Olvasói: „Miért büntetik, ha átfúrom a rendszámtáblát? Az jobb, ha elhagyom?”

Olvasói: „Miért büntetik, ha átfúrom a rendszámtáblát? Az jobb, ha elhagyom?”

              - Címkék |Cikkek, Közélet

Miki egy sokakat érdeklő kérdést tett fel, ezért itt az oldalon válaszolunk rá.

Sziasztok! A hétvégén elveszítettem a rendszámomat a CBR-ről. Szerencsére a helyi csoportba feltette valaki, hogy megtalálta, azóta vissza is kaptam! Innen is pacsi a kedves néninek érte! 🙂 De most gondban vagyok: láttam a Facebook-csoportban és olvastam egy cikkben is, hogy tilos átfúrni, mert az rongálás. De műanyag tartó eltörik a rezgéstől… Akkor veszítsem el újra? Vagy vállaljam a büntetést?

Miki

Kedves Miki!

Ne ülj fel a Facebook-csoportok hangadóinak és a bulvárújságok „szakértőinek” – szó sincs róla, hogy tilos lenne átfúrni. Abban igazuk van, hogy ha ezzel megtévesztő a plakett, mert például a fekete csavarok miatt 8-asnak olvasható a 3-as vagy hasonló, akkor jogos a bírság, de egyébként szó sincs ilyesmiről.

Három jótanács, hogy többé ne veszítsd el a rendszámod!

Ha megfogadod ezt a három tippet, örökre búcsút vehetsz az ilyen problémáktól, és nem kell új rendszámra költened.

1. Fúrd át a rendszámot!

Mint említettem, ez teljesen szabályos. Ugyanakkor figyelned kell rá (idézem),

nem tilos csavarral rögzíteni a plakettet, az viszont kitétel, hogy az átfúrt felülettel megegyező színűnek kell lennie a csavarfejnek. Nyilván azért a kitétel, nehogy valakinek eszébe jusson a csavarokkal félreolvashatóra kozmetikázni egy karaktert, és mondjuk U betűt csinálni a J-ből.

Szintén gyakori tévhit, hogy a rendszám szögének 5 és 30 fok közötti szöget kell bezárnia a függőlegessel. Ezzel szemben a friss szabályok alapján csak a gyári helyén és az eredeti szögben szabályos a plakett, minden más átalakításnak minősül

Érdemes tudni: ha a csavarozástól, ragasztástól olvashatatlan vagy megtévesztő lesz a rendszám, az nem szabálysértés, hanem bűncselekmény. Ez a ducatis is lebukott, mert a hamis plakett miatt másik motorosnak küldték ki bírságát, de végül sikerült beazonosítani a trükközőt motorja alapján.

2. Vegyél erősebb rendszámkeretet, és azt több ponton rögzítsd a rendszámtartóra!

Ha a két csavar helyett több ponton, akár barkácsmegoldással (pl. ragasztó, gyorskötöző) is fixálod a keretet, azzal esélyt adsz magadnak, hogy a csavarfuratok eltörése esetén is a helyén maradjon, ne essen le hazáig. Ez is teljesen szabályos, egyszersmind feltűnő, ha a gyorskötözőn fityeg a rendszámod, így van esélyed időben észrevenni.

Kétoldalú ragasztóval és/vagy gyorskötözővel megelőzheted, hogy a fémlemez kicsússzon a sérült tartóból

Ha mégis elhagyod, a lehető legrövidebb úton motorozz haza, mert könnyen bíróságra kerülhet az ügy: ezt a 21 éves, szekszárdi srácot négy hónapra ítéltek el, amiért rendszám nélkül motorozott, és – azonosító híján – megpróbált elmenekülni a zsaruk elől.

3. Írd rá a telefonszámod!

Tulajdonképpen az a furcsa, hogy eleve nem így készülnek a rendszámok, a hátulján a tulajdonos elérhetőségével. Ha rajta a telefonszámod, a megtalálónak nem kell okmányirodát, rendőrőrsöt keresnie, simán csak felhív téged, neked pedig nem muszáj az új plakettért, forgalmiért stb. fizetned.

Természetesen nem így értettük, hogy „erős ragasztószalaggal is rögzítsd a rendszámot…” 
(Kép forrása: Első “Motorvéd” Polgárőr Egyesület – Pest Megyei Motoros Polgárőrség)

Reméljük, segíthettünk Mikinek – és a többi motorosnak is –, hogy soha többé ne kelljen azt posztolniuk a motoros csoportokba: „Nem látta valaki ezt az elveszett rendszámomat?” 

Ezt olvastad már? A magas költségek miatt ismét elhalasztották a segédmotorok rendszámozását