Share the post "Új KRESZ: rollerek, B-vel motorozás és tiltott mobilozás a gyalogosoknak"
Az eddig napvilágot látott részletek szerint tilos lesz a gyalogosoknak – bizonyos helyzetekben – telefont használni vagy zenét hallgatni, sokkal szigorúbb szabályok vonatkozhatnak a rollerekre, nő a sebességhatár néhány autópályán, és végre B-vel is lehet rendszámos motort vezetni. Itt az új KRESZ eddig megismert része.
Kevesen tudják, hogy a magyar KRESZ több mint egy évszázados múltra tekint vissza. Egészen pontosan 135 éve, 1890-ben jelent meg az első, országos közlekedési szabályzat, amely még bal oldali közlekedést írt elő, és a jobbról előzést engedélyezte. Ez volt a magyar KRESZ történetének kezdete – bár a szabályzat inkább ajánlás volt, mint jogszabály.
1930. január 1-jén lépett életbe az első hivatalos, részletes közúti rendeletcsomag. Többek között:
-
Sebességhatárokat vezetett be (lakott területen 30 km/h),
-
Szabályozta az elsőbbséget és a kézjeleket, mivel irányjelző még nem volt,
-
Előírta az első jelzőtáblák használatát is.
A Magyar Automobil Club aktívan részt vett a szabályozás kidolgozásában, ismeretterjesztő munkájuk nagyban hozzájárult a közlekedési kultúra fejlődéséhez. A jobb oldali közlekedésre csak 1941-ben tért át az ország, Budapesten például július 6-án változtak meg a közlekedési irányok.
A változás szükségessége
Mivel az utóbbi évtizedekben csak részleteiben változott, szükségessé vált a KRESZ átírása, teljes modernizálása. A jelenlegi rendszer ugyanis sokak szerint nehezen követhető, és nem tart lépést a közlekedés technológiai és társadalmi fejlődésével.

Bár voltak nagy jelentőségű változások (pl. 2010: motorosok előregurulása autópályán, sorok között és a buszsávban, 2012: a klasszikus rutinvizsga megszűnése), a mostani reform jóval mélyrehatóbb lesz.
Kik írták az új KRESZ szövegét?
A hamarosan társadalmi vitára érkező KRESZ közel 70 szervezet és több mint 100 szakértő munkájának gyümölcse összesen hat munkacsoportban. Több száz javaslatot értékeltek ki, hogy egy valóban átfogó és szakmailag megalapozott tervezet születhessen meg. A projektet az ÉKM koordinálja.
Szabálytalan gyalogosok: ne mobilozz!
A tervezet jelentősen bővítené a „gyalogos” fogalmát, ide tartozna például az is, aki járművét tolja, illetve a gördeszkások és görkorcsolyázók. Emellett több új előírás is megjelenne:
– Gyalogosátkelőknél kötelező lenne a kijelölt helyek használata.
– Tilos lenne telefonálni, üzenetet írni vagy zenét hallgatni átkelés közben, és igaz ez mindenfajta „átkelésre”

– Óvodák és iskolák közelében 30 km/h-s sebességkorlátozás lépne életbe a „suli-” és az „oviövezetekben”.
– Három év alatti gyermekkel, lakott területen kívül csak ülve lehetne utazni közösségi közlekedésen.
Kerékpárosokra vonatkozó változások
A bringásokra vonatkozó szabályok is szigorodnának:
– Járdán és gyalogosövezetben legfeljebb 10 km/h-val haladhatnának.
– Közös használatú szakaszokon a maximum 25 km/h lenne (kérdés, hogy ezt ki és miként ellenőrizné)
– 14 éves kor alatt kötelező lenne a bukósisak viselése.
– Meghatároznák az oldaltávolságot: 1 métert kellene tartani 50 km/h-s sebesség alatt (Tehát nem a 1,5 métert, amit mindenféle KRESZ-hivatkozás nélkül emlegetnek oly gyakran). Érdekesség, hogy a motorosokra ez nem vonatkozik: ott 75 cm a biztonságos távolság a jelenlegi bírói KRESZ-értelmezés szerint.
– Új kategória jönne létre: a „kerékpáros utca”, ahol elsőbbséget élveznének a kétkerekűek autósokkal szemben.
Motorosokat érintő változások az új KRESZ-ben
A legnagyobb port kavart javaslat szerint B kategóriás jogosítvánnyal akár 125 köbcentis motorkerékpár is vezethető lenne külön vizsga nélkül. Ez azonban komoly vitákat szült: néhány szakértőként említett személy azt állította: ez kimondottan veszélyes, sok baleset történik miatta, és megannyi áldozata lehet.

Érdekes, hogy bár szakértőként hivatkoznak rájuk, ők nem nézték meg az országok baleseti statisztikáit, ahol már 5-10 éve bevezették a B125-öt:
azokban az államokban már kiderült, hogy ettől nem nő, hanem csökken a motorbalesetek száma, vagyis feleslegesen aggódnak, és hozzák rá a frászt azokra, akik szeretnének B-vel 125-öst vezetni…
Szintén a motorosokhoz kapcsolódó, fontos változás, hogy a tervek szerint végre átírják a 2010-ben kissé életszerűtlenül megfogalmazott „sorok között” rendeletet. Ez alapján a KRESZ engedélyezné a motorosok előrehaladását haladó járművek között is, emellett kötelező lenne a zárt öltözet a motorvezetőknek, de utóbbi csak lakott területen kívül. Azt nem részletezték, hogy ez protektoros ruhát és csizmát jelent, vagy elfogadnak minden „zárt” öltözetet, mint az edzőcipő és a melegítő alsó-felső.
Elektromos rollerek: új szabályok jönnek?
Bár a részletek még nem véglegesek, a tervezet szerint végre konkrét szabályok vonatkoznának az e-rollerekre is, és nevesítenék a KRESZ-ben ezt a gépi hajtású járműkategóriát. Régóta várják már a közlekedők, hogy ezek a járművek ne „szabályozatlan szürkezónában” mozogjanak, és úgy tűnik, hamarosan ez is megvalósul, mégpedig a KRESZ 2026-os bevezetésekor.
Hamarosan jön tehát az új KRESZ, amit először a közlekedőkkel véleményeztetnek, és a beérkezett javaslatok, tanácsok alapján készítik el a végleges szöveget.
Share the post "Új KRESZ: rollerek, B-vel motorozás és tiltott mobilozás a gyalogosoknak"

