Éppen egy éve írtunk róla, hogy az autósnak nem kötelező elengedni a sorok között előreguruló motorost, legalábbis ez így szó szerint nincs benne a KRESZ-ben. Más kérdés, hogy ha eleve szabályosan közlekedik az autós és a motoros, akkor simán elférnek egymás mellett.
Már 15 éve használhatják a motorosok a BUSZ-sávokat és előregurulhatnak az álló autók között. De vajon a sofőrök kötelesek elengedni a kocsik között haladó motorkerékpárokat? Ehhez jó támpont, hogy a KRESZ 25. paragrafusa kimondja:
„járművel az úttesten, annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.” Az úttest szélessége és a járművek mérete alapján ez azt jelenti, hogy a motorosoknak marad hely az előregurulásra, ha mindenki betartja a szabályokat.
Az elmúlt években sokat fejlődött a közlekedési kultúra, és egyre több autós figyel a motorosokra. Ugyanakkor előfordul, hogy egyesek rosszul állnak meg, akadályozva nemcsak a motorosokat, hanem a mentőket és tűzoltókat is. Persze ez is kétszemélyes játék, így a motorosokat is önmérsékletre intjük: ha nincs elég hely, nem érdemes feleslegesen pörgetni a motort vagy rádudálni a sofőrökre – ettől csak feszültebb lesz mindenki. Figyeljünk hát egymásra, vagyis az autós húzódjon jobbra, a motoros pedig várjon, ha szükséges. Végül pedig Kedves Autósok: köszönjük, ha segítitek – vagy legalább nem akadályozzátok – a motorosok szabad mozgását!
KRESZ 2026: Motorosok és a sorok között előregurulás
Más kérdés, hogy legkésőbb egy év múlva életbe lép az új KRESZ, és a napvilágot látott, több mint 25 oldalas tervezet szerint alaposan megváltoznak a szabályok, közöttük az is, hogy kötelező-e a sáv jobb szélén haladni, illetve ott megállni. Egészen pontosan úgy szól a javaslat, hogy más európai államokhoz hasonlóan a szélső sáv jobb szélén nagyjából egy méter széles, úgynevezett vegyes sávot hoznának létre, amire sajátos, új szabályok vonatkoznak majd.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy tovább hangsúlyozzák: a kerékpárok és más egy nyomon haladó járművek az út jobb szélén haladhatnak, az autóvezetőknek viszont ezentúl nem lesz kötelező a sávon belül jobbra húzódva közlekedni és megállni. Más kérdés, hogy ezzel szinte legalizálják azt, hogy a túl kíváncsi sofőrök egészen a felező- vagy záróvonal mellé húzódva álljanak meg a lámpáknál, amivel elállják az útját az előreguruló motoroknak.

Lássuk be, ez feszültségekhez vezethet, ugyanis szintén az új KRESZ szerint a motorkerékpárok „kizárólag a sorok között és a belső sáv bal szélén” gurulhatnak előre, tehát a jobb szélen kialakított, vegyes használatú sáv tiltott lesz a motorkerékpárosoknak, míg középen a megálló autók zárhatják el az utat.
Ezt olvastad már? Az 5 leggyakoribb tévhit a sorok között előregurulásról