Élvezetes hobbi a motorozás, így nem csoda, hogy örömmel osztjuk meg az élményt másokkal is. Persze ez nagyobb felelősség is – hogy ne legyen belőle rémálom, lássuk, mire kell figyelned a társas motorozás során!
Sokan nem értik, hogy lehet annyira rajongani a motorozásért, mások vágyakozva tekintenek a gépsárkányokra, de vezetésüktől ódzkodnak. Számukra csábító lehet utasként belekóstolni, de korántsem mindegy, miként zajlik az első út. Ne hidd, hogy utasod, aki első alkalommal ül motoron, arra kíváncsi, hogy mennyi a gép végsebessége, hogyan tudod kerékre venni, mennyire tudod bedönteni kanyarban, illetve milyen gyorsan állsz meg vele a levegőbe emelkedő hátsó kerékkel – és utassal…

A legfontosabb lépések
Miután rendesen beöltöztetted párodat, ismertesd neki pár szóban a motor tulajdonságait, kezdve azzal, hogy ez bizony kanyarban dől, úgyhogy számítson erre, és ne akarja ellenkező irányba dőléssel „stabilizálni”. Azt is meséld el neki, hogy kapaszkodjon inkább belénk, mégpedig elsősorban combbal, s csak azután karjaival, mert így gyorsításkor biztosabban tudja magát tartani, mint hátul a „majrévason” csimpaszkodva.

Minden mozdulatodnál az vezéreljen, hogy az ő szemszögéből tekintesz az utazásra, és döntsd el, mi a cél: megszerettetni vagy megutáltatni ezt a csodás hobbit. Ha az előbbi, akkor innentől kezdve rajtad a sor: vezess úgy, mintha tojásokon lépkednél, s csak fokozatosan szoktasd hozzá a nagyobb tempóhoz és a dinamikusabb gyorsításokhoz.
Igen, az utas is vezet…
Ha már összeszokott vezető-utas párosról van szó, nyugodtan haladj tempósan, akár a kanyarokban is, de ne feledd: a megváltozott terhelés és súlypont nagyban befolyásolja a motor mozgását. Lassításnál számíts a féktáv megnövekedésére, ugyanakkor a terhelt hátsó tengely révén ezúttal intenzívebben használhatod a hátsó féket, nem fog olyan gyorsan megcsúszni a hátsó kerék – vagy közbelépni az ABS -, mint amikor egyedül ülsz a motoron.
Ugyanaz, de másként
Ruházat terén szinte ugyanarra van szüksége a párodnak, mint neked, azzal a fontos különbséggel, hogy őt szemből csak alig-alig éri szél, mivel ezt a motor idomzata és nem mellesleg a vezető teste felfogja. Annál inkább „veszélyben van” a légörvény miatt komoly cúgnak kitett váll, hát és derék, tehát a ruházat összeállításakor főként ezek védelmét tartsd szem előtt!

Röviden tehát azt kell szem előtt tartanod, hogy ez nem egy autó, ahol az utas viselkedése csak extrém esetben van befolyással a vezetésre: a motoron sokkal inkább aktív részese az irányításnak, minden rezdülését érzi a vezető – és igen, a gép is -, tehát sokkal tudatosabban, felkészültebben kell nyeregbe ülnie. Ebben óriási szerepe, felelőssége van a vezetőnek, így a közös túrázás nem azzal kezdődik, hogy segítünk becsatolni a hölgy bukósisakját – az első lépés mindig a felkészítés, hogy semmilyen helyzet ne érhesse váratlanul a mögötted ülőt. Ha így teszel, és haladás közben is figyelsz rá, minden bizonnyal beleszeret a motorozásba, s ki tudja, egy idő után már azzal kacérkodik majd, hogy ő is saját géppel falja a kilométereket.