Share the post "Új kezdeményezés Magyarországon: spórolj az idővel és a pénzzel – ingázz motorral!"
Valószínűleg az autósok többsége bele sem gondol, hogy szezononként több hét (!) szabadidőt és százezreket nyer, ha legalább nyáron nem autóval jár – a robogó és a motor sokkal jobb választás.
Egyenesen a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettől, egészen pontosan a Közlekedésbiztonság.KTI.hu oldalról érkezett a remek javaslat, ami az ORFK-nál is nyitott fülekre talált, és ez nem is csoda, hiszen kizárólag előnyei vannak. Lássuk, mit nyersz, ha – egyedül, csomagok nélkül utazva – inkább a környezetbarát robogót vagy motort választod az autó helyett?
A szakértők az alábbi összefüggéseket tárták fel a cikkben:
- Ha egyedül utazol, ne autóval menj: a motor, robogó sokkal gyorsabb, hatékonyabb közlekedési mód!
- Számold ki, hány szabadnapot és hány százezer forintot takarítasz meg egy évben, ha pár hónapon át inkább motorozol!
- Nem csak magadon segítesz: ha néhány ezer ember motorra vált, gyakorlatilag megszünteti a torlódásokat és tisztábbá teszi a városok levegőjét
- Közlekedésbiztonsági szempontból sem mellékes, hiszen ahol sok robogót, motort használnak, ott kevesebb baleset történik.
Autó helyett robogó – hat érv a kétkerekű közlekedés mellett
Reggel és délután a végeláthatatlan dugók, a kettő között pedig a parkolóhelyek hiánya teszi rémálommá a nagyvárosi autós közlekedést. Ráadásul évről évre hosszabbak a torlódások, és ez ellen nem a városvezetés és nem valami varázstevő Dzsinn tehet, hanem csak mi, közlekedők. Mivel az autók többségében csak egy ember utazik, adja magát az ötlet: miért visz magával egy kéttonnás fémkasznit, aki egy motorral is eljuthatna a céljához? Hogy lassabban érjen oda? Sokkal többet tankoljon? Esetleg elköltsön néhány ezer forintot parkolásra? A KTI nemrég megjelent cikkében kiemelték, hogy ezen ideje változtatni, ezért „zászlót bontott egy új mozgalom, a Motorozz a munkába!”
Azt is összegyűjtötték, milyen konkrét, kézzelfogható előnyei vannak a robogónak és a motornak az autóval szemben:
– Egy robogó tizedannyiba kerül, mint egy autó.
– Egy jobb autó megeszik 6-8 liter benzint 100 kilométerenként, míg a robogó egyet, maximum másfelet (Ez mondjuk túlzásnak tűnik, hiszen aligha létezik valóban egy litert fogyasztó robogó, de nagy a különbség, az tény – a szerk.)
– A robogó megvásárlása, használata és fenntartása lényegesen kisebb károsanyag-kibocsátással jár, mint egy autóé.
– A robogó és a motor ingyen parkol (sőt a járdán akkor is parkolhat, ha ezt a tábla kifejezetten tiltja – a szerk.)
– A dugóban állás és a parkolóhelykeresés havonta több munkanapnyi időbe kerül az egyébként is időhiányban szenvedő sofőröknek – robogóval ez mind megspórolható.
– A robogó és a motor biztosítása, szervizköltsége, adója töredéke egy autóénak.
Rendben, télen nem használható a robogó, vagy legalábbis nem mindig, de ez miért lenne akadálya, hogy tavasztól őszig motorral járj? Ha nem tűnik elég vonzónak a motorozás, a költségek és a megspórolt napok bizonyára meggyőznek – mi már váltottunk, és kiszámoltuk, hogy mennyit nyertünk vele!
Autó helyett robogó: mennyi időt és pénzt spórolsz, ha nyáron autó helyett kétkeréken ingázol?
Személyesen is megerősíthetem, hogy milyen elképesztően nagy a különbség az autós és a motoros ingázás között. Jómagam 40 km-ről járok dolgozni, át a fél fővároson, így autóval jellemzően 1,5-1,5 óra az út reggel és este, ha nagyobb torlódás van, akkor még több, tömegközlekedéssel szintén. Hetente általában négy nap, az 320 km, havi 1300 km.
Autóval ez 60-70 ezer forint + a parkolás, összesen százezer forint körül áll meg a havi költség. A robogómmal 21-22 ezer forint, vagyis a megtakarítás közel 80 000 forint havonta… Motorral – szintén a forgalomtól függően – egy irányban 50-55 perc az út, tehát naponta összesen 1-2 órával rövidebb, mint kocsival. Innen már gyorsan kiszámolható: májustól szeptember végéig járok motorral, az öt hónap, 6500 kilométer.
Ezalatt összesen 400 000 forintot és 160-180 órát, azaz 20-22 munkanapot (!) spóroltam meg – pedig semmi nem változott, csak autó helyett a robogón ültem.
Hogy ezzel segítek a többi autósnak, akik kevesebbet állnak a – rövidebb – dugókban? Nem ezért váltottam motorra, de örülök neki, különösen, hogy egyre több sofőr előzékeny velem és persze a többi motorossal szemben is. Megértem az előzékenységüket, hiszen tényleg a motorozás a kulcs, hogy újra élhető, könnyen átjárható legyen Budapest.

Miként Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője is leszögezte korábban: ha az autósok egy része motorra váltana Budapesten és általában a városokban, akkor „zöldebb, élhetőbb, fenntarthatóbb és biztonságosabb lenne a világ”, és konkrét példát is hozott, hogy miért.
– Egy-egy autó átlagosan 6-7 métert foglal el az úton, miközben a dugóban áll vagy araszol éppen. Amennyiben sikerülne ezer sofőrt rábírni arra, hogy autó helyett motorral közlekedjen, két nagykörútnyi dugótól szabadulna meg a város. Tisztulna a levegő, könnyebb lenne a parkolás
Többek között a tisztább, fenntarthatóbb környezet érdekében dolgoznak azok a cégek is, melyek a motorosok biztonságáért szervezett programokat évek óta támogatják – tette hozzá Óberling József.
Share the post "Új kezdeményezés Magyarországon: spórolj az idővel és a pénzzel – ingázz motorral!"


