Hivatalos: márciustól megváltozik a motorosok képzése és rutinvizsgája

Hivatalos: márciustól megváltozik a motorosok képzése és rutinvizsgája

              - Címkék |Kiemelt cikk

Március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Decemberben elsőként számoltunk be róla, hogy 2021-ben alaposan megváltozik a motorosok képzése és vizsgája, s lám, nem kellett sokat várnunk az akkor vázolt terv bevezetésére sem. Március 1-től már eszerint működnek az iskolák és így zajlanak a friss jogsiszerzők vizsgái.

Idén márciustól megváltozik a motorosok képzése és vizsgája

Miért volt szükség a változtatásra? Nos, az ITM közleménye szerint a Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére, 186 ezer közelébe nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál, az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200-1500 balesetben 50-60 motoros vesztette életét.

Elengedhetetlen tehát, hogy csak képzett, komoly vezetéstechnikai ismereteket szerzett motorosok kapjanak jogosítványt.

Kiemelték, hogy tavaly nagymértékben csökkent a motorbalesetek száma: egy év alatt 34 motoros veszítette életét balesetben, míg korábban ez a szám majdnem a kétszerese volt. Azt is hangsúlyozták, hogy a nagymotort vezetők aránya rendkívül csekély a baleseti statisztikákban, mindössze négy százalék

ITM: biztonságosabbá válik a motorosok közlekedése

A tájékoztatás szerint a módosításokat a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szakemberei készítették elő a szakoktatók tapasztalatainak felhasználásával, más hazai közlekedési szakértők bevonásával és külföldi példák elemzésével. Átfogó javaslatcsomagjuk alapján a technikai fejlődéshez igazították a képzések tanterveit és a vizsgakövetelményeket.

Az összes kétkerekű kategóriát érintő változások hatályba lépésével a vizsgafeladatok között hangsúlyosabban szerepelnek az összetettebb vezetéstechnikai elemek – hangsúlyozták a közleményben

A balesetek jelentős része az ilyen bonyolult manőverek – az ellenkormányzásos kikerülés vagy a jármű bedöntése kanyarodáskor – elhibázására vezethető vissza. Változik a vizsgapályák mérete és vonalvezetése, és részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is – ismertette a minisztérium.

Nem függ a motor stílusától és az útviszonyoktól, tempótól sem – az ellenkormányozás univerzálisan használható szinte bármilyen gépen és helyzetben, ezért is lesz kötelező elem 2021-től

A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és a Vizsgaközpont ismeretterjesztő céllal oktatóvideó-sorozatot állított össze és tesz közzé hamarosan a KAV honlapján. A néhány perces epizódok a motoros tantervi és vizsgakövetelményekben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatják be. A videók háromféle, a tanulók mellett a szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak szóló narrációval készültek el. A képzést és vizsgáztatást végző szakembereket tájékoztatók és útmutató segédanyagok készítik fel az új követelmények alkalmazására – közölte az ITM.

Hamarosan videók is megjelennek az új tantervről és vizsgarendről, hogy a motorosok felkészülhessenek a változásra

Hegylakók különvélemény: remek döntés volt a minisztérium részéről a reform elindítása, és több évtizedes lemaradást pótolt ezzel – nagy szükség volt már rá. Kíváncsian várjuk, hogy márciusban az első tanulók és vizsgázók mit éreznek majd a változásokból. Mivel szerzőink között is van éppen motoros suliba járó, korlátlan A kategóriára jelentkezett motoros, ígérjük, beszámolunk róla, hogy mit tapasztalt a rutinpályán és a vizsgán.

Kapcsolódó anyag: az oktatók is vizsgáznak, a motorosok nehezített feladatsort kapnak – a 2021-es motoros képzés részletei.