Mindenkit hazavárnak! – 10+1 tipp a biztos célbaéréshez

Mindenkit hazavárnak! – 10+1 tipp a biztos célbaéréshez

              - Címkék |Baleset-megelőzés

Nincs is jobb érzés annál, mint amikor elhagyjuk a várost és élvezhetjük a motorozás nyújtotta szabadságot! Ki ne szeretne ilyenkor gázt adni, és elfeledni a hétköznapok nyűgjeit? Ezzel nincs is baj, egészen addig, míg a józan ész és előrelátás keretein belül tesszük ezt… Ilyenkor szezon elején különösen fontos az önmérséklet, ezért most tíz pontban összefoglaljuk, mi is segíthet kivédeni a jellemző baleseti helyzeteket.

Úgy tartja a mondás, hogy aki sokat húzogatja az oroszlán bajszát, azt előbb-utóbb megharapja a nagymacska, és mondanom sem kell, nem az állatot kell hibáztatni érte… Ha rendszeresen tilosban és – számodra – túl nagy sebességgel előzöl, cikázol az autók között, versenypályának használod az utat, akkor a nagy számok törvénye alapján egyszer lesz valaki, aki nem vesz észre időben vagy akad egy úthiba, esetleg a koncentrációd pillanatnyi hiánya miatt nem adja ki a helyzet. Tedd a kezed a szívedre: Hányszor volt olyan, hogy elnéztél valamit és mások figyeltek helyetted, vagy csak simán szerencséd volt, mert nem jöttek szembe, és így úsztad meg a bajt? Légy hát tudatosabb a nyeregben – most ebben segítünk a legfontosabb tanácsok összefoglalásával.

10+1 fontos intelem, mely segít megmenteni az irhád

1 . Mindig kiemelten figyeld a kereszteződéseket, illetve az előtted túl lassan, tétován haladó autóst! Számíts rá, hogy nem fog észrevenni, és kikanyarodik/megfordul előtted!. Kereszteződéseknél, ha nincs forgalom, akkor is is ajánlatos csökkenteni a sebességet. Miért is? Nos, a KRESZ-ben létezik az úgynevezett bizalmi elv, ami azt mondja ki, hogy a közúton közlekedő számíthat rá, hogy a többi sofőr is betartja a szabályokat. Rengeteg eléfordulásos baleset történik, ahol az autós a hibás, mert nem adta meg az elsőbbséget, de a felelősség máris megoszlik, ha kiderül, hogy jelentősen túlléptük a megengedett sebességet.

motor baleset-megelozes prevart
Ha az előtted haladó sofőr mozdulatai bizonytalanságot sugallnak, esetleg kóvályog az úton és átlóg a másik sávba, ne kockáztass – csak akkor előzd meg, ha már tisztán látod, mire készül!

2. Az előző részhez kapcsolódik az „Elsőbbsége annak van, akinek megadják” íratlan törvénye is. A KRESZ megengedi, hogy főúton haladva kereszteződésben is előzhetünk. Megengedi, ahogy a kútba ugrást sem tiltja, de ettől még egyik sem ajánlott… Sohasem tudhatjuk, hogy a lassan haladó autós egyszerűen csak alamuszi, vagy éppen irányjelzés nélkül akar balra kanyarodni. A manőver további veszélye, hogy sok figyelmetlen sofőr csak balra néz el az elsőbbségadás táblánál, s ha jobbról Te – szabályosan – előzöl a védett úton, máris megvan a baj.

3. Nem cél mindenkit minden áron megelőzni, de jobb a motorosnak az autó előtt, s biztos távolságban haladni. Egyrészt így nem tudja a sofőr rád permetezni a szélvédőmosó folyadékot, másrészt hamarabb észleled a kátyúkat és az egyéb, úton előforduló akadályokat (szemét, dög, faág, stb.), melyek végzetesek lehetnek számodra.

4. Figyeld a környezetedet! Ha előtted kacsázik az autós, bizonytalanul vezet, akkor valószínűleg fáradt, telefonál vagy bármi más elvonja a figyelmét. S ha az útra nem tud figyelni, akkor Rád sem – amilyen gyorsan csak tudod, hívd fel a figyelmet magadra (egészen rövid kürt, esetleg fénykürt használata), majd nagy oldaltávolságot tartva előzd le!

Az útra lecsapódó pára és a sajátos fényviszonyok miatt a kora reggeli és a késő délutáni órák a legveszélyesebbek. Nem véletlen, hogy a statisztikák szerint is a szombaton, kora este leggyakoribban a motorbalesetek

5. Ha kitűnően látsz, mert egyenesen a hátad mögül süt a nap, biztos lehetsz benne, hogy téged alig lehet észrevenni! Ha úgy érzed, hogy szükséges, kapcsolj távolsági fényszórót, hogy jobban lássanak! Ha szemből rád villognak miatta, azt jelenti, hogy észrevettek.

6. Ismeretlen szerpentinen haladj mindig fokozott óvatossággal! Nem tudhatod, milyen az útburkolat, nem ismered a kanyarokat, nincs rutinod abban, milyen úthibák, meglepetések várnak a nem belátható ívek végén. Jóllehet, ez elcsépelt frázisnak tűnhet, mégis sok galiba okozója: nem is olyan régen, a közeli szerpentinen egy megfontolt, rutinos, középkorú pár dobta el úgy hatvannal a motort. Az ok csak a távolról jött motorosokat lepte meg: a külső sávban megcsúsztak egy alattomos, szűkülő ívű kanyarban, mely ezúttal nedves volt. Akinek egy csöpp helyismerete van, a belső sávban simán abszolválta volna a trükkös kanyart, akár gyorsabban is, de ehhez elengedhetetlen, hogy tudd, mi vár rád a kezdetben egy ívű, majd hirtelen beszűkülő kanyarban.

Ha egyszer irányjelző nélkül vált sávot, biztos lehetsz benne, hogy legközelebb is megteszi… Ha ilyet látsz, készülj rá, hogy a következő percekben is váratlan manőverekbe kezd a sofőr!

7. Óvakodj az önjelölt versenyzőktől, akik index nélkül vágnak ki előzni. Többször „volt szerencsém” ilyenhez, aki ráadásul feltartott, de talán valami becsvágytól vagy dactól vezérelve mindig váratlanul vágott ki, így inkább biztos távolságra maradtam tőle. Egyik alkalommal szintén kinézett (fél kocsival átlógott a felezővonalon), akkor éppen egy busz mögül. Mivel ő autóval már nem tudta bevállalni az előzést visszahúzódott, jómagam pedig számítottam erre, így motorral gyorsan magam mögött tudtam mindkettőt. Ha azt látod, hogy a sofőr szerint csak dísz az irányjelző-kapcsoló, csak ilyen tiszta, egyértelmű helyzetben előzd meg!

8. Mindig haladj keréknyomban (hacsak nem nagyon nyomvályús az út), mert itt kisebb eséllyel ül meg a por és az egyéb szennyeződés, ugyanis az autók kerekei „kijárják” ezt a részt . A sáv közepén a klímákból csöpögő kondenzvíz, illetve az olaj okozhat kellemetlen meglepetéseket, ahogy a nyári, csapadékmentes időszakban a por is összegyűlik a sáv középső harmadán.

9. Ha szemből hosszú, feltorlódott jármű oszlop közeledik, húzódj mindig az út jobb szélére, mégpedig arra számítva, hogy valaki hirtelen kivág közülük, mert megunja a díszmenetet. Mindig úgy helyezkedj a sávban, hogy legyen lehetőséged menekülni: ha fákkal, bokrokkal dúsan szegélyezett úton haladsz, akkor inkább a felezővonalhoz közel haladj, ezzel több esélyed nyílik jobbra vagy balra kitérni, ha az erdősávból vad szalad – vagy repül – eléd.

Az ideális ív csak „laborkörülmények között” működik – országúton számos olyan tényező felbukkanhat, melytől az elméletben ideális ív éppen a legrosszabb választássá válik

10. Felejtsd el az ideális ívet! Mindannyian tanultuk, ismerjük a motorozás fizikáját, azonban ez – elsősorban – a pályázók számára érdekes és hasznos. Közúton amennyi előnye, legalább annyi hátránya van, ezért mindig úgy közelítsd meg a kanyart, hogy legyen mozgástered! Tudd szűkíteni, vagy bővíteni az ívet, ha valami balul sül el, például kátyú, olajfolt vagy bármi más miatt veszélyes lenne a sáv belső vagy külső harmadán haladni. Számíts arra, hogy ha balos kanyarban a kerekeid a záróvonal közelében futnak, akkor a felsőtested már jócskán átlóg a másik sávba, tehát az ott érkező – szabályos – autós is korrigálásra kényszerít majd. Ez már csak azért is megszívlelendő, mert az ember – felépítéséből fakadóan – a fejével lóg át leginkább a záróvonalon…

+1. Használd tudatosan a tekinteted és a hátsó féked! Ha úgy gondolod, hogy elsokalltál egy kanyart és pánikszerűen rámeredsz a padkára, hogy „Istenem, ott fogok lesodródni az útról!”, ráadásul határozottan, első fékkel lassítasz is, akkor garantált, hogy a ledöntött motor újra felegyenesedik, Te pedig – tekintetedtől vezérelve – éppen oda kormányozod, ahova néztél az imént… Ledöntött motornál az ABS sem lesz mindenható segítség, tehát az elcsúszás veszélye is fenyeget. Ezért aztán sokkal hatékonyabb, ha erőt veszel magadon, tudatosan a kanyar belső oldalára koncentrálsz, és a motort ledöntve, valamint az ívet hátsó fékkel szűkítve helyes irányba tereled a gépet. Igen, ilyenkor is eleshetsz, de szemben az előző változattal itt sokkal nagyobb esélyed lesz a sikeres bekanyarodásra, míg ott csak a vakszerencse ment meg a galibától. Hidd el, a motorod és a (jó állapotú) abroncsod sokkal többre képes, mint gondolnád! Hacsak nincs por vagy nedvesség az úton, szinte bármelyik gépet lábtartóig döntheted, még ha korábban nem is próbáltad. S visszatérve az önjelölt versenyzőkhöz: erre persze csak akkor van esélyed, ha már nem eleve lábtartóig döntött motorral kottázod el a kanyart, Rossinak képzelve magad az országút dzsungelében…

Remélem segítettem, hogy tudatosabban, magabiztosabban, s ezáltal a motorozást még jobban élvezve kezdd a szezont! Jó utat!