Hogyan válaszd ki és tisztítsd a Cordura motorosruhát?

Hogyan válaszd ki és tisztítsd a Cordura motorosruhát?

              - Címkék |Hírek

Úgy használjuk a köznyelvben a „kordura” kifejezést, mint a dzsipet a terepjárókra és a jetskit a vízijárművekre, holott nem biztos, hogy a textil motorosruha valóban Cordurából készült. Segítünk eligazodni a megnevezések, a számozások és az alapanyagok útvesztőjében.

A Corduraként bejegyzett szövetet 95 évvel ezelőtt, 1929-ben fejlesztette ki az E.I. du Pont de Nemours and Company. Ha ismerős a név, az nem véletlen, hiszen a vállalat DuPont-ként híres-hírhedt, miután a Teflonnal letartolta a piacot, majd többszázmilliárdos (!) kártérítési ügyekbe keveredett az úgynevezett „örökvegyszerek” miatt.

Tudtad? A hirdetésekben látott, „kevlárral erősített cordura” egyszerű képzavar, hiszen a Kevlar és a Cordura is márkanév, nem alapanyag: olyan, mintha Showával erősített Brembót építenének a motorba… Ha ezt olvasod, akkor valójában aramidszál (Kevlar) és poliészter/poliamid szövet (Cordura) kettőséről van szó

Maga a Cordura egyébként nem más, mint egy rendkívül erős és ellenálló, négyzethálós szövésű poliészter vagy poliamid szál, ami a sajátos rácsszerkezet révén sokszoros szakítószilárdságú, mint a hagyományos poliészter szövetek. Olyan ellenálló, hogy a második világháborúban katonai járművek abroncsainak megerősítésére is használták, de akkor még elképzelhetetlen volt, hogy táskák, ruhák alapanyagaként hasznosítsák. A Cordura tartós festése ugyanis évtizedeken át megoldatlan probléma volt, és csak 1977-ben sikerült megfizethető megoldást találni rá. Ezután az Eastpak csapott le először az ötletre, és a strapabíró Cordura táskák, hátizsákok egy csapásra közönségkedvencek lettek – két évvel később már csaknem a piac felét uralták az új alapanyagból készült holmik. Az első Cordura motorosruha a Belstaff nevéhez fűződik, mely szintén a huszadik század második felének meghatározó gyártója volt.

Che Guevara és a Belstaff Trialmaster dzseki

Érdekesség, hogy Ernesto „Che” Guevara is Belstaff Trialmaster kabátban teljesítette a 8000 kilométeres, dél-amerikai túrát, amiből később az Egy motoros naplója című film készült.

Hogyan válassz Cordura motoros ruhát?

Tudjuk, hogy a hosszúra nyúlt anyagismeret óránál jobban érdekli a motorosokat, hogy most vegyenek-e Cordurát a bőr helyett vagy sem. Sajnos erre nincs egymondatos válasz, mert a motorozás világára lefordítva úgy hangzik, mintha a kezdő woltos azt kérdezné:

Szerinted a Honda jó lesz futárkodni?

A PCX simán, a Gold Wing és a Valkyrie már kevésbé. Nos, ugyanez a helyzet itt is, mert ahány Cordura szövet, annyiféle minőség, vagyis nem az számít – elsősorban –, hogy Cordura-e, hanem hogy milyen osztályba sorolt.

Mivel a sűrű rácsszerkezet 4-5 milliméterenként láncfonalakkal megerősített, a szövet ellenáll a szakadásnak, sőt akár 150-200 fokos hőt is elvisel, ezért aszfalton csúszás közben is sokáig ellenáll a hőnek és a sérüléseknek

Szerencsére könnyen beazonosíthatod, hogy mennyire tartós és minőségi holmival van dolgod, ugyanis a gyártók feltüntetik az úgynevezett Denier-számot (ejtsd: dönié), amely a poliészter vagy poliamid szál jellemzőire utal. Az ég tudja, hogy miért, de pontosan kilenc kilométernyi fonal tömege az etalon – ha ez 500 grammot nyom, akkor 500D, ha 800-at, akkor 800D jelölésű a szövet, valamint az abból készült ruha. Ezen felül már csak azt érdemes tudnod, hogy az 500D alatti és feletti szövetek szintetikus alapanyaga eltérhet egymástól, de mivel a minőségi motoros ruhák gyakorlatilag mindegyike 450D feletti alapanyagú, ez ritkán perdöntő a választásnál. Talán furcsa lehet, hogy a motorozás világában miért nem az alacsonyabb számozású poliamid (nylon) szövetet részesítik előnyben, hiszen ez strapabíróbb, ugyanakkor a poliészter jobban ellenáll az UV-sugárzásnak, kényelmesebb viselet. Ezért a nylon inkább a nagy igénybevételnek kitett táskáknál használt, míg az 500 és 900D közötti poliészterrel a motorosruhák textilszöveteit erősítik.

Nem ritka a különböző alapanyagú és számozású szövetek társítása egy ruhán belül. Ilyen az Alpinestars Bogota PRO Drystar Honda kabát is, ami poliamid 450D és poliészter 600D szövetből készült

Ha a szövet és a ruha jellemzői alapján kiválasztottad a tökéletes nadrágot, kabátot, akkor nincs más teendőd, mint néhány havonta kicsit „karbantartani” , hogy sokáig szolgáljon és megőrizze vízállóságát.

Hogyan tisztítsd a Cordura ruhát?

Por, sár, bogarak és olajos szennyeződések – ezek igyekeznek csorbítani az újonnan még oly látványos motorosruha szépségét, ezért előbb-utóbb óhatatlanul mosásra, pontosabban tisztításra szorul. Nem ördöngösség az alapos tisztítás, és csak néhány egyszerű szabály vonatkozik rá, azokat viszont muszáj betartanod, hogy tökéletes legyen a végeredmény.

Nem pénzkérdés: a szezon utáni akcióknak köszönhetően már 70 000 forint alatti áron elérhetőek a Cordura® Nylon 500D és 1000D alapanyagú motorosdzsekik, mint például a Rebelhorn túrakabátjai

Először is – csakúgy, mint minden ruhadarabnál – nézd meg a gyártó, forgalmazó előírásait, hogy milyen hőfokon, miként és mivel mosható a motoroskabátod!

Igen, mi is ismerjük a régi poént, hogy: Szabad-e 35 fokban, esőben motorozni, ha a ruha csak 30 fokon mosható,

de tapasztalataink alapján tényleg megtérül, ha odafigyelsz a szakszerű tisztításra. Aki igazán alapos szeretne lenni, vásárolhat kifejezetten motorosholmik mosásához ajánlott szert, de nyugi, senkire nem törik rá a garázst a Rev’it emberei, ha egyszer hagyományos mosószert tesz a vízbe, mert éppen nincs a közelében motorosbolt.

Az viszont ökölszabályként elmondható, hogy csak protektorok nélkül érdemes elindítani a mosást, mert az egyes protik vízállósága igencsak eltérő, és a protektorzsebben megrekedt nedvesség is penészedéshez vezethet, szóval megéri rászánni azt a három percet, amíg kiveszed őket tisztítás előtt. Tisztítsd kézzel vagy – ha megengedett, akkor – géppel, a lényeg, hogy a megfelelő hőfokon mosva, majd kiterítve, lassan szárítva érheted el a legjobb eredményt, míg az impregnáló spray segíthet, hogy a ruhád többévesen is megőrizze vízállóságát.

Képek és szöveg: Hegylakók Motoros Magazin ©, (X) – Támogatott tartalom