Share the post "Olvasói: egyszerű ingázómotort keresek napi 45 kilométerre – melyik a legjobb választás?"
Számtalan lehetőség közül választhatsz, de ha valóban spórolni szeretnél, akkor csak egy út járható…
– Sziasztok! Már egy ideje motoszkál bennem a gondolat, hogy lecseréljem az ingázóautómat egy robogóra. Márciustól novemberig minden nap körülbelül 45 kilométert közlekedek, jellemzően kis falvakon és mellékutakon keresztül, nyugodtabb forgalomban. A teljes távból csak 8–10 kilométer városi szakasz, szűk, forgalmas utcákkal, de autópályát nem használok. Jelenleg mindezt egy Ford Focussal teszem meg, amit egyre feleslegesebbnek érzek: egyedül ülök benne, ahogy a robogón is, de a Fóka 6-7 litert eszik, egy 125-ös csühögő pedig elfut 2-3 literből is. A1B-m van, vehetek bármilyen 125-öst, ami legfeljebb 15 lovas. A keret szűk másfélmillió forint, amiből prémium kategóriás, használt robogót kapok vagy valami névtelen kínaiból újat, esetleg egy Honda PCX-et (se). A mellékutakon csak 85-95 km/óra tartományban tudok haladni, a Honda meg eleve nem megy többet, így nem zavar a gyér teljesítménye. Az viszont igen, hogy napközben kint tárolom, ellophatják, ezért fontos, hogy minél jobb legyen a gyári lopásvédelem és könnyen le tudjam zárni masszív lánccal, lakattal. Mondjuk az se lenne baj, ha a PCX-nél kevésbé fapados és fürgébb gépet ajánlotok, mert nem szeretem, ha letolnak gyorsulás közben, és a Honda 12 lóereje nem gyűri fel az aszfaltot maga mögött…
Mit javasoltok: használt, de erősebb, jobb minőségű 125-öst, új kínait/PCX-et vagy valami mást?
– kérdezte Balázs.
Kedves Balázs!
A PCX125 kézenfekvő választás: kiforrott, megbízható, a tulajdonosi mérések alapján ilyen nagy igénybevételnél (a 98 km/órás végsebesség 95-100%-án használva) is beéri 2,5 literrel százanként. Az ára más kérdés, mert forgalomba helyezve közel 1,7 millió forint, vagyis ha nem gond, hogy többet kell költened a tervezettnél, akkor szinte meg is van a válasz.

Ugyanakkor a többi igényedet látva (jobb gyorsulás, lopásvédelem, felszereltség) érdemes elgondolkodnod alternatív lehetőségeken is, főként, hogy elsősorban a spórolás miatt váltasz autóról motorra. Ha ezt mind figyelembe veszed, kiderül, hogy ilyen rövid távra, költségek szempontjából nem a benzines, hanem az elektromos robogó a jobb választás.
- Árban alig van különbség (8-15%)
- Magasabb végsebesség
- Sokkal dinamikusabb gyorsulás
- Lényegesen alacsonyabb fogyasztás
- Kisebb karbantartási költség
- Több típus gyárilag lopásgátlós, nyomkövetős

Jómagam ilyen célra a NIU NQiX 300, 500 vagy FQi500 modelljét választanám. Az első kimondottan nagy hatótávú, de csak 80 km/óra a végsebessége, ezért inkább az 500-ast mondanám befutónak: erősebb, látványosabb és így természetesen drágább is az átlagos benzines és elektromos kihívóknál – 1 990 000 forintba kerül. Mi 123 km/órás valós végsebességet mértünk vele, a gyorsulása túltesz bármelyik A1-es, benzines 125-ösén, és még a sebességtartó automatika (tempomat) is alapáras, akárcsak a nyomkövetős lopásgátló és még megannyi extra.

Ha nem szeretnél ennyit költeni, akkor az alig 1,7 millióba kerülő FQi500 jöhet szóba: tempótól függően 90-100 km hatótávja, kétszer több, mint amennyire szükséged van, gyorsabb a benzineseknél, és ha napi 45 km-t mész vele, akkor tavasztól őszig hozzávetőleg 9000 km-t gyűjtesz bele. Az egy PCX-szel 150-170 ezer forintba kerülne, míg az FQi-val csak 15-25 ezer forint, attól függően, hogy milyen áramtarifával töltesz. Megértem, ha idegenkedsz az elektromosoktól, hiszen csak benzinesben gondolkodtál a kérdésed alapján, de azt javaslom, tegyél egy próbát. Az érzelmek ugyanis eltántoríthatnak, de a számok egyértelműek: ha spórolni szeretnél, de vágysz a remek gyorsulásra, akkor ez a jobb választás.
Share the post "Olvasói: egyszerű ingázómotort keresek napi 45 kilométerre – melyik a legjobb választás?"