Motoros tévhitek: alacsonyabb nyomással sem lesz jobb a tapadás

Motoros tévhitek: alacsonyabb nyomással sem lesz jobb a tapadás

              - Címkék |Gumiguru

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszol az R17.hu szakértője, Szabó Roland!

r17-szabo-roland-motorgumiSzeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Roland egy munkanapon belül jelentkezik a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Honda Hornet 600 gépemre, most készülök feltenni Michelin Pilot Power 3as vadonat új gumikat, de a gyár által előirt nyomást nem találtam meg. Mennyi legyen ez, ha szeretek sportosan közlekedni, tudásomhoz mérten “kanyarokat vadászni”? Mostnanáig 2, 2.2 es nyomásokon közlekedtem. Félek, ha ennél keményebbre fújom akkor nem lesz megfelelő tapadásom.

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Gyakori tévhit, hogy jobb tapadást érsz el a közúton a leengedett gumikkal. Az egyik alapvető probléma, hogy alacsony légnyomáson történő üzemeltetésre az abroncs szerkezetét alkalmassá kell tenni az abroncs tervezése során. Az alacsony légnyomás nagyobb igénybevételnek teszi ki az oldalfalakat, ezért a tervezés során olyan anyagokat és betéteket kell megválasztani, amik biztosítják a kellő stabilitást. A közúti használatra tervezett abroncsok erre nincsenek felkészítve, csak a versenyzésre szánt társaik. A másik tényező pedig az, hogy valójában nincs szükséged extra érintkezési felületre. A profilt úgy tervezték, hogy normál üzemi légnyomás esetén is mindig kellő mennyiségű felület érintkezzen az útfelülettel. Gondolj bele abba, hogy a fejlesztő nem számolhat azzal, hogy te szándékosan alacsony légnyomással fogsz motorozni. Ha betartod a motor gyártója által meghatározott hidegen beállítandó légnyomást, akkor nagyságrendekkel kopásállóbb lesz a gumid (talán te is olvastad már fórumokon, hogy  ugyanarra az abroncsra valaki panaszkodik, hogy 3e km alatt elfogyott, míg más 7-8e km-t is elmegy vele), jobban fog fordulni, a bekormányzáshoz szükséges erő csökken, tulajdonképpen úgy fog viselkedni ahogy tervezték a fejlesztési fázisban. A tapadás miatt pedig ne aggódj! Megfelelő gumikat választottál, szóval nem lesz vele gondod. Zárógondolatként még megjegyzem, hogy a guminyomás helyett, inkább a futóművel érdemes foglalkozni, ha sportosan akarsz közlekedni. Az előírt légnyomás elöl 2.5 Bar, hátul pedig 2.9 Bar.