Teszt: Rev’it Eclipse 2 nyári motoroskabát – A motorozást nem forrón szeretik…

Teszt: Rev’it Eclipse 2 nyári motoroskabát – A motorozást nem forrón szeretik…

              - Címkék |Kiemelt cikk, Tesztek

Szombat, verőfényes idő, nem sokkal múlt délután egy óra, és ma már a második telitankot járom ki. 39 fok van árnyékban. Délibábosan remeg a levegő a flaszter felett, rágószerűen tapad az aszfalt, túl vagyok egy korrekt ebéden, még sincs kedvem indulni…

Jártál már így? Minden adott egy tökéletes naphoz, mégis valahol megtörik a lendület. Nézem a kabátot a széken, 3 éve jóban-rosszban túléltünk együtt nyarakat és ciklonokat, de most nem akarom felvenni, nem esik jól továbbmenni.  Ez a T-SP 1 típusú kabát 4 évszakra van tervezve, nagyon komfortos, a béléssel tényleg használható télen is, csak aláöltözet kérdése és szellőzése is jó. Úgy 30 fokig. Most viszont 39 fok van, és már csak haza szeretnék jutni, de valahogy nem akaródzik motorra ülni…

Milyen felsőruházatot válasszak nyári motorozáshoz?

Mese nincs, már van 5 évszakunk: sivatagi nyárra jellemző idővel, amihez alkalmazkodni kell. Amikor hasonló kérdésekkel bemegy az ember egy motoros boltba, alapvetően két típust tesznek elé a pultra: protektormellényt és valamilyen kabátot aminek a nevében szerepel az AIR…  A protektoringek igen széles skálán mozognak, és itt nem csak a védelmi szintre (CE 1 vagy CE 2) kell figyelni, hanem arra is, milyen minőségű anyag tartja össze a protektorokat a testen. Esővédelem nincs, és ami nagyobb baj, hogy szinte védtelen részek maradnak a becsapódó dongók és méhek számára.

Mik ezek a védelmi szabványok?

Az 1997-ben alkotott EN1621-1 szabvány motorkerékpáros ruházati protektorok csillapítási képességeit írja le, amelyek a váll, könyök és alkar, csípő, térd és alsó lábszár területeinek védelmére szolgálnak.

A vizsgálat során a laboratóriumban az e célra fejlesztett berendezés egy 5 kg ±10g tömegű, 40 x 30 mm-es ütőfelülettel rendelkező eszközt egy félgömb alakú üllőre helyezett mintára ejtenek. Az üllő egy erőmérő cellára van szerelve, amely lehetővé teszi a protektoron keresztül átvitt erő mérését. Az eszköz kinetikus energiája az ütközéskor sem haladhatja meg az 50 kN-t a szabvány teljesítéséhez.

A protektorok, amelyet ezen vizsgálati módszer szerint teszteltek, megfelelnek ennek a szabványnak, ha a kilenc teszt átlagos átvitt ereje:

  • kevesebb, mint 35 kN az EN1621-1 CE 1. szint esetében.
  • vagy kevesebb, mint 20 kN EN1621-1 CE 2. szint esetében.

Mielőtt mindenki szaladna a boltba CE 2 protektorokra cserélni a meglévőket, hogy 35 helyett 20 kN erő érje becsapódáskor: az emberi csont átlagosan 4kN erőtől törik el… Ezzel nem azt állítjuk, hogy nincs rájuk szükség, mint FortNine abban a félresikerült videóban, de muszáj leírni, mielőtt valaki azt hiszi: a protis ruhában bármit megúszhat, hiszen ezért vette fel.

Protektor tesztelése az EN1621-1 szabvány szerint. Forrás: https://www.d3o.com
Protektor tesztelése az EN1621-1 szabvány szerint. Forrás: https://www.d3o.com

Legyen kabát! Nyilván zártabb a hálós szerkezetnél, de ha hosszúra nyúlik a móka, este még nem kezd el benne fázni az ember. Vészhelyzetben pedig a kabát – benzinkúton vett fényes magazinok béléssé alakításával – hidegállóvá tehető ideiglenesen, és ezt tapasztalatból mondom… Szeretem, ha adott mennyiségű pénzért több potenciális funkcióhoz jutok. Alapvetően nem történt áttörés az utóbbi negyed évszázadban, ami a ruhák alapanyagát, cipzárait stb illeti. A Gore-Tex 1969, míg a 600D poliészter, amit Te Corduraként ismersz 1990 óta létezik…Ebből kiindulva a megbízható közép- és felső kategóriás márkák gyártóitól elég a funkciók, a szabás, a színek és a formák alapján választani.

Rev’it Eclipse 2 – Védelem és szellőzés

A dolgot egyszerűsítendő felkerestem a Motozem oldalát és a kereső a preferált márkákból és a méretemből 20 találatot adott ki. A találati sorból színe alapján emelkedett ki ez a kabát. Bruttó 61 900 Ft-os árával „olcsónak” tűnik a holland márka minőségi sztenderdjeit ismerve. Mostanában meglepődik az ember, ha bármilyen prémium motoros ruházati darab a 100 000 forint alatt kapható. Persze ez csalóka, mert a kabát csak váll- és könyök protektorokkal érkezik, abból is a minimumot teljesítő verziókkal. Tisztességesen felprotektorozva a Rev’it Level 2 verziókkal máris 133 400 Ft-ba került – nincs új a nap alatt.

Hogyan motorozz kánikulában?

A kabát könnyű anyaga tartósnak tűnik, mégis pont elég szellőzést biztosít a mellkason és a hátán. Apropó hát. Nem tudjuk eléggé hangsúlyozni, de nyáron is nagyon fontos a vesék védelme, mert ez emberi testet nem tartós menetszélre tervezték. Erre a gyár is gondolt: a csípőre húzandó elem a tépőzáros pántok állításával pontosan rögzül a vesékre, és ez szándékosan nem szellőző rész. Ugyanakkor nincs olyan hőmérséklet, amikor nem érdemes vesevédőt hordani, hiszen nyáron, megizzadva ugyanúgy megfázhat. Fontos még, hogy a karon, mely a repülő bogaraknak, köveknek és csikkeknek leginkább kitett rész, teljes értékű 600D poliészter (Cordura) anyagot használnak, így védve a végtagokat.

A színe ezüstszürke, amire sokan mondják: macerás, meglátszik rajta minden, lehet körönként mosni állandóan és így tovább… Mégis bátorítok mindenkit a nyári világos ruha választásra. Hogy miért?

Nos, egy lézeres felületi hőmérsékletmérővel megnéztem, hogy három különböző anyagú és színű kabát mennyire melegszik fel 15 perc alatt a déli napsütésben, ami egy sima sorbanállós/várakozós tankolás hozzávetőleges ideje.

Az eredmény önmagáért beszél, a különbség jelentős, a számok pedig megerősítik a viselés tapasztalatait. Ami meglepett, hogy a kevlárral erősített textilkabát lett a legmelegebb. A két szinte azonos anyagú kabát közül pedig a szín egyértelműen jelentősen befolyásolja a komfortot. Hogy ettől még koszolódik? Szerintem a tisztántartás miatt nem érdemes aggódni. A bogarakat probléma nélkül kihozza bármelyik drogéria sajátmárkás sportruházati mosószere. Érdemes impregnálószerrel 2-3 mosás után újra kezelni a motoros ruházati darabokat, ami kettős előnnyel kecsegtet: miként a nevéből sejthető, segít a vízhatlanság fenntartásában, valamint megnöveli a poliészter szövet élettartamát.