Miért nőtt a motorbalesetek száma 2019-ben?

Miért nőtt a motorbalesetek száma 2019-ben?

- Kategória: Kiemelt cikk

Miként legutóbb beszámoltunk róla, 2019-ben ismét jelentősen nőtt a sajáthibás motorbalesetek száma Magyarországon. Alaposan utánajártunk, hogy mi áll a háttérben...

Azért ragadtam tollat, mert az utóbbi három szezonban megfordult a tendencia, és az okozott balesetek száma sokkal nagyobb mértékben emelkedett, mint a magyar motoroké: ezalatt bő tíz százalékkal lett több nagymotor itthon, míg az okozott ütközések száma 24%-kal nőtt. Tudom, nem egy vidám téma, és izgalmasabb arról írni, hogy milyen élmény új motort vezetni vagy meghódítani egy-egy hágót. Ugyanakkor nem lehet más célunk, minthogy egyre kevesebb baleset történjen, ezért muszáj újra (és újra) elővenni, boncolgatni kicsit a témát, elvégre a saját bőrünkről van szó.

Több motor, több megtett kilométer = több baleset?

Nos, tisztán látható, hogy évről-évre nő az üzemanyageladás Magyarországon, a motorok száma is növekszik, azaz többet tankolunk és motorozunk. Ezzel akár le is zárhatnánk a témát, azonban 2017 és 2019 között „csak” 10,6%-kal nőtt a motorok mennyisége és 23,8-cal a baleseteké, vagyis önmagában nem ok a durva számokra.

2013 óta évről évre többet tankolunk

A rendszámos motorok 4%-os arányát, valamint idényjellegét tekintve kijön a benzinfogyasztás adataiból, hogy egy motoros átlagosan 6-8000 km-t tesz meg évente. A motorosok által okozott balesetek aránya is évek óta 4-5% körül mozog, tehát megint hátradőlhetnénk, hogy minden rendben, ám az évente elhunyt motorosok száma (45-50 fő) a halálos közúti balesetek 9%-át teszi ki - ez annál aggasztóbb.

Ha egy vonallal be kellene húzni az átlagot, akkor az utóbbi 15 évben egy egészen biztató, csökkenő tendenciát kapnánk, de az utolsó két-három év elképesztően lerontja a képet

Arra is rákérdeztünk, hogy melyek a legveszélyesebb útszakaszok vagy időpontok, mármint motorbalesetek szempontjából. Nos, egyértelműen látszik, hogy augusztusban, és azon belül is szombat délután négy és hat óra között történik a legtöbb baj - ennek okairól korábban már írtunk. Ezen belül is lakott területen, útkereszteződésekben történik a legtöbb ütközés.

- Mi lehet az oka, hogy 2005-től meredeken csökkenő tendenciát mutatott a balesetek száma, holott a motorok mennyisége masszívan nőtt?

Számos oka lehet, amit futásteljesítmény-nyilvántartás híján pontosan senki nem tud megmondani, ezért nagyszabású közvélemény-kutatásba kezdtünk, hiszen ezzel állapíthatjuk meg a legpontosabban az okokat. Egyértelműen kirajzolódott, hogy fontosnak tartják a motoros képzéseket, és egyre gyakrabban, valamint többen járnak motoros vezetéstechnikai tréningre, ami igencsak jó irány - ez is alátámasztja, hogy „felnőttünk a motorozáshoz.”

Öt év alatt 15 százalékkal nőtt a motorkerékpárok és 24,5%-kal az okozott balesetek száma. A 2017-2019 időszakban még nagyobb az eltérés a két érték között (10,6 és 23,8%). Ez azért meglepő, mert hosszú távon éppen ellentétes irányba tart a két grafikon - a motorok növekedésével párhuzamosan csökkent a vétkes motorosok száma

Rendben, ez önmagában még nem egyértelmű ok, de messze több, mint amit eddig tudtunk a hosszú távon csökkenő ütközésszám hátteréről.

- Csak azért volt kevesebb baleset 2005 és 2015 között, mert a válság miatt egyre kevesebben motoroztak?

Noha sokszor halljuk ezt az ürügyet, egy perc netes kereséssel kiderül, hogy teljes butaság. A regisztrált motorok mennyisége csak 2015 és 2016 között csökkent 680 darabbal, amikor a személysérüléses balesetek száma pont hogy nőtt, vagyis megdőlt, hogy a motorok számának növekedése/csökkenése közvetlen kapcsolatban van a balesetek számával.

- Tehát idősebb, megfontoltabb motorosok lettünk, ezért a fejlődés?

Ha megnézzük, az átlagéletkor valóban emelkedik idehaza, de vajon ennek „köszönhetően” megfontoltabbak az emberek a közlekedésben? Sajnos ezt nem feltétlenül lehet kijelenteni, hisz' látjuk, mióta egyre több a vezetéssegítő rendszer, egyre magabiztosabban vezetnek az emberek, ami nem feltétlenül előny. Attól tartok, hogy csak ebből a bekezdésből könyvet lehetne írni, hogy az emberek mit gondolnak a vezetés közbeni instastoryzásról, evésről, sminkelésről meg live felvételekről, mióta az autó helyettük fékez vagy tartja a sávban magát, amikor a sofőr mással foglalkozik. Általában azt halljuk erre válaszként, hogy miért nem az útra figyel: „Nyugi, én így is jobban vezetek az átlagnál...” és most itt abbahagyom, mielőtt a szubjektív véleményem beterít három oldalt.

Nő az átlagéletkor, különösen a motorosoké - bármelyik kereskedő megerősíti, hogy a sportos gépek többségét is negyvenes-ötvenes családapák vásárolják

- Akkor a jobb védőfelszereléseknek köszönhető, hogy kevesebb a balesetből eredő sérülés?

A motoros ruházatok gyártói valóban egyre modernebb öltözékeket hoznak forgalomba, ideértve a reflektív ruházatot, az aktív légzsákokat, kettes szintű protektorokat stb., amit - határozottan kijelenthetünk - szerencsére egyre többen használnak. Viszont még mindig nem általános, hogy minden motoros viselné: ebből is adódhat, hogy a balesetek száma csökkent, de a motoron elhunytak száma rendkívül magas volt, 8-10%-ot tett ki, holott a motorok aránya csak négy százalék itthon.

- Nem marad más: az egyre több vezetéstechnikai tréning áll a csökkenő számok mögött?

Talán a motoros balesetek olyan hatással voltak a közlekedőkre, hogy kezdenek ésszel motorozni? A motorosok elkezdték képezni magukat, esetleg vezetéstechnikai tréningekre járni? Sok kérdés vetődik fel a forgalom folyamatos gyorsulása, az egyre több motorkerékpár és a statisztikai adatok fordított arányát nézegetve - az utóbbi 15 év adatait elnézve úgy tűnik, tényleg felnőttünk a motorozáshoz, már ami a vezetéstechnikai részét illeti.

A forgalomban résztvevő összes motor és a kétkerekűeket érintő vétkes/vétlen balesetek száma. Az utóbbi 15 évben meredeken csökkent, viszont 2017 óta durván emelkedett az ütközések száma

Tudom, a hurrogók máris mantrázzák magukban: persze, megint a buta bójakerülgetés... Így van, és bármennyire is idegenkednek egyesek, ez mindenek az alapja. Nem hiszed? Nézd csak meg, hogy mit adnak elő közúton a motorosrendőrök - ők ugyanilyen (azaz még durvább) bójakerülgetéssel tanulják meg a végtelenül precíz és magabiztos motorkezelést.

Lehet ágálni a vezetéstechnikai tréningek ellen, de a hasznukat aligha vonhatja kétségbe bárki

Megkérdeztünk tehát háromszáz motorost, hogy miként vélekednek az ilyen oktatásokról, és részt vettek-e ilyen rendezvényen. igencsak tanulságos eredmény jött ki:

Évről-évre egyre nagyobb az érdeklődés a vezetéstechnikai tréningek iránt - a motorosok több mint kétharmada járt már ilyen képzésen. Biztató, hogy majdnem negyven százalékuk az utóbbi 1-3 évben is volt oktatáson

Tehát, a motorosokban megmozdult valami, egyre többen megfelelő ruházatban mozognak az utakon és defenzívebben vezetnek?  Sajnos ezekről pontos adatokat nemigen lehet begyűjteni, ezért határozottan nem jelenthetjük ki, de a válaszok és a fenti számok azt támasztják alá, hogy így van!

Mi a fene történt 2017-ben? Miért nőtt az okozott balesetek száma?

Az utóbbi két-három évben kétszer olyan gyorsan nőtt az okozott balesetek száma, mint a motoroké - ez sajnos nem jó hír nekünk, motorosoknak, de kár is lenne titkolni. Az okokat keresve mondhatjuk, hogy egyre több a jármű és egyre gyorsabbak az autók, motorok, de nem fejlődött ennyit a technika két év alatt, hogy ráfoghassuk a 24%-os növekedést.

Valóban egyre több a motor, de az okozott balesetek száma kétszer olyan gyorsan nőtt 2017 óta, mint a hazai motorállomány (Kép: Police.hu)

Vajon egymást kezdtük belehajtani ezekbe a balesetekbe a bizonyítási vágyunkkal és az én majd megmutatom stílussal? Talán egyre jobban bíznának a motorosok is a vezetéssegítő rendszerekben? Itt meg kell említenem, hogy csak az utóbbi két évben több mint 18 000 motor került forgalomba idehaza, tehát egyre többen vagyunk, de az arányok akkor sem stimmelnek. Mindenesetre remélem, hogy az intő jelek mindenkit némi önmérsékletre intenek, és jövőre szebb számokat láthatunk a statisztikában.

Végül pedig a válasz a fenti kérdésre: Mi vagyunk a megfejtés!

A sok-sok kérdést összefoglalva gyorsan kiderül, hogy csakis az emberi tényező állhat a csökkenő - és a növekvő - baleseti statisztikák mögött is. Hogy miért?

  • Azt a rendőrség is megerősítette, hogy gyakorlatilag nincs műszaki hibából eredő baleset, ha mégis, az nagyon extrém helyzet, például hirtelen defekt. Kár tehát kopott gumit és fékbetétet okolni a számokért...
  • Valóban forradalmi volt a védőfelszerelések fejlődése az utóbbi 15 évben, de egyrészt nem mindenki ruház be profi cuccra, plusz nyáron, városban sokan nem is hordják, tehát nem számolhatunk vele. Arról nem beszélve, hogy ezek közvetlenül a balesetek számát nem csökkentik, legfeljebb bejelentett balesetekét. Érted, ha nem sérül meg, és nincs másik jármű, akkor jó eséllyel rendőrt sem hív. Így járulhat hozzá a csökkenéshez.
  • Éppen 2015 óta kezdtek tömegesen elterjedni a fejlettebb vezetéssegítő rendszerek (pl. kanyar-ABS és IMU-alapú kipörgésgátló), de a balesetek száma emelkedett, tehát a műszaki fejlődést is kizárhatjuk az okok közül.
  • Marad hát az emberi tényező, az egyre képzettebb - vagy kevésbé képzett - motorosok tömege. Hiszen csak rajtunk múlik, akik nap mint nap részt veszünk a közlekedésben autóval vagy motorral, hogy mennyire figyelünk egymásra és mennyi balesetet okozunk! Úgy tűnik, hogy az eladott motorok/utánképzésre, vezetéstechnikai tréningre eljutó motorosok aránya lehet a válasz, vagyis hogy miként követi a képzések száma és befogadóképessége az évente forgalomba állított 11-12 ezer nagymotor mennyiségét.

Igaz, ez nem egy közéleti hírportál, a legtöbb olvasónk motortulajdonos vagy legalább motorrajongó. Ezért sok autós - akit még csak nem is érdekel a motorozás - nem olvassa ezt a cikket és nem gondolkozik el azon, hogy defenzívebb, felelősségteljesebb vezetéssel a veszélyes helyzetek elkerülhetők, sőt megelőzhetők.

Pedig pont ez lenne a cél: mivel az autós-motoros balesetek több mint kétharmadában a négykerekű a vétkes, fontos lenne, hogy felhívjuk a sofőrök figyelmét a sérülékeny motorosokra!

Ennek érdekében mi - akik a kétkerekűeken élünk a jó időben - megtehetjük, hogy a szezon kezdetekor és közben is elmegyünk képzésekre, hogy motorozási tudásunkat, technikáinkat csiszoljuk. Szerencsére megannyi tréning elérhető, amiből idehaza lehet válogatni. Sokan persze nem mernek részt venni egy-egy ilyen képzésen, mert féltik a motorjaikat vagy félnek, mit gondolnak mások, ha bénáznak.

Félsz, hogy felborítod a motorod a tréningen? Nyugi, ha ott, a forgalommentes placcon eldőlsz a kanyarban, akkor a hágók szűk fordulóiban is el fogsz... Itt viszont délutánra megtanulod, hogyan ne borítsd fel a motort a Stelvión

Teljes mértékben meg tudom érteni az aggodalmat: határaink feszegetésével lehet hogy megborítjuk egy vészfékezés vagy szűk forduló gyakorlása közben a motort, ami szerez pár karcot - senki nem vágyik erre. Viszont gondolj bele: ha egy szűk kanyarban eldőlsz a bóják között, akkor a Stelvio (meredeken emelkedő) ívein is ugyanígy jársz, és ott nem lesz oktató, aki a segítségedre siet! Arról nem beszélve, hogy pont az itt szerzett tudás és élmény lesz segítségedre később, amikor Európa legszebb - és legtrükkösebb - hágóin motorozol.

Gyakori panasz, hogy nem engedhetem meg a tréninget, ezért nem járok ilyen helyekre... Nos, ez csak üres kifogás, tekintve, hogy számtalan ingyenes oktatás zajlik országszerte, és a fizetősek sem drágábbak, mint egy márkás kesztyű (Chrobák-tréning, Kakucsring)

Röviden tehát egyre biztonságosabbak az autók és motorok, tehát csak a vezetőn múlik, hogy megússza-e a necces helyzeteket. Ezért azt javaslom, mindenki képezze magát, főként, hogy egy egész hétvégés tréning olcsóbb bármilyen sportkipufogónál, és higgyétek el - garantáltan többet ér!

BikersPoison

Facebook Comments

15 Comments

  1. A motorok mennyiségi növekedését..és az általuk megtett km-t nem/ vagy még nem tudta követni az újra/először nyeregbe szállók tudása.

    Nagyjából ennyi.
    ( valamint egyre nagyobb a forgalom. az utak minősége meg botrány, a közlekedési kultúra-és a tempó- meg cefet heterogén itthon, stb stb)

    Egyébként rohadtul jó lenne precíz statisztika a balesetek valós körülményeiről és valódi!!!! okairól. ( nem a mindent elkendőző gyorsan ment-re gondolok)

  2. egy valami durván nincs ám benne a cikkben…az egy dolog hogy mennyi motor van forgalomban..az meg egy másik hogy mennyit közlekedik. Érzésem szerint nőtt a megtett km-ek száma. ( ami az időjárás pl keményen befolyásol)

    1. Arról sajnos semmilyen nyilvàntartás nincs, hogy mennyit fut átlagosan egy nagymotor.

      1. Azt hinné az ermber az elektronikus nyilvántartások korában csak pár kattintás és a gép ki is “köpi” a számokat….. 😀

        1. Pont erre gondoltam én is. Kizárt, hogy ne lehetne megoldani könnyedén ha valaki odafenn akarná.

          1. TeslaB100stereo

            Főleg hogy műszakin rögzítik az óra állást.

  3. Mennyivel növekedett az autók száma? Egyszerü valószínüség számítás

  4. Maróti András

    Ritka igényes cikk! Pl. még sehol nem láttam a motorok pontos számát, változását. Mindig hasra ütve saccolnak… 🙂

  5. Érdekes a szombat délutáni baleseti öszefüggés…elolvastam azt a cikket. Igaz lehet ami benne van. A meleg és a fáradtság és akkor motoroznak sokan. Ebben a cikkben meg ott van, hogy lakott terület meg kereszteződés. Részletes baleseti adatok..most is azt mondom azt lenne jó látni azokat.

    Ettől függetlenül a figyelmetlenség, a nem észrevenni valami fontosat, ez lehet az elsőszámú ok.
    Az, hogy valaki miért nem vesz észre valamit vagy valakit az màr egy másik kérdés.

    (Az autósok között is sok lett az új vezető…..motorosból is…nincs igazi rutin…)

  6. Érdekes a szombat délutáni baleseti öszefüggés…elolvastam azt a cikket. Igaz lehet ami benne van. A meleg és a fáradtság és akkor motoroznak sokan. Ebben a cikkben meg ott van, hogy lakott terület meg kereszteződés. Részletes baleseti adatok..most is azt mondom azt lenne jó látni azokat.

    Ettől függetlenül a figyelmetlenség, a nem észrevenni valami fontosat, ez lehet az elsőszámú ok.
    Az, hogy valaki miért nem vesz észre valamit vagy valakit az màr egy másik kérdés.

    (Az autósok között is sok lett az új vezető…..motorosból is…nincs igazi rutin…)

  7. Szerintem lehet még pár ok, ami rontja a baleseti statisztikákat.

    Az elsőt már említették a kollégák, a motorok mellett az autók száma is növekedett. Sajnos meggyőződésem, hogy az újabb autók a mellett, hogy a benne utazók számára nagyobb aktív és passzív biztonságot jelentenek, nem feltétlenül biztosítják ugyanezt a többi közlekedő számára. Egyre nagyobbak, óriásiak a holttereik. Teljességgel elszigetelik a benne ülőket a külvilágtól, a autóvezetők sokszor nem is vesznek tudomást arról, ami a szűk ablakok, illetve szenzorok látószögén kívül esik. Rengeteg az “eléfordulásos”, elsőbbséget meg nem adós “nem láttam” baleset. Egyre több új autó, egyre több zombiként vezető sofőr.

    Szintén növekszik a vezetés közben mobilozás miatti balesetek száma. Pl. https://www.origo.hu/gazdasag/20180216-indiai-samsung-felmeres-a-vezetes-kozbeni-mobilozasi-szokasokrol.html, bár ez nem Magyarország.

    Végezetül a szombat délutáni, meg úgy általában a hétvégi balesetek számában szerintem az is közrejátszik, hogy sok olyan ül olyankor autóba/motorra, aki egyébként nem tenné – csak elugrik a strandra vagy a kisunokához. Az ilyen rutintalan sofőrök plusz kockázatot jelenenek.

    1. „Szintén növekszik a vezetés közben mobilozás miatti balesetek száma. Pl. https://www.origo.hu/gazdas…, bár ez nem Magyarország.”

      Szerintem ez elhanyagolható a motorosok által _okozott_ balesetekben.

    1. Nem elkezdte, csak folytatta, amiről évek óta írnak a motorosújságok – számtalan cikk született már ugyanerről:

      https://hegylakok.hu/2019/10/gyorshajtas-elsobbseg-itelet/

      https://hegylakok.hu/2018/02/gyorshajtas-nem-mentesit-felelosseg-alol/

      https://hegylakok.hu/2015/10/kezdo-jogositvany-baleset/

      Viszont hasznos, és nagyon örülünk, hogy végre a TC-n is beszélnek a témáról, mert így (talán) eljut az autósokhoz is.

Válasz