Olvasói: miért csak váltós motorral lehet vizsgázni, és miért nem jó az NC750X DCT?

Olvasói: miért csak váltós motorral lehet vizsgázni, és miért nem jó az NC750X DCT?

              - Címkék |Cikkek

Olvasónk, Géza keresett meg minket a problémájával: váltós motor vagy sem, ez itt a kérdés… Ha valaki hasonló cipőben jár, esetleg motoros oktató, és szeretne egy új ügyfelet, kérem, itt a cikk alatt kommentben jelezze! Köszönöm Géza nevében is!

„Kedves László! 2025.03.20-án tettem KRESZ-, majd 2025.04.29-én A1B-vizsgát 125-ös, automata motorra. Azóta mindenhova robogóval járok (Honda PCX) május óta több mint 2700 km-ert motoroztam. Sokat közlekedek Budapesten, Észak-Pestről Dél-Budára ingázok, van benne 60-70 km/h-s útszakasz is. A motorozás szabadságát szeretem, váltóval nem akarok gépészkedni – autóból is már csak automatát veszek. Kétszeméllyel viszont a PCX kínkeserves, főleg az utak állapota miatt. Szépség és funkció miatt

a cruisereket, túramotorokat választanám, de a racionalitás a közepes túraenduró felé visz.

Ha tehetném hétköznapokon egy Forza 350, hétvégén egy Gold Wing nyergéből szemlélném a forgalmat… de ez még távoli cél.

Csak váltós motor, semmi más?

Kezdettől fogva korlátlan jogsit akartam, de kicsiben kezdtem a befektetést, hogy meglássam: egyáltalán nekem való-e ez az életforma? Mára kiderült, hogy igen!

váltós motor
Európa második legnagyobb darabszámban eladott robogója, a Honda PCX125

El is kezdtem keresni olyan motoros iskolát, ahol A korlátlan vizsgát tehetek automata váltós motoron. Ilyet sem Budapesten, sem a környékén nem találtam… Közben vettem egy Honda NC750X DCT-t, (2015-ös, ABS, 215 kg, 745 cm3, 40 kW), hogy akkor saját motoron fogok tanulni. Habár a motor csak korlátlan jogosítvánnyal vezethető, kiderült, hogy a vizsgára nem elég a teljesítménye! Sajnos erre nem figyeltem idejében, hogy a vizsgázásra külön kritérium is van – minimum 50 kW.

váltós motor
Honda NC750X

Eddig nem találtam olyan iskolát, ahol vállalnák a dolgot, és már tudom, hogy (ezt) a járműkezelés és a forgalmi vizsgán is ellenőrzi a biztos, és kiderül, hogy alkalmatlan a motorom… Amúgy kevés, a kritériumoknak megfelelő modell van: Aprila Mana 850, Gilera GP 800, Aprilia SRV 850, illetve akad néhány prémium kategóriás gép, de annyit most nem fektetnék be. Ráadásul ez nem csak a korlátlan jogsis tanulókat érinti: olyan motoros iskolát sem találtam még, ahol volna mondjuk egy Burgman 400, vagyis A2-re se lehet vizsgázni. Miért nincs lehetőség 125 feletti automata motoron tanulni? Gondolom nem nagy az érdeklődés erre, de hogy nem találok egyetlen iskolát sem (vajon mi lehet vidéken?)… A jogalkotót sem értem: miért kell külön szigorítás, hogy min lehet vizsgázni? Tudom, sokan nem szeretik az automata váltót. Nagy részük nem próbálta, kisebb részük próbálta de nem jót (a bólogatós váltókat én sem szeretem). Egy jó automata áldás, főleg a városi közlekedésben, ahol sok minden történik egyszerre…

Mi lehet a megoldás? Felesleges idő- és pénzkidobásnak tartanám, hogy megtanuljam a kuplung- és váltókezelést a két vizsga erejéig. Ha várok bő másfél évet, akkor ráadásul csak egy, mert akkor járműkezelés helyett KRESZ-vizsgával szerezhetek jogsit. Ezt nehezen fogadom el…

Kedves Géza!

Sajnos a vizsgázók nagy többsége hagyományos motort vesz, ezért arra is vizsgázik, így aztán az iskolák sem ruháznak be – egy-két kivételtől eltekintve – automata gépekre. Akikkel találkoztunk, és hasonló gonddal küzdöttek, végül saját motorral tettek vizsgát, ami egyrészt megoldás, másrészt tovább hátráltatja, hogy a sulik beszerezzenek ilyen gépeket, és ezzel be is zárul az ördögi kör…

váltós motor

Miként írtad, csak néhány típus felel meg az 50 kW-os feltételnek az automatikus váltóval felszerelt, kedvezőbb árú modellek közül, így ez sem könnyíti a sulik/tanulók dolgát. Maga a feltételrendszer, amit említettél, egyébként nem magyar sajátosság – gyakorlatilag az egész EU-ban így működik, és 50 kW a határ. Sajnos nem tudok jobb tanácsot adni, minthogy az összes, fizikailag elérhető sulit meg kell keresni, hátha valahol gondoltak erre is, esetleg motoros csoportokban hasonló gonddal küzdő társakra lelni – mivel kevés embert érint, a megoldás sem kézenfekvő és egyszerű.