Tartósteszt: Honda SH300i – Jöhet a téli üzem?

Tartósteszt: Honda SH300i – Jöhet a téli üzem?

              - Címkék |Kiemelt cikk

Alig fél év alatt háromezer kilométert gyűjtöttem az SH-ba, és egyszerűen imádom, ám most fordulóponthoz ért a kapcsolatunk. Hogyan tovább: kibírjam motor nélkül a telet vagy elkezdjem felöltöztetni a hideg évszakra?

Hirtelen felsorolni sem tudom, mennyi előnnyel jár, hogy immáron nem busszal vagy kocsival, hanem robogóval ingázom. Rengeteg megspórolt idő, pénz, üzemanyag és persze a délutáni műszakzárás, ami így már a nap fénypontja. Végre nem buszon nyomorogva vagy a dugóban szitkozódva jövök hazafelé – felpattanok a motorra, húsz perc alatt kiszellőztetem a fejem, és jókedvűen szállok le róla.

A nagy plexi hatékonyan véd a széltől, kosztól, de egy esős napon hamar koszos, vizes lesz, és a szembejövők lámpái durván tükröződnek azon keresztül – nagy dilemma, hogy egyáltalán szükségem van-e rá

Igen ám, de a héten már kóstolót kaptam belőle, hogy milyen fagyban motorozni, és mit mondjak, nem ez az új kedvenc hobbim. Ugyan nem lehet panaszom a Fokt Trilobite női motoros farmerjére, sőt tulajdonképpen az eddigi legjobb ilyen nadrágom, főként kényelme és masszív protektorai miatt. Olyannyira bejött, hogy simán el tudom képzelni: jövő nyáron a ZZR-en is ezt hordom majd cordura helyett, rövid távon mindenképpen.

Természetesen Level 2 szintű protektorok óvják a térdet és a csípőt a Trilobite nadrágban, az állítható szellőzők és a rugalmas betétek pedig rendkívül kényelmessé teszik a használatát. Még csak pár száz kilométert motoroztam benne, de már most imádom…

Csupán az zavart az első kilométereken, hogy nem illeszkedett pontosan a térdproti, de szerencsére fokozatmentesen le és fel csúsztatható, rögzíthető a zsebben, úgyhogy harmadik-negyedik próbálkozásra ezt is sikerült belőnöm. Kár, hogy pont most, amikor lassan beköszöntenek az igazán csípős, fagyos reggelek, és át kell állnom egy melegebb motoros szettre, már ha tényleg belevágok a téli robogózásba.

Akárhogy is, döntenem kell: meleg cuccban és vastag kesztyűben kihúzom decemberig, majd márciusban újra motorra ülök, vagy bevetek mindent, hogy a havas napokat leszámítva robogózhassak télen?

Hogyan készülj a téli motorozásra?

Először is magadat kell „összeraknod”, beszerezni mindent, amire csak szükséged lehet egy hideg, netán esős napon. Melegebb kesztyű és/vagy markolatfűtés, kézvédő, lábzsák, esetleg plexi is, bár kiver tőle a víz, hogy milyen bután mutat vele a motor.

Afelől nincs kétségem, hogy a Honda bírná a téli kiképzést, hiszen itt nincs szabadon futó lánc, amit megenne a latyak, inkább csak a felfüggesztésben tehet kárt a hólé. Szerencsére fűtött garázsban áll az SH, szóval az is megoldás, ha este hazaérve egyszerűen leveretem róla a koszt – reggelig meg is szárad

Mielőtt végleg elvetettem a nagy plexit és a hasonlóan praktikus, de nem túl szép kiegészítőket, még gyorsan körbenéztem a Hondánál, mit ajánlanak a géphez téli üzemre. Természetesen a markolatfűtés az első ajánlat, ami 47 154 forintba kerül, s előzékenyen gyorsan felajánlották, hogy adnak kézvédőt is hozzá (7258 Ft), amivel sokkal hatékonyabb lesz. Tudom, nagyjából feleennyibe kerül az Oxford – mindenki eldöntheti, mennyit ér neki az OEM jelzés… Jöhet a mumus, a hatalmas plexi, ami – meglepő módon – sokkal olcsóbb, mint az SH125-höz és 150-hez.

Visszavágyom: milyen jó is lenne Korzikán vagy Szardínián dolgozni – csak felülnék a durván hideg, 12-15 fokos januári napokon a gépre, és azt se tudnám, mi az a Tucano…

A kisebb modellekkel szemben ehhez csak 41 295 forint a plekó (a 125-öshöz majdnem 65 ezer), s ha mégis ilyet veszek, akkor a fenti kézvédő feleslegessé válik, mert – furcsa mód – csak szettben árulják a légterelőt+kézvédő párost. Tulajdonképpen a kettő együtt 41 ezerért nem is vészes összeg – a ZZR túraplexije is 34 ezerbe fájt, pedig abban jóval „kevesebb az anyag”.

Mi véd meg téli motorozás közben?

A lábzsák sem kedvencem, de tagadhatatlan, hogy hatékonyan véd. Mondjuk egy ilyen klasszikus formájú robogón egyébként sincs orkánerejű szél a lábdeszkán, de a 28 402 forintos cucc nemcsak a combot, hanem a teljes felsőtestet is védi. Fekete lepel masszív cipzárral, természetesen vízálló, bokától egészen nyakig óvja a vezetőt, sőt megállás után az ülést is takarja, hogy ne a vizes, havas nyeregre kelljen felülnöd.

Kis túlzással tetőtől-talpig véd a „takaró”, sőt az ülés sem ázik el, miután leszálltam. Ráadásul nem is drága – igazán megéri a 28 402 forintot

Ajánlottak még egy gyári takaróponyvát is (20 747 Ft), de a lábzsák ezt úgyis okafogyottá tenné, szóval vagy ez, vagy az. Meleg motorosruhám van, ez nem tétel, viszont van még egy nagyobb kiadás, nevezetesen a négyévszakos vagy téli gumi. Legtöbben a Metzeler Feel Free Wintec-et ajánlották, ami tulajdonképpen téli gumi is, meg nem is.

Inkább átmeneti megoldásnak mondanám a Metzeler Wintecet, ami egyszerre előny és hátrány. Havon tuti nem tapad, viszont nem is kell azonnal lecserélni – mint az igazi téli papucsokat -, mikor tavasszal hirtelen 15-20 fokra melegszik a levegő

Jobban utánanéztem, s kiderült: ez tulajdonképpen egy átdolgozott Metzeler Z6. Újabb, rugalmas barázdák, lamellák kerültek a régi mintára, hogy hidegben, vízen is megőrizze tapadását. Utóbbi révén kifejezetten gyorsan bemelegszik, pár száz méter után már munkára fogható, de a finom mintázat hátránya, hogy hóban akadnak jobb abroncsok is. Ez tehát az átlagos magyar telekre ajánlott, amikor hideg van, nedves az út, de csak ritkán borítja hó az aszfaltot. A Wintec – felszereléssel együtt – 70 500 forintba kerül (első: 22.220.-, hátsó: 38.955.-), tehát nem éppen olcsó. Persze a hondások gondoltak az kedvezőbb árú gumit keresőkre is – a szilikában gazdag Heidenau K66 párért mindössze 36 700 forintot kérnek.

Nem féltem magamat a hólétől, de a motor kerekét, felfüggesztését és krómborításait annál inkább…

A teljes szett hozzávetőleg 150 rugót emésztene fel, ami nem túlzó a motor árához és használati értékéhez viszonyítva. Mondjuk nem vagyok meggyőzve, hogy tényleg akarok-e mínusz tíz fokban motorozni, úgyhogy novemberben marad a jelenlegi szett, azaz motorosruha és téli kesztyű, főleg, hogy jövő héten újra 18-19 fok lesz délutánonként. Szóval kaptam Holle anyótól egy kis haladékot, és ráérek eldönteni, hogy téli szezonra vagy téli holtszezonra készüljek-e a Hondával – még mindkettő esélyes.