Tegyél rendet! – no nem csak magadban, hanem a ruházatodban és körülötted is… Jó tanácsok, hogy a perec csak egy mosolyogtató sztori maradjon.
Sokaknak nyomasztó emlék, sőt, egyeseknél a motorozás végét jelenti, ha egyszer alaposan odaverik magukat. Legtöbbször nem a súlyos fizikai sérülések miatt fordítanak hátat a szeretett vasnak, sokkal inkább a lelki tényező dominál. Ez persze bolondság, hiszen a kádban is bármikor elcsúszhat az ember, mégsem mond le örökre a fürdésről… Lássuk hát, mit érdemes átvenned a perec után, hogy elkerüld a traumát!
1. Csak karcos? Esés után dobd ki a sisakot!
Ha a bukód földet ért, legyen bármely része is sérült, sajnos a kukában a helye. Egyrészt nem túl esztétikus, másfelől nem is biztonságos ilyen fejvédőben tovább nyomnod. Azt nem is említve, hogy minden felvételkor a rossz emléket juttatja eszedbe a karcos kupak, és csak nyomaszt, hogy a motorozás első pillanatai a keserű emléket idézik fel.

2. Ismételj, legyél úrrá a félelmeden!
Az első utad lehetőleg ugyanarra vezessen, ahol legutóbb a földön fekve átkoztad a kátyúkat, a csúszós aszfaltot vagy éppen a saját hülyeséged! Vedd be újra és újra azt a kanyart: előbb szépen lassan, majd egyre magabiztosabban, hogy ne mumusként hátráltassa, hanem tanulságként segítse további pályafutásodat! Hidd el, sokkal könnyebb lesz így!
3. Számolj le a démonokkal!
Ha esőben ütött be a krach, ruházz be egy olyan olcsó vasra, amit nem sajnálsz eldobni, és minden alkalommal menj ki a vizes flaszterra! Keress olyan részeket, ahol a nagy tér révén biztonságosan kitapasztalhatod, hogy például a megcsúszó első kereket miért is gázadással (és nem ösztönös, kapkodó fékezéssel!) kell helyre tenni, és azt is próbálgathatod, hogy miként hozd egyenesbe a túl nagy gáz miatt megcsúszó motort. Sokat segít majd a legközelebbi veszélyes szituban, ha akkor már tudatosan, higgadtan cselekszel.
4. Tanulj, okulj!
Hajlamos az ember külső tényezőkre fogni az őt ért rossz élményeket – így egy motorbalesetet is -, de az igazság rendszerint máshol keresendő. A másik fél hibájából bekövetkezett bukást is kivédhetted volna, de legalább is csökkenthetted volna a sérüléseid, ha nem a hátsó féket taposod görcsösen, hanem tudatos, hatékony lassítás mellett tudatosan keresed a menekülőutat, és próbálod minimalizálni a sérülés esélyét.

Látogass hát el egy vezetéstechnikai tréningre, gyakorold be a lassítás, vészfékezés és kikerülés mozdulatait, hogy legközelebb már okosabban, felkészültebben reagálj a hasonló szitukra!
5. Le a ruhával!
Ahogy magadat rábízod az orvosokra, a gépedet is szakemberrel szedesd ízeire, nehogy az idomzat alatt megbúvó törés vagy repedés okozzon legközelebb galibát. Olyan, elsőre nem látható hibákat fedezhettek fel így a bukás után, mely megkeserítheti később a túrák hangulatát, pedig elhárításuk lehet, hogy csak filléres költség. Nézesd hát át a vasat a legapróbb részletekig, hiszen csak akkor motorozol nyugodtan, magabiztosan, ha tudod, hogy a technika az utolsó csavarig rendben van! Hidd el, tapasztalatból mondom, hogy eszméletlen jó érzés, mikor lekerül a gipsz, és a motorod is felkészülten várja, hogy visszapattanj a nyergébe…
Egyszóval ne hagyd magad lenyomni, légy alapos, és számolj le a démonokkal! Egy esés még nem a világ vége, és ha tanulsz belőle, akkor a rossz élmény révén válhatsz jobb motorossá, s utána tapasztaltabban ülhetsz nyeregbe.