Megvédenek minket magunktól – a motoros protektorok története

Megvédenek minket magunktól – a motoros protektorok története

              - Címkék |Kiemelt cikk

Meglepő, hogy már vagy száz éve motoroztak az emberek, mire valakinek eszébe jutott, hogy ideje lenne továbbfejleszteni a bőrruhákat. Így születtek meg az első motoros protektorok.

Egészen a hetvenes évekig kell visszalapoznunk a motorozás történetében: ekkor egy húszéves, olasz robogós úgy határozott, hogy társaival felkerekedik, és meglátogatja londoni barátait. Sikerült is a terv, ám örömük nem volt felhőtlen, ugyanis azt látták, hogy a brit motorosok sokkal szebb, jobb ruhákban pózolnak az Ace Café előtt – az ő kétrészes holmijaik nem festettek túl jól mellettük…

Ez adta a kezdőlökést, hogy történetünk főhőse Olaszországba visszatérve céget alapítson, és versenyzők segítségével tökélyre fejlessze a bőrruhákat, egyben piacra dobja a világ első protektorait. Valószínűleg sok motorosnak nincs meg ez a sztori, holott a főszereplőjét névről is ismeritek, ugyanis ő volt az ifjú Lino Dainese…

Így születtek az első motoros protektorok

Signore Dainese előbb endurósok és gyorsasági versenyzők számára készített nadrágokat, dzsekiket, majd 1978-ban Marc Sadler mérnökkel és Barry Sheen pilótával az oldalán már együtt dolgoztak a világ első hátprotektorán. Igazi úttörő volt ez a trió, hiszen tagjai elsőként ismerték fel, hogy szükség lehet a világbajnokságon térdkoptatókra (!), ugyanis addig olyan kevesen motoroztak a GP-pilóták közül a ma elterjedt stílusban, hogy egyszerűen nem volt szempont a térd védelme…

A világ első térdkoptatója (balra). A vicces kinézetű kiegészítő megmosolyogtatott egy-két versenyzőt, sőt a boxutcai pletykák szerint Kenny Roberts találóan „A sün” becenevet adta az újításnak, de a termék hasznossága megkérdőjelezhetetlen volt, így gyorsan a versenyruhák alapvető tartozéka lett

Azonban a beépített térdvédők és protektorok sem hozták meg a várva várt áttörést, mivel az egyre biztonságosabb ruhákban is sorra megsérültek a pilóták. Ma már jól tudjuk, hogy ennek oka a hibás tervezés, méretezés volt. A gyárban ugyanis rendre úgy zajlott a tervezés, mint egy úri szabóságban:

a versenyző széttárt karokkal, egyenesen állt, amíg a szabó méretet vett róla.

Ezzel a gyakorlattal szakítottak 1981-ben, amikor a motoron kuporgó Toni Mangot használták „próbababának”, és rájöttek, hogy abban a testhelyzetben egészen máshová kerülnek a protik. Ezzel befejeződött a protektorok fejlődésének első szakasza, és előbb a pályákon, majd az utcákon is elterjedtek a hát- és könyökprotektoros ruhák.

Kórházi jelentések segítenek tökéletesíteni a motorosruhákat

Napjainkban már a motoros mozgását elemezve, valamint a korábban megsérült pilóták leleteit vizsgálva tökéletesítik a protektorokat, és komplett biomechanikus kutatások előzik meg egy-egy új modell megjelenését. Egyaránt szempont a tervezés során, hogy ne gátolja a motorost a szabad mozgásban, fel- és levételnél se legyen útban, viszont amikor talajt fog a versenyző, akkor hatékony energiaelnyelő rétegként csökkentse a becsapódás következményeit.

Ez már a hétköznapi motorosok számára is lényeges rész, hiszen a pályán zajlott fejlesztések gyümölcseit mi is élvezhetjük, elvégre ma már bárki számára elérhetőek a különböző minőségű és kivitelű, utólag beépíthető protektorok. Persze „minőség” alatt most sem azt értjük, hogy drága vagy ismert márkanevű legyen, hanem hogy a szabványok, jelölések alapján Te is ki tudd választani, hogy két ránézésre egyforma protiból melyik véd hatékonyabban.

Mit jelent a Level 1 és a Level 2 jelölés a protektoron?

Tapasztalataink szerint viszonylag kevesen választanak ez alapján protit, pedig a besorolás árulkodik arról, hogy milyen hatékonyan védi viselőjét. Anélkül, hogy hosszas teszteredményeket sorolnánk, muszáj kiemelnünk a legnagyobb különbséget:

amíg a Level 1 szintű betétek 24 kN-ra enyhíthetik a becsapódás erejét, a Level 2-nél ez az érték sokkal kisebb, általában 5-10 kN közötti, és ennek megfelelően a vállra, könyökre, hátra ható is erő ennyivel kisebb lesz a Level 2 protektoros ruhában.

Ezt már csak azért is érdemes tudnod, mert az olcsóbb nadrágokban, kabátokban – költségcsökkentési okból – jellemzően Level 1 protikat találsz, ám ma már ezeket utólag is kicserélheted az ilyen méretre gyártott vagy méretre szabható darabokkal. Így viszonylag kevés pénzből és a ruhád lecserélése nélkül fokozhatod a védelmedet, egyben komfortosabbá is teheted a ruhádat.

Ha megvan, már csak arra kell ügyelned, hogy megfelelően tisztítsd, ápold a ruhát és a protektorokat, azaz tartsd be a mosásra vonatkozó gyártói előírásokat, használj az alapanyagnak megfelelő vagy eleve motorosruhához készült tisztítószert, és mosás előtt vedd ki a bélést, valamint a protektorokat, nehogy a hajlatokban, résekben megrekedt víz miatt megtelepednek a penész a szöveten.