Három érdekesség az éppen 10 éves a megyei autópálya-matricáról

Három érdekesség az éppen 10 éves a megyei autópálya-matricáról

              - Címkék |Hírek

Éppen egy évtizeddel ezelőtt, 2015. januárjában kezdték árusítani a megyei autópálya-matricákat. Kezdetben szkeptikusan álltak hozzá az autósok, motorosok, de már az első évben kiderült, hogy több tízezren választották a havi vagy éves útdíj helyett.

Népszerűségére jellemző, hogy bevezetése után csaknem harmadával estek vissza a havi matricák eladásai, és az autopalyamatrica.hu eladási adatai szerint a matricaértékesítés körülbelül 40%-át teszik ki a megyei útdíjak. Miért olyan különleges ez a matrica? Nos, egyedülálló konstrukcióról van szó, de nem ez az egyetlen érdekesség…

Autópálya-matrica: csak Magyarországon elérhető a (vár)megyei alapú útdíj

Miként az összeállítást közzétevő MTI kiemelte, hogy a környező országok egyikében sincs ilyen területi alapú útdíj, holott sokaknak kedvezőbb és olcsóbb, min a 10 napos vagy havi matrica vásárlása. Elvégre egy matricával 13 hónapon át közlekedhetnek Hatvantól Vácig, Lajosmizsétől Bicskéig és még sorolhatnánk.

A vármegyei matricák közül a Pest megyeiből értékesítik a legtöbbet, több mint egymillió darabot, ezt követi a Fejér, majd a Győr-Moson-Sopron megyei útdíj, bár ez a kettő együtt sem teszi ki a felét a Pest megyei matricáknak. A ma kiadott diagramon jól látszik, hogy messze ez a legnépszerűbb útdíj Magyarországon

Vagyis havonta 5-600 forintért korlátlanul használhatja az autópályát a lakhelye 50-100 kilométeres körzetében, különösen, hogy a bevezetése óta többször változtak, kedvezőbbek lettek a felhasználási feltételek. Például az első hónapokban a megyehatár előtti utolsó lehajtóig volt érvényes, ám mivel ez nem életszerű, napjainkban már a megyehatárt jelző tábla után kell lehajtanod, ami sokkal kiszámíthatóbbá teszi a használatát.

autópálya
Érthetetlen, hogy miért kell a szezonális járműként használt motorokra teljes árú, egész éves, autós megyei matricát venni

Más kérdés, hogy a motorosok számára nem éppen kedvező ez a konstrukció, hiszen ők rendszerint csak 5-8 hónapon át használják a pályát, tömegüknél fogva nem tesznek kárt az aszfaltban, mégis autós matricát kell vásárolniuk, mert a tíz év alatt sem sikerült bevezetni – a D1M mintájára – a kedvezményes, motorkerékpáros útdíjat.

autópálya
Az egynapos matricával szemben is szkeptikus volt a többség az arányaiban magas ár miatt, de a gyakorlat nem őket igazolta. Így változott a motoros matricák forgalma az egynapos útdíj tavaly áprilisi bevezetése óta (Kép: NÚSZ Zrt.) 

A harmadik érdekesség, hogy külön útvonaltervező kapcsolódik a vármegyei matricához, mely segítségével egy pillanat alatt megtudhatod, hogy hány darab és milyen útdíjra lesz szükséged a több megyén átívelő utazáshoz.