Hogyan védd meg a motorod? – IV. rész – Elektronikus és GPS-alapú védelem

Hogyan védd meg a motorod? – IV. rész – Elektronikus és GPS-alapú védelem

- Kategória: Kiemelt cikk
8

A tapasztalatok azt mutatják, hogy hiába a legmasszívabb fizikai védelem, ha a motorunkat kiszemelték a tolvajok, akkor tűzzel-vassal megpróbálják elvinni. Erre jelent megoldást, ha kombináljuk a módszereket, és elektronikus védelmet is építünk a motorba – ehhez adunk most tanácsot.

Amióta okostelefonok lettek a mobilokból, a navigálás, helymeghatározás is alapvető funkcióvá vált. Ezen alapul a műholdas nyomkövetés is, melyet kezdetben a nagy értékű teherautóflották és szállítmányok biztosítására alkalmaztak, ami érthető is, mert akkor még megfizethetetlen lett volna magánszemélyeknek. A módszer lényege, hogy a járműben elrejtett elektronikus egység, mint egy jó biztonsági őr, folyamatosan nyomon követi a kocsi mozgását, és jelzi, ha valamilyen szabotázs történik.

Az eszközök elrejtése nem igényel szakembert, de arra figyeljünk, hogy a rögzítés profi legyen, és a kábelezésből se tűnjön fel, hogy hová tettük a kütyüt. Az igazán profik álcázhatják is, mert így még kisebb az esély, hogy kiszúrják az alig tenyérnyi eszközt

Ez a viszonylag egyszerű és jól használható megoldás idővel mind több területen megvetette a lábát, ma már ott tartunk, hogy magánemberek a saját autójuk vagy motorkerékpárjuk – és egyéb, kisebb-nagyobb vagyontárgyuk – védelmére is bevethetik, mert annyira olcsóvá vált az évek alatt.

Nem elég a készülék, legalább ilyen fontos a háttér

Az egyik – és talán legfontosabb – előnyük, hogy a cigisdoboz méretű eszközöket roppant könnyű úgy elhelyezni akár az autóban, akár a motoron, hogy ne lehessen felfedezni. Sőt a telepítéshez, rögzítéshez nincs szükség roncsolásra vagy megbontásra, ezáltal a művelet olcsó és egyszerű, csakúgy, mint az eszköz beszerzése.

Nem kell, hogy a gyújtással babráljanak, elég, ha megmozdítják a motort és a legtöbb rendszer azon nyomban riasztást küld a telefonunkra

Sokan nem is teketóriáznak, hanem megrendelik az interneten felbukkanó filléres, fűt-fát ígérő kütyüket, és bíznak benne, hogy mindent megtettek a motorjukért, autójukért. Nos, ezt az utat nem feltétlenül ajánljuk, mert a hardver – általában – használható, de a messzi földről érkező eszközök szoftvere gyakran nem áll a helyzet magaslatán. Sőt ha gondunk van velük – akár hardveresen vagy szoftveresen -, bottal üthetjük az eladó nyomát.

Hogyan működik a GPS-alapú lopásgátló?

Vagyis önmagában a készülék nem elég, csak ha valamilyen háttérszolgáltatás is tartozik hozzá. És most érkeztünk el a legizgalmasabb részhez, hogy egyszerűségében miért is tökéletes a GPS-alapú védelem. Maga a fedélzeti egység egy okostelefonos alkalmazáson keresztül tartja velünk a kapcsolatot,

és amikor a motort vagy az autót magára hagyjuk – értsd: levesszük a gyújtást, bezárjuk az ajtókat, bekapcsoljuk a riasztót -, akkor a védelem is aktiválja magát.

Innentől kezdve biztosak lehetünk benne, hogy ha bárki lopási kísérletbe kezd, arról tudomást szerzünk, mi több, akkor is riaszt, ha megpróbál leszerelni, letörni valamit a gépről. Amennyiben például egy motorról van szó, elég annyi, hogy az oldaltámaszon hagyott gépet függőlegesbe állítsák, hiszen sejthető, hogy ez valamilyen bűncselekménybe torkollik.

A modern telefonoktól irtózó, konzervatív motorosokra is gondoltak, ezért a Sentinel menüje rém egyszerű – a lezárás automatikus, a feloldás pedig csak egy mozdulat

De akkor sincs baj, ha kifinomultabb bűnözőkkel van dolgunk, és például megpróbálják a védelmi rendszert kiiktatni valamilyen GSM-jammerrel vagy GPS árnyékoló programmal – amint érzékeli az elektronika, hogy blokkolni akarják, azonnal kapjuk a jelzést a telefonunkra, hogy szabotázs történt. Persze ekkor sem nekünk kell baseball-ütővel meg vaslánccal a helyszínre sietni, hogy Mad-Maxként elégtételt vegyünk, ugyanis a szoftver ilyenkor – automatikusan vagy egyetlen vészgomb megnyomásával – értesíti a rendőrséget vagy a szerződött biztonsági járőrszolgálatot. Erről természetesen a tolvaj mit sem tud, a riasztásnak a helyszínen nincs hangja, nyoma, ennek köszönhetően könnyűszerrel el is kaphatják. Nem hiszed? Nézd csak meg cikkünk végén szegény tulajdonos történetét, akitől ellopták a nyomkövetővel felszerelt Hondát! Végül heppienddel zárult a sztori, ugyanis a jeladónak köszönhetően követni tudták a zsaruk a gépet, és le is kapcsolták a tolvajt, mikor megállt tankolni. Jó ha tudjuk, hogy nemcsak a lopás kivédésében nagyszerű az ilyen cucc.

Az elektronikus cuccokra jellemző, hogy a motor saját akkumulátoráról nyerik a delejt. Éppen ezért a telepítés előtt győződjünk meg róla, hogy jó karban van gépünk elektronos rendszere és akkuja is, mert csak így működhet tökéletesen

Abban is számíthatunk rá, hogy rögzítse a menetadatainkat, ezáltal kiderül, hogy merre, mikor és milyen sebességgel közlekedtünk. Gondoljunk bele, milyen klassz dolog visszanézni a bejárt útszakaszt vagy az így nyert információk alapján összeállítani a következő túra útvonalát! Emellett egy esetleges hatósági vita vagy baleset esetén is segíthet rajtunk a rögzített adat, miután segítségével bizonyíthatjuk azt, hogy – mondjuk – nem léptük át a megengedett legnagyobb sebességet vagy nem jártunk a behajtani tilossal jelzett utcában.

Mennyi az annyi? A GPS-alapú riasztók árai

A GSM-alapú elektronikus védelmi eszközök ára ma már tényleg jelképesnek mondható, nincs az a lepukkant kocsi vagy motor, amire nem érné meg felszerelni. Három-négy tanknyi benzin árából kijön a komplett szett, és átlagosan napi 40-60 Ft körüli összegbe kerül maga a szolgáltatás – ez már tényleg nem összeg.

Élőben jön a segítség

A Sentinel Protect az elektronikus védelmi rendszerek egyik legnagyobb tapasztalatú hazai szakértője. A társaság 100%-ban saját fejlesztésű, folyamatosan tökéletesített alkalmazással segít megvédeni a motorod, így nem meglepő, hogy korábban már több lopási kísérletet is sikerült megakadályozniuk. Szinte filmbe illő volt a nagyatádi eset, amikor tulajdonképpen ők irányították a zsarukat, és közösen kapták el a tolvajt:

– Kétségbeesve hívott fel az egyik ügyfelünk a Somogy megyei városból. Szegény, minket faggatott, mert olyan pánikban volt, idegességében elfelejtette: a telefonján maga is látja, merre jár a tolvaj. Miután megnyugtattam, elindította az alkalmazást a mobilon, és hívta a rendőrséget. Végül mi is belefolytunk az akcióba, folyamatosan tájékoztattuk az egyenruhásokat, akik a lopás helyszínétől vagy nyolcvan kilométerre, Keszthelyen csípték el a tolvajt, mikor az megállt tankolni az egyik benzinkúton – mesélte Tóth András a cég egyik legemlékezetesebb esetéről.

A rovat és a motorlopás elleni küzdelem támogatója a Sentinel Protect

A hazai cég immáron több száz ügyféllel büszkélkedhet, s ezen felül közel tízezer autós és motoros használja a HolAzAuto rendszerét, mely egy nyomkövetés riasztó funkció nélkül, ezt inkább cégek veszik igénybe a géppark nyomkövetésére, üzemanyag-ellenőrzésére, munkaidő-igazolás, fordulatszám-figyelés és egyéb kiegészítőkkel. Lopás szerencsére nem sok volt ez idő alatt, de találkoztunk már hálás tulajdonossal, aki a mi riasztásunk alapján tudta meg, hogy alkalmazottja „fű alatt” hajtott ki a céges teherautóval és két Bobcattel a telephelyről.

A kedvező árat és a sok-sok szolgáltatást látva minden motorost arra biztatunk, hogy a lakatokon, láncokon túl szerezzen be egy elektronikus védelmi eszközt is, hogy minél inkább megnehezítse a bűnözők dolgát. Persze az is fontos, hogy ne csapj le az első szembejövő kütyüre – nézd meg, pontosan mit kapsz a pénzedért, és azt vedd meg, ami a leginkább passzol az igényeidhez!

Continental 2019