Egykerekezés közúton? Látványos, de könnyen fogda lehet a vége, miként a debreceni motoros is rácsok mögött végezte a driftelés és az egykerekezés miatt…
Imádod, amikor az első kerék harapja a levegőt, és hosszú másodperceken keresztül lógatod az gép elejét? Naná, mi is tudjuk: kevés látványosabb trükköt lehet bemutatni motorral, mint egy szépen kivitelezett egykerekezés. De van egy rossz hírünk – ha közúton csinálod, az nemcsak szabálytalan, hanem be is vihetnek érte.
Fogdába került az egykerekező motoros
Rákerestünk, hogy volt-e konkrét eset, ahol bíróság elé, netán rácsok mögé került valaki egykerekezés miatt. Nem is kellett sokat kutatnunk, ugyanis korábban, Debrecenben
„egy 25 éves motoros egykeréken, driftelve és tiltáson pörgetve szórakoztatta magát, meg a többi közlekedőt”
– írta a rendőrség A kéretlen stuntshow azonban nemcsak a járókelők, hanem egy szabadnapos rendőr figyelmét is felkeltette, aki azonnal értesítette a kollégáit. A járőrök néhány utcával arrébb kiszedték a forgalomból a férfit, aki nem sokkal később már a fogdában találta magát, és a bírósági eljárást sem úszta meg.
@hegylakok Wheelie part2
Miért tilos az egykerekezés közúton?
Sokan kérdezik, hogy „De hát a KRESZ-ben nincs is leírva, hogy tilos kerózni – akkor miért büntetik?!” Bár a magyar KRESZ nem mondja ki szó szerint, hogy „tilos egykerekezni”, a szabályok alapján az ilyen mutatvány szabálysértésnek minősül, mégpedig az alábbiak miatt:
A KRESZ 3. § (1) szerint:
„c) köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.”Aligha szorul magyarázatra, hogy egykerekezés közben a motorkerékpár kevésbé stabil, nehezebben irányítható: nem véletlen, hogy autóval kétkeréken közlekedni sem szabályos…
Jön az új KRESZ, és nevesítik a driftelést, egykerekezést
Az új KRESZ-módosítás tervezete szerint a motorosok egykerekezése és az autósok vagy motorosok driftelése konkrétan nevesített szabálysértéssé válik. Bár ezek a manőverek eddig is tiltottak voltak a közlekedésbiztonságot veszélyeztető magatartás miatt, a jogalkotók most egyértelműsítik a tiltásokat. A változás egyik célja, hogy a jövőben ne legyenek „jóhiszemű egykerekezők”, akik arra hivatkoznak, hogy „a KRESZ-ben nincs is benne, hogy tilos kerózni…” Jóllehet, az sincs benne, hogy tilos bekötött szemmel, a vason háttal ülve motorozni, mégsem csinálja senki.
A várhatóan 2026-ban életbe lépő KRESZ-módosítás célja, hogy világosan meghatározza azokat a veszélyes járművezetői magatartásokat, amelyek eddig csak általános szabályok alapján voltak szankcionálhatók. Ezáltal a rendőrség hatékonyabban léphet fel az ilyen szabályszegések ellen, és a közlekedők számára is egyértelművé válik, hogy az egykerekezés és a driftelés tilos a közutakon.
Kapcsolódó anyag: minden egy helyen, amit az új KRESZ-ről eddig tudunk
