Jovánovics János: „ez olyan, mintha én B-s jogosítvánnyal helikoptert is szeretnék vezetni…”

Jovánovics János: „ez olyan, mintha én B-s jogosítvánnyal helikoptert is szeretnék vezetni…”

              - Címkék |Baleset-megelőzés, Cikkek

Még be sem vezették a hazai jogsireformot, mely után B-s jogsival lehet majd 125-ös robogót vezetni, de máris megjelentek az első „véleménycikkek.”

– Életveszélyes módosítás! A szakember is megmondta: B-vel 125-ös robogót vezetni olyan, mintha repülőt vezetnél! – állt Andor Facebook-üzenetében, melyhez egy cikket is linkelt. Ebben Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének (MATOSZ) elnöke nyilatkozott. Ő „kimondottan felháborítónak és a közlekedésre rendkívül veszélyesnek tartja” a KRESZ ilyen jellegű könnyítését:

Ez olyan, mintha én B-s jogosítvánnyal helikoptert is szeretnék vezetni, meg repülőt, meg űrhajós is szeretnék lenni

– idézte az Index az oktatót. Hozzátette, hogy „annak örülnének, ha a tervezett jogszabályváltozással kapcsolatban azokat is megkérdeznék, akik tisztában vannak a következményekkel.” 

Valóban életveszélyes a B125 bevezetése?

Bizonyára átsiklott afelett, hogy motoros szakemberek, oktatók, forgalmazók és versenyzők egész hada vett részt az erről szóló egyeztetéseken. Többek között Sági Tibor, akit aligha kell bemutatnunk, miként Talmácsi Gábor neve is ismerős lehet, nem beszélve Dobos Zoliról (Tudatos Motorosok Országos Egyesülete), Fiedor Feriről (rendőr őrnagy, műveleti vezetéstechnikai vezetőoktató) és Huszti László oktatóról, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnökéről.

b125
Jelenleg is lehet B-s jogsival motort vezetni, egészen pontosan az elektromos vagy legfeljebb 50 köbcentis, váltós segédmotorokat, illetve manuális váltó nélküli robogókat. Mivel ezek általában koros, elavult fékrendszerre és futóműre épültek, közlekedésbiztonsági szempontból előrelépés lenne a jobb felfüggesztéssel, ABS-es fékrendszerrel készülő, fiatal 125-ösökre ültetni az autóvezetőket (Kép: Honda Monkey-teszt, Hegylakók Motoros Magazin)

Jóllehet, a fenti lista még nem bizonyítja, hogy veszélytelen/életveszélyes B-vel 125-öst vezetni, ezért utánajártunk, hogy milyen hatással volt a közlekedésre, amikor 2014. augusztus 24-én Lengyelországban bevezették, hogy B-s jogosítvánnyal is lehet A1-es, azaz legfeljebb 125 köbcentis és 15 lóerős motort vezetni:

b125
Látványos fejlődés: csaknem háromszor több új motort adtak el a jogsireform utáni évben, és kétszeresére nőtt a 125-ösök aránya az eladott új motorok között. A pontos számok: 2014-ben 9845 motor talált gazdára, míg 2015-ben már 23 870, és a használtmotorok piacán még nagyobb volt a fellendülés

Elég volt fél percet rászánni, és a második keresésből máris kiderült: a motorral okozott balesetek száma 2015-ben meredeken csökkent, holott lényegesen több kétkerekű közlekedett az utakon, ráadásul több tízezer A-s jogosítvány nélküli, viszonylag tapasztalatlan pilótával. Így alakult balesetek száma a módosítás utáni években:

b125
Motorkerékpár-balesetben elhunyt, vétkes vagy vétlen motorvezetők száma: 2014: 237,  2015: 206, 2016: 244, 2017: 231, 2018: 238 (Forrás:  Rankomat.pl)

Igazán beszédes a fenti diagram, de semmit nem árul el arról, hogy a lényegesen több motoros mennyivel több balesetet okozott? Mivel 2014 nyarán vezették be a reformot, a lengyel baleset-megelőzési magazinokban rendre megjelentek az első három év statisztikái, melyek így néztek ki:

b125
Motorkerékpárral okozott, személysérüléses közlekedési balesetek aránya az utakon: 2014: 1023, 2015: 855, 2016: 955 (Forrás Info-car.pl)

Jól tudjuk, hogy Lengyelország számos tekintetben eltér hazánktól, például rövidebb a motoros szezon és arányaiban sokkal kevesebb az autópálya, mint nálunk, de ettől még azt mutatják a számok: a háromszorosára nőtt motoros forgalom dacára nem nőtt a motorral okozott balesetek és a motoros áldozatok száma a reform utáni években.