhengeres
Összlökettérfogat (cm3): 649
Hengerek/szelepek száma: 4/16
Furat x löket (mm): 67/46
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 70/95/12 000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 64/8500
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc

Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított, szabályozható csillapítású Showa első villa
Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstag állítható előfeszítéssel, 43,5 mm-es lökettel
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/180/55 ZR17
Fékrendszer elöl: 310 milliméteres átmérőjű első tárcsák radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyergekkel
Fékrendszer hátul: 240 mm-es hátsó tárcsa egydugattyús Nissin féknyereggel

Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1450
Ülésmagasság (mm): 810
Üzemanyagtartály térfogata (l): 15,4
Menetkész tömeg (kg): 202
Üzemanyag-fogyasztás: 4,9 l/100 km

Vételár: 2 629 000 Ft