Gyakran éri az a vád a középméretű sportmotorokat, hogy egyszerűen túl „puhák”, és csak nevükben emlékeztetnek a pályákon tökéletesített névrokonokra. Nos, a Honda mérnökei csattanós választ adtak a kétkedőknek, és egy olyan CBR650R-t dobtak piacra, amely jogosan viseli a Fireblade nevet…
Ha csak a puszta számokat nézzük, elsőre tényleg nem tűnik vérbő gyorsasági motornak az idén debütált 650-es, elvégre a jobbnál jobb gépekkel elkényeztetett tesztelők – és vásárlók – csak legyintenek a 95 lovas csúcsteljesítmény és a már-már hihetetlenül kedvező ár láttán.

Márpedig ez egy ízig-vérig CBR, és nem csak azért, mert megszólalásig hasonlít az ezres testvérre – a Fireblade viselkedése is a legnevesebb ősöket idézi.
Honda CBR650R – nem minden a teljesítmény…
A modell elődje, a CBR650F egy kellemes, városban is viszonylag kényelmes gép volt, de a futómű hangolása, a sornégyes blokk erőleadása és az üléshelyzete is arra utalt, hogy amolyan mindenesnek tervezték, amely megteszi az ingázóknak és a hétvégi kanyarvadászoknak is, némi kompromisszummal persze. Ezzel szemben a 2018-as EICMA-n leleplezett utód sokkal sportosabb benyomást kelt, így jogosan váltott nevet – immáron CBR650R-nek hívják a Honda középméretű sportmotorját.

Sokkal látványosabb idomzat öleli körbe az acél gerincvázat, illetve az abban dohogó, 649 köbcentis sornégyest, ami a tavalyi fejlesztéseknek köszönhetően sokkal izmosabbá vált – teljesítmény és forgatónyomaték terén is felülmúlja elődjét. Persze a nagyobb erőhöz hatékonyabb vezetéssegítő rendszer dukál, így idén már alapáron jár a CBR-hez a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlója (Honda Selectable Torque Control – HSTC), sőt a a kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (csúszókuplung) is.

Emellett átdolgozták a felfüggesztést is: elöl már 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa SFF teleszkópvilla simítja ki az úthibákat, míg a lassításról radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyergek gondoskodnak.
Nem elég gyors? Akkor benned van a hiba…
A Spanyolországban zajlott menetpróbán egy egész délutánon faggathattuk az újdonságot, mégpedig napjaink egyik legjobbja, a kétszeres Man TT-győztes Steve Plater mögött, aki magabiztos felvezetőként mutatta az íveket az egyre tempósabb kanyarokban. Most vettük csak igazán hasznát, hogy a CBR650F-hez mérten sokkal mélyebbre szerelték fel a kormánycsutkákat, a lábtartók hátrébb és magasabbra kerültek, ellenben az ülőlap magassága maradt 810 mm, vagyis lényegesen sportosabbá vált az üléshelyzet.

Olyan végtelen természetességgel követi a kiválasztott ívet, hogy az már az egy-két kategóriával nagyobb vetélytársak magabiztosságát idézi. Remekül asszisztál a kanyarvadászathoz a gyári abroncs is (Dunlop D214), igazán jó döntés volt a hondások részéről, hogy a csupasz CB650R gumijainál kevésbé tartós, de jobban tapadó köpenyekre szavaztak. Hosszú kilométereken át haladtunk olyan szűk szerpentineken, hogy csak néha kellett kettesből hármasba váltani, egyik ív jött a másik után, a CBR pedig végtelen nyugalommal tűrte az egyre fokozódó tempót. Egyszerűen tökéletes volt, mintha a japán mérnökök csak ezen a pár kilométeren tesztelték és fejlesztették volna a gépet.

Persze az egyenesekben sem lehet panasz a tempóra, ugyanis a modellfrissítésnek köszönhetően hat kilóval könnyebbé vált a CBR, míg a sajátos airbox révén – nagy sebességnél – további öt lóerőt szed magára, vagyis 2019-ben már kereken száz lovat tud 202 kilós megtankolt, menetkész tömeg mellett.
Valódi CBR egy nagyrobogó áráért
Nem kérdés, hogy a CBR650R minden tekintetben előrelépés a 650F-fel szemben, ráadásul a motor úgy vált gyorsabbá és sportosabbá, hogy közben megőrizte viszonylagos kényelmét. Szépségről nem illik vitatkozni, de muszáj kijelentenünk, hogy az új Fireblade bizony szemrevalóbb elődjénél – a képeken is jól látszik a különbség, de élőben igazán szembetűnő. Ha tehetitek, vegyetek egy üléspróbát valamelyik Honda kereskedésben – bátran állíthatom, hogy megéri közelebbről megismerkedni vele.

Mindezt megkoronázza, hogy a CBR a hasonló méretű – de lényegesen gyengébb – robogókkal került egy árszintre: alig hárommillióért elérhető, vagyis olcsóbb, mint egy Burgman, egy TMAX vagy egy Integra. Emellett egyedülálló motorkonstrukcióval büszkélkedhet, hiszen napjaink középméretű modelljei rendre két- és háromhengeres erőforrás köré épülnek, gondoljunk csak az MT-07-re, a Street Triple-re, az SV650-re vagy a Kawasaki Ninja 650-re, míg a Honda konokul kitart az éppen negyven éve bemutatott, 650-es, sornégyes felépítés mellett.

Ezt látva kimondhatjuk, hogy nagyítóval kell keresni a CBR valódi ellenfeleit, elvégre a kihívók – megjelenés és motorkonstrukció terén is – más stílust képviselnek, arról nem beszélve, hogy a Hondák legendás megbízhatósága is erős érv a CBR650R mellett. Akárhogy is, engem meggyőzött, hiszen csak olyan apróságokba tudnék belekötni, ami egyébként sem elvárás egy alig hárommilliós gépen, szóval erre tényleg igaz, hogy megéri a pénzét. Javaslom, ha teheted, jelentkezz egy tesztvezetésre a Honda Tesztkaravánon, mert az új CBR valódi telitalálat lett – éppen annyira sportos, hogy eszményi legyen vele a szerpentinezés, de a városban se akarj robogóra váltani az első ingázással töltött hét után.

Műszaki adatok – Honda CBR650R
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, soros, négyhengeres
Összlökettérfogat (cm3): 649
Hengerek/szelepek száma: 4/16
Furat x löket (mm): 67/46
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 70/95/12 000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 64/8500
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított, szabályozható csillapítású Showa első villa
Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstag állítható előfeszítéssel, 43,5 mm-es lökettel
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/180/55 ZR17
Fékrendszer elöl: 310 milliméteres átmérőjű első tárcsák radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyergekkel
Fékrendszer hátul: 240 mm-es hátsó tárcsa egydugattyús Nissin féknyereggel
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1450
Ülésmagasság (mm): 810
Üzemanyagtartály térfogata (l): 15,4
Menetkész tömeg (kg): 207
Üzemanyag-fogyasztás: 4,9 l/100 km
Vételár: 2 889 000 Ft