A Hungaroringen várta az újságírókat az Elektrorider csapata, hogy leleplezze a vállalat eddigi leggyorsabb, legerősebb modelljét. Bemutatkozott az új Talaria Komodo.
Nagy szerencsémre a megszokottnál hűvösebb, terepezésre ideális, 25-26 fokos idő fogadott a pályán, pontosabban a Hungaroring Off-Road Centrumban, ahol előbb a szervezők tartottak rövid, tartalmas bemutatót az újdonságról, majd néhány másodperccel később már a kijelölt erdei és szlalompályán faggathattuk a Komodót.

Talaria Komodo: új szint, és nem csak teljesítményben
Nem szerencsés száraz műszaki adatokkal telezsúfolni egy tesztet, de a Komodónál egyszerűen nem lehet kihagyni, mivel számtalan paramétere új etalon a géposztályban, sőt a benzines terepmotorok között is. A teljesítmény/tömeg arány nem egyszerűen jobb, mint az elődöké, bár eleve magas volt az a bizonyos léc, elvégre tavaly az MX5 is lazán lenyomta – gyorsulásra – a 250-es benzines endurókat. Tegyük hozzá, ez nem is csoda az elektromos gép alig nyolcvankilós tömegét és a 13,4 kW-os teljesítményét ismerve.

Nos, a Komodo – kódnevén: TL6000 – sem sokkal nehezebb, 98 kilójával még az 50-es robogók mellett is karcsúnak tűnik, sőt egyenesen a nyolcadliteres krosszmotorok tömegét idézi. Ehhez 32 kW, azaz átszámítva 43 lóerő társul, mindez olyan könnyű és nagy tartalékokkal felvértezett vázzal, futóművel, amely igazi versenygéppé teszi.
Több mint kétszeres csúcsteljesítmény és egyórás feltöltés
Nem véletlen, hogy a legtöbben a szlalompályán és a szűk, meredek emelkedőkkel tarkított erdei ösvényen is ECO vagy Sport üzemmódban használták a Talariát, ahogy jómagam is. Előbbiben igazán felhasználóbarát a teljesítmény-leadás, nincsenek váratlan reakciók, ugyanakkor a bőséges és bármilyen fordulaton elérhető forgatónyomaték segített leküzdeni az akadályokat.

Sportban már kimondottan dinamikusan vágtat az akadályok felé, sőt átlagos tömegű pilótával 20-30-ig minden nagyobb gázadásra elemelkedik az első kereke. Szerencsére ez nem jelenti azt, hogy csorbát szenvedne a kezelhetőség, mert a gáz adagolhatósága és közvetlen reakciója ugyanolyan kiváló, mint ECO-ban, vagyis a kevésbé rutinos endurósoknak sem lesz túl erős.

Tulajdonképpen ez az egyik legfontosabb előnye az ilyen erős villanymotoroknak, hogy ha tudásban elérted azt a szintet, amit az ECO vagy a Sport nyújt, és a teljesítmény a korlátja, hogy tovább fejlődj, akkor nincs szükség tuningra vagy motorcserére. Egyszerűen átkapcsolod Hyper+ üzemmódra, és újabb hónapokra – vagy évekre? – fel van adva a lecke, hogy „kimotorozd.” Persze ez nem is csoda, mivel 45-46 lóerő jut minden száz kilóra, és ez földöntúli gyorsulást sejtet.
Mit ér az erő, ha nem uralod?
Noha egy rövid menetpróba nem érhet fel a néhánynapos teszten szerzett tapasztalatokkal, az már ezen a délelőttön kiderült, hogy a felfüggesztés és a váz méltó az új erőforráshoz.

Pillekönnyű elemekből épült a Talaria, a váz például 7,4 kilót nyom, a masszív, minden paraméterében állítható, fordított teleszkóppár nem egészen hét kiló, az új, filigrán lengővilla alatt pedig csak a 3,5 kilós jelzésig lendül ki a mérleg nyelve. A csekély súly ellenére impozánsak a futómű adatai: a kerekek mozgási tartománya 250 és 350 mm, a szabad hasmagasság 315 mm, és ennek köszönhetően a nagyobb ugratások során sem koppannak fel a telók.

Szinte már hallom a szkeptikus hozzászólásokat: ha ilyen könnyű és erős, akkor egy nap csak fél órát lehet motorozni vele, aztán irány a töltő? Nos, bármilyen hihetetlen, ilyen téren is nagyot lépett előre a Talaria. A menetpróba nem alkalmas a hatótávtesztre, de a gyár mérései szerint 45 km/órás átlagsebesség mellett 115 kilométert tehetsz meg egyhuzamban, ami nettó 2,5 óra terepezés. Rendben, valakinek biztos ez is kevés lesz, bár ehhez kimondottan combos állóképességre van szükség, de a Talariánál rájuk is gondoltak.

Az UEE, azaz ultrakönnyű e-enduró kategóriában szokatlan módon 40 amperes gyorstöltésre képes a Komodo, hála a már 97,2 voltos rendszerű LG/Samsung aksicelláknak és az új, nagy teljesítményű töltőnek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
ha 10%-ra lemeríted a telepet, nem egészen egy óra múlva újra 80%-ot mutat a letisztult, színes műszeregység, és már folytathatod is az utad.
Ez komoly gyakorlati előny, nagymértékben növeli a használati értéket, és igazi különlegesség, látva, hogy az elődök még 3-4 órán át lógtak a konnektoron.

Az a fura helyzet állt elő, hogy bár kipróbálhattam az újdonságot, több kérdésem lett, mint a teszt előtt volt. Az világosan kiderült, hogy teljesítmény, felfüggesztés és váz terén is új szint a Komodo, így még kíváncsibb vagyok, hogy miként teljesít majd hosszabb, egész napos, akár 100-150 kilométeres etapokon, miként alakul a hatótávja, és mennyire lesz fárasztó vagy éppen pihentető az új, továbbfejlesztett villanyenduróval terepezni.
Tovább fokozza a Talaria vonzerejét, hogy az előértékesítés során jóval kedvezőbb áron veheted meg és egy ajándékcsomagot is kapsz az új motorodhoz. Az akcióról és a Komodóról itt találsz további részleteket
Ezek már csak azért is lényeges kérdések, mert egy krosszmotornál nem a hatótáv az elsődleges szempont, de még idén érkezik a Komodo rendszámos változata, ami a közutak leggyorsabb A1-es modellje lehet. Igen, A1-es, ugyanis a kimagasló csúcsteljesítmény dacára 8,6 kW-os névleges teljesítményű, tehát A1 vagy A1B jogosítvánnyal vezethető, holott gyorsulása a 40-45 lóerős, A2-es kalandmotorokéval vetekszik. Ha úgy nézzük, ez egy legális kiskapu, hogy azok is valóban dinamikus, élvezetes gépet vehessenek, akiknek csak korlátozott jogsijuk van, de nem szeretnének hervasztó tömeg/teljesítmény arányú, 10-15 lovas, és 150 kilós vasakkal járni.

Műszaki adatok – Talaria Komodo (TL6000 MX-CE)
| Csúcsteljesítmény | 32 kW | |
| Névleges teljesítmény | 8,5 kW | |
| Akkumulátor | 97,2 V, 45 Ah (4,32 kWh) | |
| Forgatónyomaték | 90 Nm | |
| Teljes tömeg | 98 kg | |
| Maximális sebesség | 105–120 km/h | |
| Első rugóút | 250 mm | |
| Hátsó rugóút | 90 mm | |
| Kerékméret | 21” elöl, 18” hátul | |
| Váz | Kovácsolt alumínium | |
| Vezetési módok | Eco, Street, Hyper, Reverse | |
| Regeneratív fékezés | Igen | |
| Töltés | 40 A | |
| Max terhelhetőség | 150 kg | |
| Extra funkciók | Láncvédő, gáztartályos felfüggesztés | |
| Kivitel | Off-road, később L3e | |
| Akciós ár (bruttó) | 2 590 000 Ft, Forgalmazó: Elektrorider |






























