Az EU megszavazta az új jogsiszabályokat, de a motorosok megúszták a szigorítást

Az EU megszavazta az új jogsiszabályokat, de a motorosok megúszták a szigorítást

              - Címkék |Hírek

Az EP elfogadta az EU-s vezetői engedélyekre vonatkozó új, szigorúbb szabályokat: jön a digitálisjogosítvány-alkalmazás, a kezdő vezetők csak két év próbaidő után kapnak korlátlan jogsit, szigorúbb egészségügyi/alkalmassági ellenőrzéseket vezetnek be, és uniós szintű lesz a vezetéstől eltiltások kölcsönös elismerése.

A több tízoldalnyi dokumentum legfontosabb elemei:

  • Digitális vezetői engedély: okostelefonon elérhető, de akinek nincs ilyen készüléke, fizikai kártyát is kérhet.
  • Kezdő vezetők próbaideje: minimum 2 évig szigorúbb szabályok vonatkoznak a kezdőkre, beleértve az alkoholfogyasztást és az utasszállítást.
  • Új képzési/közlekedésbiztonsági elemek bevezetése: főként a vezetéssegítő rendszerek minél szélesebb körű elterjedését és a sérülékeny közlekedők védelmét szorgalmazzák.
  • Érvényességi idők és egészségügyi alkalmasság: az autó- és motorjogsi legfeljebb 10 vagy 15 évre hosszabbítható meg, és 65 év felett gyakoribb ellenőrzést ír elő a szigorítás, akár azzal a kiegészítéssel, hogy utánképzésre kötelezhető a vezető.
  • Határon átnyúló eltiltások: a legsúlyosabb jogsértések miatti szankciók az egész Unió területén érvényesek lesznek, tehát akit Bulgáriában eltiltanak, az Walesben sem vezethet.

A beadványban szerepelt egy teljesen életszerűtlen szigorítás, mely szerint az A1 és A2 jogsis motorosok lényegesen lassabban haladhatnának a gyorsforgalmi utakon, azaz más sebességhatárok vonatkoznának a jellemzően 125 és 700 köbcenti közötti motorokra. Mivel ez roppant balesetveszélyes lett volna a nagy sebességkülönbség miatt, leszavazták a módosítást. Ugyanakkor azt is elvetették, hogy a sofőr, aki a saját hazájában B-vel vezethet A1-es/125-ös motort, az minden tagállamban megtehesse ezt. A módosítást szemléző FEMA kiemelte:

környezetvédelmi és közlekedésszervezési szempontból is fontos lett volna, hogy legalább városon belül ne kelljen autót használnia az embereknek, hiszen az apró motorokkal jelentősen csökkenthetőek a torlódások és ezzel együtt a zaj- és károsanyag-kibocsátás is.

Most a tagállamokon a sor, ugyanis legfeljebb három évük van a szigorítások bevezetésére, de országonként dönthetnek arról, hogy milyen mértékben veszik át az új szabályokat. Magyarországon ez nem okoz majd túl nagy változást, hiszen a 10 évig érvényes jogosítvány, az idősek gyakoribb egészségügyi vizsgálata és a kezdő sofőrök próbaideje jelenleg is érvényes hazánkban, az alkoholfogyasztás pedig minden közlekedő számára tilos.