• Teszt: BMW R 1250 GS - Senki többet?

    Hosszú évek óta az R 1200 GS trónjára fáj a vetélytársak foga, ami nem is csoda, hiszen a legendás boxernek bebetonozott helye van az eladási listák élén. Éppen ezért kíváncsian vártam, hogy milyen lett az utód, a néhány hete leleplezett, R 1250 GS, melyet salzburgi menetpróbánkon csak úgy jellemeztek a szakemberek, hogy még soha nem készült ilyen remek boxer a BMW-nél. Se szeri, se száma a szkeptikusoknak, akik unottan legyintettek a boxermotorokra, mondván, túl drágák, bonyolultak és sérülékenyek, azaz semmi keresnivalójuk egy terepmotorban. Mégis, a bajorok kitartottak a konstrukció mellett, és az idő őket igazolta - a GS-t nemhogy lenyomni, de megszorongatni sem tudták az elmúlt években, makacsul tartja első helyét a piacon. Siker ide vagy oda, a túramotorok és túraendurók éppen reneszánszukat élik, és az éhes vetélytársak elképesztő teljesítményű gépekkel próbálják kiharapni a részüket a „nagy” GS piaci részesedéséből, ezért a müncheniek elérkezettnek látták az időt, hogy előrukkoljanak egy erősebb és sokkal nyomatékosabb géppel... Az új BMW boxermotor valódi műszaki csemege Ügyes húzás volt a bajorok részéről, hogy már a kölni motorkiállítás (Intermot) előtt lerántották a leplet az R 1250 GS-ről, így az újdonságokra éhes piac minden résztvevője az új boxerre fókuszált. Mint a bemutató legelején kiderült, a korábbi híresztelésekkel ellentétben nem mentek bele teljesítményháborúba, sokkal inkább a felhasználói élmény javítására törekedtek. Miként a típusnévből sejteni lehet, a hengerűrtartalom 1254 köbcentire gyarapodott, ám az igazi változás máshol keresendő. A márka kétkerekű történetében először alkalmaztak változó szelepvezérlést, melyet egy vezérműtengely-eltolási mechanizmussal valósítottak meg. A ShiftCam fantázianévre keresztelt rendszer lényege, hogy két különböző profilmagasságú bütyök vezérli a szívószelepeket a gázmarkolat állásának függvényében, azaz nem adott fordulatszámon, hanem a pilóta parancsainak megfelelően változik az erőforrás karaktere. Az eredmény 134 lóerő és megsüvegelendő 143 Nm-re nőtt forgatónyomaték, mindez pedig az egyre szigorodó környezetvédelmi normák betartása mellett. Kíváncsiságom a prezentációt követően sem enyhült, és szerencsére sikerült kifaggatnom a tökéletes angolsággal beszélő tervezőmérnököt, aki elmondta, hogy a rendszer teljesen észrevétlenül működik, ami komoly feladat elé állítja a motorvezérlő elektronikát. A masina fizimiskáját látva csupán a szelepfedeleken olvasható ShiftCam felirat enged következtetni a megváltozott műszaki tartalomra. Ennek oka, hogy a futómű és a vázgeometria szinte érintetlen maradt, s az idomokon eszközölt éppen csak sejtelmes változtatások még GS-tulajdonosok számára sem szembetűnőek. Mindenesetre a túraenduró puszta méretei továbbra is tiszteletet parancsolóak, miként formaterve is - egy zsúfolt parkolóban is rögtön kiszúrható a sajátos megjelenésű GS. Elég a nézelődésből, induljunk motorozni! Másnap reggel tűkön ülve vártam, hogy megkaparintsam a ...

  • Tartósteszt: Michelin Road 5 - II. rész.

    Úgy telt el újabb ezer kilométer - meg egy kicsi -, hogy gyakorlatilag nem változott a barázdamélység... ...

  • Magyarország kedvencei - III. rész - A legnépszerűbb új csupaszmotorok

    A vetélytársak már hátat fordítottak a hagyományos, sornégyes felépítésnek, még a négyhengeres erőforrásról elhíresült, hatkilós Ninják is - szégyen ide vagy oda - sorkettesek napjainkban. Vagyis aki hozzám hasonlóan a sornégyes hatszázasokra esküszik, szinte biztos, hogy előbb-utóbb a Hondánál köt ki. ...

  • Így bízz a kínaiban!

    SHARP-teszt helyett kézzelfogható eredmények: becsapódáskor így vizsgázik a használt japán és kínai bukósisak. ...

  • Minek nevezzelek? Yamaha TMAX menetpróba

    Egykeréken bevásárolni? Nehezen beskatulyázható, de ettől még élvezetes vas a Yamaha sportrobogója. ...