Mennyibe kerül Európában a pályamatrica és hol (nem) kell fizetni motorra?

Mennyibe kerül Európában a pályamatrica és hol (nem) kell fizetni motorra?

              - Címkék |Kiemelt cikk

Összegyűjtöttük a legnépszerűbb motoros célpontokat, illetve az adott országok 2025-ös útdíjait, hogy már most számolhass az idei túrák költségeivel.

Szinte mindegyik államban drágultak az útdíjak, viszont továbbra is jó néhány államban csak a négykerekűek után kell fizetni. Persze kivételt képeznek el alól a kilométeralapú rendszerek, ahol akár egy hétvége alatt elköltheted pályázásra egy magyar, éves matrica árát…

Útdíjak és autópálya-matricák Európában

Alapvetően tehát kétféle rendszerrel találkozhatsz: az elsőnél meghatározott időre szól a „matrica”, pont mint itthon – ez az egyszerűbb és a létező legolcsóbb megoldás. A másik az úgynevezett kapus rendszer, ahol a megtett út alapján csengetsz, mely csak keveseknek előnyös – a többségnek ez jelentő plusz költség, hiszen ezer kilométerenként akár 35-40 ezer forintra rúghat a díj. Lássuk hát, pontosan mennyi az annyi, és hol kapnak kedvezményt vagy díjmentességet a motorosok!

Magyarország – megmarad a motorosok kedvezménye, de 3-4%-kal nőnek a díjak

Autópálya-hálózat hossza: 1897 km. Idén is gyakorlatilag féláron vehetünk (napi, 10 napos és havi) matricát a motorokra, és az árak a következőképpen alakulnak. Napi: 2660 Ft, 10 napos: 3310 Ft, havi: 5360 Ft, míg az autósoknak ugyanez 5320, 6620 és 10 710 forintba kerül.

Ausztria – autópályadíjak 2025-ben

Autópálya-hálózat hossza: 1749 km, kiváló útminőség, jó kiszolgáló infrastruktúrával,  de viszonylag kevés a pihenőhely és a benzinkút, bár parkoló sok van, és többségük tágas – írja az Autopalyamatrica.hu. A motorkerékpáros matrica 1520 és 2010 forint (1 és 10 napos), míg az autóké 3830 és 5100 Ft.

Csehország:

Autópálya-hálózat hossza: 1346 km. A motorkerékpároknak ingyenes, míg az autóvezetők 1 napra 3360, 10 napra pedig 4640 forintot fizetnek.

Franciaország:

Autópálya-hálózat hossza: 11 664 km. Mivel itt távolságalapú a díjazás, jóval többe kerül, mint a matricás rendszerben: 1000 km-t átlagosan 22-25 000 forintért tehetsz meg motorral, míg autóval 35-40 000 forintot kell perkálni érte.

Horvátország:

Autópálya-hálózat hossza: 1316 km. Itt szintén távolságalapú a díjképzés, így drágább a hazai vagy akár az osztrák pályáknál. A díjak térségenként változnak, de általában 1000 km-ként 15 000 forint motorkerékpárral, és 25 000 autóval.

Olaszország:

Autópálya-hálózat hossza: 6978 km. Talán ez a legfájóbb díjszabás egész Európában, hiszen a motorok és az autók vezetői ugyanannyit fizetnek – az átlagos költség 38-40 000 forint 1000 kilométerenként.

Hazafelé Szardíniáról. Az útiköltség leghúzósabb része nem a tankolás, hanem a kompjegy és az útdíj volt…

Románia:

Autópálya-hálózat hossza: 931 km. Motorkerékpárok számára ingyenes, míg autóval szerény összegű, egy-kétezer forintos díjat kell fizetni. Érdemes figyelni rá, hogy a személyautó méretű, de tehergépkocsinak vizsgáztatott járművek matricája két-háromszor többe kerül a hagyományos kocsikénál.

Svájc:

Autópálya-hálózat hossza: 1544 km, vagyis a világ egyik legsűrűbb pályahálózata a viszonylag kis területű államban. Csak éves matrica elérhető, ez járműtől függetlenül 17 560 Ft évente.

Szlovákia:

Autópálya-hálózat hossza: 849 km, ami a motorosoknak ingyenes, míg autóval 3330/4450 forintba kerül az 1 és a 7 napos matrica.

motorostura-2014-tatra-erdely-alpok-dolomitok

Szlovénia:

Autópálya-hálózat hossza: 616 km. Az árak – a szomszédos horvát és olasz pályákhoz hasonlóan – nem túl kedvezőek, de van külön motoros matrica, ami enyhíti a drágaságot. Kétkeréken 3300, míg autóban 6600 forintot kérnek az egyhetes útdíjért.

Ezt olvastad már? Mától Magyarországon is legális a H4/H7 LED, de csak az alábbi autó- és motortípusokba – itt a részletes lista