Az olvasói levelekből úgy tűnik, máig számos tévhit övezi a rendszámokat, pedig a szabályok már vagy 15 éve változatlanok. Hogy ne kelljen egyesével újra és újra megválaszolni a kérdéseket, összegyűjtöttük egy helyre az öt leggyakoribb tévhitet és a helyes válaszokat.
Éppen 120 éve, 1901-ben írták elő a hazai autósoknak, hogy kötelező rendszámmal ellátniuk a verdákat. Persze nem rokkant bele az akkori Plakett Kft. a munkába, hiszen a korabeli lapok szerint öt év alatt mindössze 351 azonosító talált gazdára – a 351-es éppen Törley József egyik teherautóján volt.
Átfúrás, áthelyezés és a 30 fokos szög – öt dolog, amit rosszul tudunk a rendszámról
Lám, a 120 év sem volt elég, hogy minden szabállyal képbe kerüljünk – legalábbis erről árulkodnak az olvasói kérdések –, ezért most egy csokorba gyűjtöttük a leggyakoribb félreértéseket.
1. Befelé 5, kifelé pedig 30 fokot térhet el a rendszámtábla szöge, ha átalakítom a tartót
Hamis. Gyakori tévhit, de valójában ez a szabályozás a gyártókra vonatkozik, azaz a motorok, autók tervezőinek szab gátat az 5 és 30 fok közötti érték. Olyan sok volt a mókolt, átalakított, esetleg felhajtható tartó, hogy a közel 15 évvel ezelőtti KRESZ-módosításban már szigorúbban fogalmaztak, bezárva az összes kiskaput a sufnituning előtt:
A hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.”

Tehát összesen annyit tehetsz, hogy a gyári helyén hagyod a plakettet. Ha máshova szerelnéd fel, azt ugyanúgy átalakítási engedéllyel hajthatod végre, mint bármilyen más, gyáritól eltérő módosítást. Forrás: Net.Jogtár.hu
2. Tilos átfúrni a rendszámtáblát?
Hamis. Volt ilyen szabály, sőt több európai országban ma is van. Ezzel szemben itthon nem tilos csavarral rögzíteni, az viszont kitétel, hogy az átfúrt felülettel megegyező színűnek kell lennie a csavarfejnek. Nyilván azért a kitétel, nehogy valakinek eszébe jusson fekete csavarokkal félreolvashatóra kozmetikázni egy karaktert, és mondjuk U betűt csinálni a J-ből.
3. A talált rendszámot csak az okmányirodában lehet leadni
Valóban az okmányiroda a hivatalos út, jól tudjátok, ám tapasztalatból mondhatom, hogy nem ez az egyetlen lehetőség. Sőt az saját elvesztett plakettem pont a megtalálók és a zsaruk lelkiismeretessége révén jutott vissza hozzám, mielőtt még másikat vettem volna forgalmistól, törzskönyvestől…

Pont egy jóbarátomnak adtam kölcsön a motorom, aki szegény elveszítette róla a rendszámot. Még aznap este Messengeren (!) rám írtak a kapitányságról, hogy valaki leadta náluk, ők beazonosították a nevem és látták a motort a Facebook-oldalamon – ugorjak be érte, ha arra járok.
Lám, néha a legegyszerűbb megoldások működnek a legjobban. Nem szeretnéd elhagyni a rendszámot vagy megkönnyítenéd, hogy visszajusson hozzád? Itt találsz sok-sok hasznos tippet az elhagyott/megtalált plakettekkel kapcsolatban.
4. Az „egyénileg kiválasztott” rendszámokat csak egyszer kell megvenni
Sajnos ez is hamis, pedig itt nyilván személyre szóló, a tulajdonoshoz köthető plakettról van szó. Bár az eredeti formátumú (ABC-123), de választott karakterű rendszám (mondjuk ATI-007) több mint százezer forint, még temérdek plusz munkád is lesz vele. Ugyanis amikor eladod az autód, motorod, írásban kell lemondanod róla, hogy a vevő utána azzal közlekedhessen. Jegyezd meg: a hárombetűs, egyedi plakett neve hivatalosan „egyénileg kiválasztott rendszámtábla” – így hívják, ennek az ügyintézési menetére kell rákeresned.
Talán ezzel kapcsolatban kering a legtöbb városi legenda, ezért belinkeljük a hivatalos forrást is, hogy bárki ellenőrizhesse: valóban nem átvihető az egyénileg kiválasztott rendszám, pontosabban újra ki kell fizetned ahhoz, hogy másik tulajdonoshoz kerüljön, s ennek költsége ismét 112 500 Ft. Forrás: Kormányablak.hu
Az sem egyszerűbb, ha te veszel új autót vagy motort, hiszen arra ugyanúgy csak a közlekedési igazgatási hatóság engedélyezési eljárása után szerelheted át, hiába a sajátod a plakett és vetted meg korábban – írja a D.A.S.
5. Mi a helyzet az „egyedileg előállított rendszámtáblával”?
Nos, bár úgy tűnhet, hogy ez már a sajátod, hiszen például a BAGOJ-1-ért 435 ezer (!) forintot kell kicsengetned, nem adhatod el vele az autód vagy motorod, hogy más is azzal használja.
Talán meglepő, de nem véletlenül írtuk ezt a példát: valóban kiadták Magyarországon a BAGOJ-1 rendszámot – szegény Grétsy doktor forog a sírjában, pedig még nem is halt meg…

Kép forrása: Vezess.hu
Mi több, ha eladod a verdát, rajta a háromnál több betűs, egyedi rendszámmal, addig nem közlekedhet vele az új gazdája,
amíg nem engedélyezteted az eladást. Ezt a közlekedési igazgatási hatóságnál lehet kezdeményezni, vagyis nem lesz egy villámtréfa, a költsége pedig ugyanannyi, mintha újra megvennél egy másikat…
Szóval hiába csábít, hogy megvedd az AUDI-01 vagy BUSA-01 rendszámú verdát, számíts rá, hogy bőven lesz papírmunka és költség vele. Miként a hivatalos oldalon olvashatjátok: „Egyedileg előállított rendszámtábla kiadásának, jogosítottjának személyében történő változás engedélyezése 435 000 Ft”, tehát gyakorlatilag újra meg kell vásárolni ahhoz, hogy más is használhassa. Forrás: Kormányablak.hu
Erre is igaz, hogy csak az újabb engedélyezési eljárás végén szerelhető át másik, saját tulajdonú járműre, ha nálad maradna, de közben autót/motort cserélsz.
+1. A rendszám átírása, meghamisítása súlyos szabálysértés
Nem, ez már bűntett. Tehát ha arra gondolsz, hogy az egyik motor rendszámát átteszed a másikra, amíg kipróbálod, azzal a következőt valósítod meg: „aki egyedi azonosítójelet eltávolít vagy meghamisít, illetőleg olyan dolgot szerez meg, használ fel, vagy olyan dologról rendelkezik, amelynek egyedi azonosító jele hamis, hamisított, vagy amelynek egyedi azonosító jelét eltávolították, az bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Azonban a büntetés egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha az előbb említett bekezdésben meghatározott bűncselekményt üzletszerűen vagy bűnszövetségben követik el.” Forrás: Net.Jogtár.hu

Nem egy nagy ötlet, sőt az is sokkal kisebb kockázattal jár, ha egyáltalán nincs rendszám a gépeden, mintha egy másik járműét szereled fel rá.