Szabályos a sisakra ragasztott LED-féklámpa?

Szabályos a sisakra ragasztott LED-féklámpa?

- Kategória: Kiemelt cikk

Vajon akkor is minősített, E-jeles lámpára van szükség, ha nem a motorra, hanem a ruhánkra, bukónkra szereljük fel? 

Rögtön itt a legnépszerűbb ilyen, a sisakra rögzíthető LED-féklámpa és/vagy irányjelző, melynek előnye, hogy könnyebben észrevehető a többiek számára a motor vezetője, illetve az, ha hirtelen fékez. Persze hátránya is akad, hiszen nem megfelelő színben vagy rosszul elhelyezve könnyen összezavarhatja sofőröket, ezáltal nemhogy segítene, hanem balesetveszélyes helyzetet teremthet.

Húsz-harminc dollárért hozzájuthatsz a kínai, sisakra rögzíthető irányjelzőhöz és féklámpához, de jó, ha tudod, hogy ezek nem engedélyezettek az Unióban

Például hiába világít látványos, borostyánssárga a csík fékezéskor, ez az irányjelző színe (Európában), vagyis nem egyértelmű a jelzés, amit a többi sofőrnek nyújt.

Szabályos-e a bukósisakra szerelhető LED-féklámpa?

Magyarországon egyelőre nincs egyértelmű szabályozás az ilyen kiegészítőkre – legalább is cikkünk leadásáig hiába bújtam a KRESZ-t és a KÖHÉM-et, nem említik a konkrét alkatrészt, a testen viselhető fényforrást. Ezzel szemben például Hollandia már lépett, ott 2016 óta rendelet korlátozza a sisakra, kabátra szerelhető LED-ek használatát, valamint tiltja a nem bevizsgált és jóváhagyott, kínai lámpák viselését.

Pirosan villogó irányjelző? Már ki is derült, hogy miért szabálytalan... (A 6/1990 KÖHÉM írja elő, hogy kizárólag borostyánsárga fényű lehet az index)

Hazánkban tehát a laikusoknak nem egyértelmű az ilyen LED-lámpák szabályozása, de ha nagyon leegyszerűsítjük, akkor

sajnos az derül ki, hogy a sisakon, ruhán hordott pótféklámpák is ugyanolyan elbírálás alá esnek, mint a motor fényforrásai.

Ennek oka, hogy a „gépjármű” lámpáiról szól a rendelet, s a felragasztott, vezeték nélküli féklámpát is maga a motor „működteti”, még ha néha nem is közvetlenül és nincs is fizikai kapcsolatban vele. Ráadásul - mint Valmont válaszából kiderült -, a féklámpák, irányjelzők száma is korlátozott, azaz nem rakhatsz fel kedved szerint újat. Egyébként is a motorkerékpárok féklámpájára egyértelmű szabályok vonatkoznak: 48. sz. ENSZ-EGB-előírásban találjátok a részleteket, így azt is, hogy csak E-jellel ellátott LED-lámpákat használhatsz a forgalomban.

A Shark gyárilag LED-es, engedélyezett sisakja

Ezzel máris kiestek a Wish és Aliexpress kínálatából ismerős kínai vackok, vagyis szabályosan csak az olyan Európában bevizsgált és jóváhagyott holmik hordhatóak, mint például a Shark gyárilag LED-es fejvédője, ami a fényforrással együtt kapott forgalmazási engedélyt.

A jogász válaszol: egyszerűen tiltott a motoros pótféklámpa - kár túlragozni

- A cikk jó és korrekt, de hozzátennék egy kis kiegészítést - válaszolta állandó olvasónk és immáron írónk, Valmont. Az index esetén a KÖHÉM rendelet sokkal szigorúbb, ugyanis a 62. § egyértelműen meghatározza, hogy hátul csak oldalanként 1-1 db irányjelző lehet. Ez már alapban kizárja a sisakra szerelt indexek használatát, de emellett még az is problémát jelent, hogy az irányjelzőknek egyszerre, egy ütemben/fázisban kell működnie, nem lehet elcsúszás, ami itt szintén nem garantált. És ha ez még nem lenne elég, akkor a 63. § azt is kimondja, hogy az irányjelzők belső átvilágított oldaluk minimum távolsága motorkerékpár esetén 24 cm-nél nem lehet kisebb, ami itt szintén nem teljesíthető, már csak azért sem, mert az egész sisak nincs olyan széles sokszor.

Sok motornál gyárilag is közelebb vannak az indexek, mint az előírás, de ez azért lehetséges, mert gyári motorról van szó, ami a típusengedélyezéskor megkapta az erre vonatkozó „felmentést”

Ráadásul a maximum magasság is meghatározott, tehát a felső széle nem lehet 1,5 m-nél magasabban, ami egy magas vezető és egyenes üléspozíciójú, magas felépítésű motor (pl. enduró) esetén szintén megdőlhet, és meg is dől.

Igen, tudom, hogy sok motornál gyárilag ennél közelebb vannak az indexek, de ez azért lehetséges, mert gyári motorról van szó, ami a típusengedélyezéskor megkapta az erre vonatkozó “felmentést”, tehát engedélyezték a gyári módon, szériában elkészített elhelyezést. Tehát itt ugyanaz igaz, mint a Shark sisakra: lehet eltérés a rendelettől, de csak gyári alkatrész esetén, utólag felszereltnél nem.

Sajnos ki kell, hogy ábrándítsak mindenkit, mivel a féklámpa sisakra szerelését is megakadályozza a rendelet. Ugyanis a 64. § kimondja, hogy motorkerékpáron hárul csak egy darab féklámpa lehet. Tehát E-jel ide vagy oda, a sisakra, vagy bárhova máshova szerelt plusz féklámpa nem használható.

Csak egy féklámpa lehet a motoron a 64. § szerint, tehát hiába lenne E-jeles a sisakra, kabátra rögzített párja, akkor sem használható

Emellett a 65. § a féklámpa esetén is meghatározza a magasságot, ami ugyanúgy gond lehet, mint azt az index esetén írtam, illetve itt is meghatározott, hogy a féklámpának mikor kell működnie, ami ezeknél a kiegészítőknél nemhogy nem garantált, még csak nem is elvárt, hiszen a gyorsulásmérő alapján működő biztosan nem fog pontosan együtt világítani a fékrendszerhez kötött gyári lámpával.

Igen, tudjuk, hogy gépkocsi esetén lehet harmadik, kiegészítő, középső féklámpa az ablakban, de a rendelet itt is egyértelműen fogalmaz: ezt kizárólag gépkocsira engedi, motorkerékpárra nem.

Tehát összefoglalva: akár kínai, akár E-jeles, sisakra szerelt kiegészítő féklámpa vagy irányjelző, Magyarországon egyik sem szabályos, nem használható, tehát a rendőr büntethet érte. Hogy hasznos-e vagy megtévesztő, ez már vita kérdése, amiről hosszan lehetne beszélni, viszont a szabályozás egyértelmű.

Képek: Gearbest, AliExpress, Shark

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz