Öt fontos fejlesztés a motorosok biztonságáért: kanyar-ABS-től a protektorokig

Öt fontos fejlesztés a motorosok biztonságáért: kanyar-ABS-től a protektorokig

              - Címkék |Kiemelt cikk

Mi sem mutatja jobban a motoros iparág elképesztő fejlődését, mint ez az öt fejlesztés, mely az ezredforduló előtt jóformán még nem is létezett, ma pedig már a mindennapjaink része.

Akik a 80-as, 90-es években vagy még korábban kezdtek motorozni, még emlékeznek, mennyivel másabb volt egy akkori gép irányítása, mint a mai, modern gépeké. A kilencvenes évekig nem volt blokkolásgátló, sőt utána is rendkívül lassan terjedt el

gondoljunk csak az első ZZR1400-ra, amin még nem volt alapáras az ABS, sőt a Hayabusához 2012-ig rendelni sem lehetett ilyen extrát.

Ezzel szemben ma már a középkategóriás motorokon sem ritka a szériafelszerelésként kínált, ráadásul dőlésérzékelős ABS, és ez csak egy az öt meghatározó fejlesztés közül, mely az utóbbi két évtizedben született.

Az öt legfontosabb motoros fejlesztés az ezredforduló óta

Hogy bemutassuk, mennyi minden is változott az utóbbi években, összegyűjtöttük a legérdekesebb biztonsági és kényelmi felszereléseket, melyek az ezredforduló után terjedtek el és nagyban megkönnyítik az életünket.

1. Nagy hatótávú, kombinált sisakbeszélők

Közvetlenül az ezredforduló előtt, 1998-ban indult a ma már világhírű Sena sikertörténete. A kezdetben csak néhány modellel előrukkoló cég ma már – többek között – okossisakot is gyárt, prémium kategóriájú sisakbeszélőiben pedig Harman Kardon sugárzók biztosítják a kiváló hangminőséget.

Sisakbeszélő és kamera egyben – ez a Sena 10C Evo

Emellett elérhető kínálatukban 4K-kamerával kombinált sisakbeszélő, valamint 4.1-es Bluetooth-kapcsolaton keresztül kommunikáló, HD hangminőségű intercom is, így tényleg mindenki megtalálja náluk a stílusához, igényeihez illő modellt.

2. Kanyar-ABS-szel felszerelt motorok

2013-ban a Bosch, majd néhány hónappal később a Continental is előrukkolt saját blokkolásgátlójával, mely sokkal hatékonyabban véd az elcsúszások ellen, mint a korábbi, hagyományos ABS-ek.

Így működik a blokkolásgátló és a kanyar-ABS

Ezek ugyanis egy helyzetérzékelő (IMU) adatai alapján azt is figyelembe veszik, hogy egyenesen vagy kanyarban halad-e a motor, és ehhez igazítják a fékerő mértékét, valamint elosztását a két tengely között. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy ledöntött motornál a fékkart berántva sem blokkol az első kerék, hanem eloszlik a fékerő az első-hátsó kerék között, így csökken a ledöntött motor felállási hajlama, nem tér le az ívről és nem is csúszik meg az abroncs.

3. Aerodinamikailag ideális bukósisakok

Bár korábban is zajlottak szélcsatornás tesztek, az utóbbi két évtized egyik legnagyobb áttörése a Shark „csőrös” sisakja volt, mely tökélyre fejlesztett alakjának köszönhetően növelte a motor végsebességét is.

A hangsúlyos szárny szinte teljesen megszünteti a sisak és a bőrruha púpja között kialakuló turbulenciát, ezáltal gyorsabbak a pilóták az egyenesekben. A felső, ékalakú élek abban segítenek, hogy féktávon ne rángassa a légörvény a fejüket, ezáltal jobban koncentrálhassanak a közeledő kanyarra (Kép: Motorcyclenews.com)

Úgynevezett számítási folyadékdinamika (CFD) segítségével érték el a mérnökök az áramlás szempontjából tökéletes formát, mely segítségével Zarco nagyobb sebességet ért el a pályán – és új rekordot állított fel –, de profitáltak belőle a közúton motorozók is. Ezzel ugyanis kiszűrhetők a turbulenciák, légörvények, ezáltal kevésbé cibálja a szél a vezető és utasa fejét. Ráadásul a technológia bevethető különböző stílusú fejvédőkön, legyen szó a versenycélú sisakról, mint a Race-R Pro és Race-R Pro GP vagy például a túrázóknak fejlesztett Spartan GT.

4. Légzsákos mellények

Jóllehet, egy magyar feltaláló, Straub Tamás már 1977-ben levédette a Szabadalmi Közlönyben (1977/9 szám alatt) a „Védőruházat, elsősorban motorosok részére” nevű fejlesztését, a mai értelemben vett motoros légzsákok csak az utóbbi 10-20 évben terjedtek el.

Az életmentő légzsákmellény egy szempillantás alatt működésbe lép, így alig egy tizedmásodperccel az ütközés után már felfújódva óvja a motoros testét. Beépített gerincprotektora csak fokozza ezt a hatást és gondoskodik róla, hogy ha a motoros a hátára zuhan, akkor se szenvedjen sérülést (Kép: a Bering C-Protect Air légzsákos mellény tesztje)

Ennek elsődleges oka, hogy a korai modellek kifejezetten drágák voltak, kevesen engedhették meg maguknak, míg napjainkban a prémiumkategóriájú, Safe Tech gerincprotektorral kombinált, 0,1 másodperc alatt felfúvódó szettek is kevesebbe kerülnek, mint például egy motorjogsi. Az ilyen univerzális mellények nagy előnye, hogy a motortól függetlenül, több járművön is használhatóak, mindegyik többféle kabáttal társítható, így egyaránt óv téged robogón, mindennapi ingázás során vagy a motorodon, a hétvégi túrák alkalmával.

5. Paradigmaváltás a védelemben: megjelennek a Forcefield protektorok

Nem köztudott, pedig fontos szempont ruhavásárlásnál, hogy pontosan milyen protektorokat is rejtenek a zsebek. Az ezredfordulótól elérhető Forcefield protektorok jellemzője, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentik a becsapódás erejét és ezzel a sérüléseket is.

Jók között a legjobb: egyik hátprotektor CE tesztjén sem mértek korábban ilyen kis becsalódási erőt, mint a a Pro Subnál

Például a Pro Sub hátprotektor 50J mozgási energia mellett 3,38 kN-ra csökkentette a testre ható erőt, és ezzel új rekordot állított fel – hivatalos CE teszten egyik hátprotektor sem ért el korábban ilyen kiemelkedő eredményt. Ráadásul a független, a német TÜV Rheinland és az angol Satra mérései is igazolták a termék kiválóságát, így biztos lehetsz benne, hogy a Forcefield protektoraival és protektoringeivel sokat teszelazért, hogy eséskor is csak a ruha kopjon, te pedig sérülések nélkül megúszd a kalandot.

Nyitókép: Forcefield, képek: Motorcyclenews, Bering és Fokt Motor, (X) – Támogatott tartalom