Téli felkészítés: öt dolog, amit a többség elfelejt…

Téli felkészítés: öt dolog, amit a többség elfelejt…

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Közel húsz fok volt az elmúlt napokban, így sokan csak most, a karácsonyi szünet környékén téliesítik a vasat. Nekik segítünk a gyakran elfelejtett részletek bemutatásával.

 

Azt talán senkinek nem kell elmagyarázni, hogy miért alaposan letisztítva kell téli pihenőre küldeni a gépet. Aki a leömlőkre és felnikre ragadt kosszal együtt ítéli korrózióra a vasat, annak valószínűleg a csepptöltésre sem lesz ideje vagy türelme, pedig a mosás és a töltés is busásan megtérül – érdemes időt szakítani rá, s ez olyan magától értetődő, hogy nem is soroljuk az öt teendő közé.

Ökölszabály, hogy szinte minden motort csurig tankolva érdemes elrakni, leszámítva a tényleg koros, 50-60 éves veteránokat, melyek tankját korrodálhatja az adalékolt, magas bio-összetevőarányú benzin

Kevesen élnek vele, pedig legalább ilyen fontos az első pont, a gép védelme, főleg, ha nem a saját házadban tárolod. Aligha lesz portás minden egyes távoli garázssoron, kell hát egy őrszem, aki figyelmeztet, ha illetéktelenek piszkálnák a technikát. Az idényjellegű autók (kabriók, veteránok stb.) gazdái már régóta előszeretettel használják a GPS-alapú távfelügyeletet, mely nemcsak a tolvajok, hanem az akksi lemerülése ellen is hasznos. A sokoldalú alkalmazás ugyanis riaszt, ha valaki meglovasítaná a gépet, emellett rögzíti, hogy merre jár az autó vagy motor és még az akksi állapotát is ellenőrizheted a távolból. Hogy pontosan milyen elektronikus motorvédelmi eszközök elérhetőek, arról korábbi cikkünkben írtunk részletesen.

Ne aggódj, hogy a riasztó lemeríti az akksit – egyébként is ajánlott csepptöltővel életben tartani a telepet, s így két legyet üthetsz egy csapásra. A töltésnek köszönhetően garantáltan pöccre indul majd a vas, a telefonoddal társított nyomkövető pedig őrzi a téli álmát…

Ezzel máris sokat tettél, hogy ne kelljen tavasszal új akkut – és motor – venned, de van még négy olyan apróság, amit a többség elmulaszt.

Öt elfeledett lépés a téli pihenő előtt

A lopásvédelem tehát kipipálva, jöhet a második kör: Te mikor ápoltad utoljára a motor bowdeneit? Igen, a többiek se néztek rá az utóbbi hónapokban (években?), pedig a huzalok házában megtelepedő por tavasszal rövid úton kinyírhatja őket.

Ha most tankolod fel a motort, már E10 kerül bele, így még fontosabb az adalékolás, hogy tavasszal rendben induljon a vas

Erre bármilyen általános spray vagy kenőanyag megteszi, ugyanezt javasoljuk a többi kényes pontra is: a váltókar gömbcsuklóinál, Exup-vezérlőnél vagy másodlagos fojtószelepek szívótorkon kívüli részeinél. Hidd el, olcsóbb megolajozni a huzalokat, mint utólag szervomotort venni az Exuphoz, illetve a fojtószelepvezérlőhöz.

Harmadik körben jöhet a tankolás: töltsd majdnem tele az üzemanyagtartályt benzinnel, majd keverj hozzá úgynevezett stabilizáló adalékot, mely mozgás közben alaposan összekeveredik a naftával és meggátolja, hogy tavaszig alkotóelemeire „essen szét” az etanolból, benzinből és más bio-eredetű összetevőkből álló üzemanyag.

A folyamatos indítgatásnál olcsóbb és hatékonyabb megoldás, ha a nagyjából kétezer forintba kerülő, és akár 3-4 motorhoz elegendő üzemanyag-stabilizálóval tartósítod a benzint

Gyakran túllihegik, míg máskor teljesen elfelejtik a negyedik lépést, a gumik kérdését. Ma már a felbakolás ugyan nem árt, de nem is életbevágó, hiszen ezek nem a Pancsik diagonál gumijai, melyek deformálódnak a hosszú állás alatt… A korábbi elvekkel szemben leengedni sem kell az abroncsokat, hogy „ne feszüljenek”, sőt, inkább 5-10 százalékkal túl kell fújni ilyenkor, és úgy letámasztani a kétkerekűt – lehetőleg középállványra, ha van rajta ilyen. Ha már a kerekeknél jársz, ellenőrizd a szelepek állapotát is – amennyiben repedezett a szelepház, még a pihenő előtt cseréld le. Ha tiszták az abroncsok, jók a szelepek és beállítottad a nyomást, akkor nincs más dolgod. A csúszós gumiápolót pedig felejtsd el: tavasszal, a hideg aszfalton nem lesz nagy élmény az ide-oda csúszkáló papucsokkal melegíteni…

Szenvedtél már benzinkúton a gumi bajos felfújásával? Nos, akkor azt is tudod, milyen nagy segítség egy ilyen derékszögű szelep… Csak ajánlani tudjuk minden motorosnak!

Ősszel vagy tavasszal cserélj olajat?

A kenőanyagok állásban is „megromlanak” egy év alatt, ezért megoszlanak a vélemények, hogy a használt motorolajjal tegyük le a vasat, vagy inkább a frissel, hogy az álljon benne télen. Utolsó lépésként tehát nézd meg, hogy mikor cserélted utoljára: ha az első tavaszi indítás tervezett időpontjáig kifutnál az egy évből, és legalább 3-4000 kilométert megtettél az előírt hatezerből, akkor töltsd fel ősszel a frissel, s így tedd el – legalább is ezt javasolják a tribológusok.

A rovat és a motorlopás elleni küzdelem támogatója a Sentinel Protect

Ha már kenőanyagok: Fék- és hűtőfolyadékot is két-, illetve négyévente illik és kell cserélni, így erre szintén igaz, ha tavaszig letelik a két/négy esztendő, inkább most legyünk túl rajta. Az első teleszkópok SAE5 és 20 W közötti viszkozitású olaját minden negyedik-ötödik szezonban ajánlott kiváltani frissel, s ilyenkor a szimmeringet is érdemes újra cserélni, miként a központi rugóstag olaját is. Hogy te még egyiket sem tetted meg, és gyári olaj van a telókban, valamint rugóstagban? Igen, tízből kilencen ugyanígy elfelejtik – Te ne tedd, mert észrevétlenül teszi kevésbé stabillá, bizonytalanná a gépet a kanyarokban.

Röviden tehát az öt lépés: lopásvédelem, amire mi is láncot-lakatot, valamint a GPS-alapú egységeket használjuk, utána jöhetnek a bowdenek, a gumi, az üzemanyag és persze az összes olaj és egyéb kenőanyag. Ha így teszel, biztos lehetsz benne, hogy a géped kikeletkor is ott lesz, ahol hagytad, és pöccre indul majd, hogy neked csak élvezni kelljen az első tavaszi kört.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz