Share the post "Öt egyszerű lépés a téli pihenő előtt, hogy tavasszal gondtalanul kezdhesd a szezont"
Jóllehet, egy modern, nagy teljesítményű motorkerékpár több száz alkatrészből áll, a téli felkészítés lényeges része elvégezhető ennek az öt egységnek az átvizsgálásával. Segítünk, hogy semmi ne maradjon ki, és az első tavaszi napon gond nélkül induljon a gép.
Noha a mai motorok karbantartása, javítása felszerelt műhelyt és felkészült szerelőt igényel, a szezon végi átnézést és az alapvető ápolási teendőket magad is elvégezheted a garázsban. Az talán senkinek nem újdonság, hogy csak alapos mosás és tankolás után érdemes letenni a gépet téli pihenőre, ezért összeállításunkban is inkább arra összpontosítunk, hogy mi az, ami gyakran kimarad és később bosszúságot okozhat.

1. Megosztja a motorosokat, hogy milyen benzinnel és hogyan állítsák le a motort novemberben. Bár a városi legendák szerint a 100 oktános benzin garancia arra, hogy tavaszig nem lesz gond az üzemanyaggal, mert a „100-as az nem etanolos”, valójában csak néhány prémium benzinből hiányzik az etanol, amit egy etanolszármazékkal, ETBE-vel helyettesítenek.

Persze már azzal is sokat teszel, ha nem E10-es 95-öst „érlelsz” a tankban tavaszig, de a 100%-os megoldás a prémium minőségű benzin és az üzemanyag-stabilizátor keveréke, hiszen így szinte bármikor felhasználható a késő ősszel tankolt üzemanyag.
2. Csövek és bowdenek. A motoros csoportokban időről időre felbukkan a kérdés: „elszakadt a bowdenem Simagöröngyös mellett az országúton, tud valaki segíteni?” Ez arra utal, hogy elmaradt a bowdenek (eredeti nevén: tokozott huzalok) átnézése, ápolása, tehát ilyenkor ősszel érdemes ezt is szemügyre venni, akárcsak a vízcsöveket. Ha kiszálasodott a bowden, sérült a huzal háza vagy repedezett a vízcső, az intő jel, hogy még tavasz előtt cseréld le, nehogy útközben okozzon galibát.
Szintén a vízcsövekhez kapcsolódik, hogy a hűtőfolyadékot – akárcsak a fékfolyadékot – rendszeres időközönként muszáj lecserélni: a fagyálló nagyjából három-, míg a fékfolyadék kétévente igényli a karbantartást. Amennyiben fékfolyadékot cserél(tet)sz, nézz rá a tárcsákra, betétekre is, hogy ha van teendőd vele – ne az első tavaszi hétvégén kelljen kapkodnod…
3. A kerekek és gumik ápolása ma már sokkal kisebb feladat, mint akár 30-40 éve, hiszen a mai abroncsok – övszerkezetükből fakadóan – kevésbé érzékenyek az állás okozta derformálódásra. Persze ettől még az a legjobb, ha középsztenderen áll a vas és tehermentesíted a gumikat, de akkor sem lesz baja a köpenynek, ha simán letámasztod a motort, majd néhány hetente egy negyed-fél kerékfordulattal előre- vagy hátratolod. Ettől még a nyomásellenőrzés, a gumi és a szelepek átnézése ugyanúgy hasznos, de ha hibátlan állapotú az abroncs, akkor tavaszig nem lesz teendőd vele.

4. Az akkumulátor karbantartása sem bonyolult, viszont azt a kevés törődést muszáj megadni a telepnek, hogy ne tavasszal szembesülj vele, hogy szétszaladtak az amperek a cellákból…

Ma már kedvező áron találsz terheléses akkutesztert, amivel megállapíthatod, milyen állapotban van az aksi, és ha a mérés alapján csereérett, ne halogasd az új beszerzését, mert – mint korábbi műhelylátogatásunkból kiderült – általában az elszulfásodott, öreg telepek okozzák a drága feszültségszabályozó és generátor meghibásodását. Amennyiben nincs baj vele, csak arról gondoskodj, hogy fagymentes helyen tárold és ne merüljön le tavaszig, azaz rendszeres időközönként töltsd fel, mert ha az önfogyasztás miatt 10 volt alá esik a feszültsége, az rendszerint az aksi végét jelenti.

5. Mi legyen az olajcserével? Azt mondod, a benzinválasztás megosztja a motorosokat? Akkor a tavaszi/őszi olajcsere már-már hitkérdés – ki erre, ki arra esküszik. Ökölszabályként elmondható, hogy ha már több mint fél éve cseréltél és az olaj futásteljesítményének – ami rendszerint 6000 km – kétharmadát-háromnegyedét megtetted, akkor az őszi csere a jó választás, hiszen a használt és ezért megváltozott kémhatású kenőanyag nem tesz jót a csapágyaknak, szimmeringeknek. Viszont ha nyár elején került bele friss olaj és csak 2-3 ezret mentél azóta, akkor indokolatlan a csere.

Ha végigmész az ötlépéses ellenőrzésen, máris sokat tettél, hogy gondtalanul tedd el téli pihenőre a motort. Amennyiben mégis 15-18 fokos meleg lenne decemberben, mint például tavaly volt, bármikor előveheted a gépet, biztosan indulni fog, és a téli tavaszban motorozás segít majd elviselhetőbbé tenni a néhány hónapos kényszerszünetet.
Képek: Hegylakók Motoros Magazin, (X) – Támogatott tartalom
Share the post "Öt egyszerű lépés a téli pihenő előtt, hogy tavasszal gondtalanul kezdhesd a szezont"
