Miért lehet A1-es és B-s jogosítvánnyal vezetni, ha egy 80 lóerős gépről van szó? A tisztán elektromos Stark Varg a kiskaput ügyesen kihasználva piacra dobta legújabb modelljét, mely mától Magyarországon is kapható.
Mivel névleges teljesítmény szempontjából megfelel a benzines A1-es, 125-ös kategóriának, azaz 11 kW-os, a Stark Varg szupermotót számtalan európai országban, sőt 2026-tól már Magyarországon is B-s jogosítvánnyal lehet vezetni. A ma bemutatott újdonság elképesztő teljesítményéhez nevetségesen alacsony tömeg társult: mindössze 125 kilogrammot nyom, és elöl-hátul 17 colos felniken, illetve gumikon fut, míg lassításáról négydugattyús, monoblokk, radiálisan rögzített féknyereg gondoskodik.
Stark Varg SM – B jogsival vezethető, 80 lóerős gép a piacon
A modell 7,2 kWh-s akkumulátorcsomagot kapott, a töltési teljesítmény pedig 3,3 kW, azaz a 20-80% közötti töltés hozzávetőleg egy órát vesz igénybe, míg a 0-100% alig két órán át tart. Ez a töltési sebesség azt jelenti a gyakorlatban, hogy nagyjából négyszer húsz perc pályázás fér bele, de ha felmenetelek közötti szünetekben 20-20 percet tölt is a motoros, akkor az utolsó menet után fél órával szinte teli aksival kezdheti meg a következő etapokat. A tegnap leleplezett újdonság műszaki alapját természetesen a korábban bemutatott, 60 és 80 lóerős csúcsteljesítményű Stark Varg EX adja, de mint említettük, az SM névleges teljesítménye a forgalmi szerint 11 kW, ezáltal nem szükséges hozzá A kategóriás jogosítvány. Ez úgy lehetséges, hogy az UNECE R85 mérési szabvány alapján csak rövid távon, például előzéskor és nagy igénybevétel esetén, néhány percen át magasabb csúcsteljesítmény (peak power) érhető el, de a névleges – másnéven: folyamatos – teljesítmény, amit legalább 30 percen át megszakítás nélkül tartani tud, az lényegesen alacsonyabb.
Jó hír a márka rajongóinak, hogy a modell mától szerte Európában, így Magyarországon is kapható. Különösen népszerű lehet azokban az országokban, ahol automatikusan vagy egy egyszerű vezetéstechnikai tréning után A1-es kategóriájú motorkerékpárt is vezethetnek a sofőrök.

Ilyen piac például Csehország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Szlovákia, Románia és Portugália, ahol behozhatatlan előny a benzinesekkel szemben, hogy B-vel vezethető a gép, és ez nagyban segíti is majd az elterjedését. A típus kétféle változatban rendelhető a hazai forgalmazónál, a 60 lovas 12 990, míg a 80 lóerős 13 990 euróba kerül.
Rendben, ez viszonylag sok pénz egy ilyen rétegmotorért, de ne feledd, hogy a nagyobb hatótávú, de kevésbé sportos, illetve lényegesen nehezebb Rezon Bohemia is hasonló összegbe, csaknem 5,3 millió forintba kerül, vagyis a hangtalan motorok között egyáltalán nem rossz az új Stark ár/érték aránya. Egyébként is: ha túlárazottnak tűnne, akkor sincs ellenfele a piacon, hiszen a benzines szupermotók rendre 30-50 kilóval nehezebbek és lényegesen gyengébbek, vagyis erőnyerőként lép színre az új Varg SM.
Galéria – Stark Varg SM (2026)
Ezt olvastad már? 2026-tól ilyen motorkerékpárokat vezethetsz Magyarországon B-s jogsival






























