Tíz motor – feltétlenül

Tíz motor – feltétlenül

              - Címkék |Ajánló, Kiemelt cikk, Vélemény

Huszonöt év motorozás után egyre inkább azt érzem: mindegy is, mit gondolnak az emberek, jómagam külső ítélet nélkül is biztosan tudom, miből áll a saját Motoros létem. Például abból, hogy legalább tíz különböző stílusú motor van, amivel egyszerűen muszáj mennem – és igen, Neked is barátom! – mielőtt leadjuk a szerelést. De melyik az a tíz motor?

1, A szoci: szándékosan nem írok típust. Aki a ’80-asokban (esetleg még régebben) kezdett motorozni, tudja miről beszélek. Csöpög, mit csöpög, folyik, vágjál fiam klingeritet, trabant dugó, hülyevagy, isolator, négyfelömlő, rezó, csókolom Tábori bá’, szervusz fiam.

Emlékszel, mekkorákat estél vele? Igen, én is…

Egyszerűen kellett ez a lépcsőfok, hogy később becsüljük a jót. És hogy tudjuk, honnan is jöttünk.

2, A NagyVas: egy hülye kezelhetetlen dög. Több mint száz ló ( de milyen száááázlóóó 🙂 ) pálcika villákkal, 130-as hátsó gumival. Ha elindítod szaga van. Ha kanyarban ráadod a tüzet, a motor legalább két nyomon fut, a frászt hozza rád percenként és néha egy-egy apró alkatrésze felmondja a szolgálatot ( például egy komplett hengersor :S ). Persze súlyban vetekszik három krosszmotorral. Mai szemmel nézve egy alapvetően elhibázott, használhatatlan konstrukció.

“A motor”, személyesen. Lassan megint kéne vennem egyet…

Éppen ezért imádtad. És imádod a szívedben még most is. Aztán eljön a pillanat, amikor sokadszor kapsz csömört az elektronikával agyonzsúfolt motorodtól/autódtól, és elkezded nézegetni a hirdetéseket: Keresési feltételek – 30 év felett, 1000 cc felett. Rákenról, vagymi.

3, Krossz/enduró: Elindulsz motorozni. Na nem készülődősen, ahogy a “nagy” motorral, csak úgy egyszerűen. Egy vasárnap délelőtt, a ház mögötti földúton, nagy gázzal.

“Hova lett? A siratón még mögöttem jött…”

Instant kiszakadás a hétköznapokból, amikor harmadikban is hanyatt akarsz esni. Mindezt nevetséges költségekből. Egyszerűen kell…jóság.

4, A quad: igen, repülhetnek a kövek felém. De a quadozás a motorozás “jogkörébe” tartozik, punktum. Ha meg nem, akkor az élmény miatt próbálja ki minden igazi hülye.

Lakitelek, 2007. A legszebb kupa a polcon.

Na igen, csak a hülyék. Mert a quadozás szenvedélye kizárólag azokat ragadja el, akikből legalább négy-öt hengerfejcsavar hiányzik. Gondolj csak bele: büntetlenül elmerülni egy méteres vízben, vagy driftelve érkezni minden kanyarba. Tökjó, mindenkinek kötelező. Minden hülyének persze – mint mondottam.

5, A veterán: ellentétben a “NagyVas” kategóriával, itt a lóerő teljesen mellékes. Legyen patinás, valami olyan, amivel az utcán gurulva meghökkentő élményt okozunk magunknak és a többi közlekedőnek. Veteránozni egyébként is jó dolog, egy igazi elvetemült társaság, tehát csupa jó arc. A veteránversenyekről nem is beszélve… Mindegy hogy kettő- vagy négyütemű, 35 vagy 65 éves, nincs márkagőg, nincs semmi. Csak a motorozás tiszta esszenciájának szeretete.

Büdös, öreg, kétütemű. Tökéletes.

Amikor egy féktávra készülünk mai modern gépünk nyergében, gondoljunk bele: a legelső motorversezők még karburátor és fék nélküli motorral vágtak neki a futamoknak.

A kanyar előtt levették a gyújtást a teligázon forgó motorról, az ív kijáratánál pedig újra visszaadták a szikrát. Na ők versenyzők voltak… Jóllehet, nem is sürgött körülöttük tizenöt futómű-specialista. Szóval veterán, nagyon kell.

6, A pályamotor: pár éve még simán lehülyéztem azokat, akik engem akartak pályamotorozásra csábítani. Hiszen az “felesleges”, hát persze hogy az.

Csakúgy mint maga a motorozás. De amikor a 150 méteres táblánál veszed a féktávot, bőven kétszáz feletti tempóról? Itt Jókai és Mikszáth közös erővel dobja el a lúdtollat, hiszen az érzés leírhatatlan.

Crazy Joe, és a híres-hírhedt “CrazyFrog ZX6-R”

Ezt meg kell tapasztalni és kész.

7, Az épített: ha a tengerentúlon lennénk, rögtön rávágná mindenki: it’s a chopper baby! Na nem, az épített nem ott kezdődik, és pláne nem ott ér véget. Hiszen a világ nem csak OCC-ből áll… Legyen az karcsú cafe-racer, egy mókázásra átfaragott hatalmas hátsó lánckerekű bohócmotor, esetleg a saját kényelmünkre alakított mindenes.

Hát nem gyönyörű?

Egyszerűen kell hogy megvalósítsunk egy álmot, mindenféle kompromisszum nélkül.

8, A túramotor: reggeli start, és aznap este már a Garda-tó egyik éttermében / Róma valamelyik kávézójában gondolsz vissza a (fáradtság nélküli) kilométerekre. A dobozokban két hétre elegendő ruha, telefon, a pihenést elrontó társaknak táblagép is, no meg étkészlet, mosogató és mikrosütő ofkórsz. Otthonról igazából csak a tapétát nem hoztad el.

GTR1400: mindent visz

De ez a hatalmas és jámbor jószág nagyon jó barátod lesz – hiszen mindenben a társad és kiszolgál Téged a hosszú út alatt. Nincs stressz, élvezed a kanyarokat, és az utasod is hasonlóképp vélekedik. Szinte már tökéletes az élmény.  Csak a  Dolomitok legszűkebb szerpentinjein jut eszedbe: bizony több mint fél tonnát nyomtok két személlyel…

9, A ‘hülyeség’ : na itt bajba’ leszek. Hogyan, milyen módon írja le az ember a saját hülyeségeit? Azért megpróbálom egyszerűen: ülsz Sirokon ( FaakerSee-ben, vagy akárhol ) egy sörpadon. Beszélgettek, szóba kerül egy olyan típus ami mindenkinek “mumus”… Olyan nagyon kéne, de nem merek belevágni fajta. Erre Te  -a sörtől és a büszkeségtől egyszerre felbuzdulva – odabököd: jeesz, áj hev ö lámbréttá / mánkííí / guzzi stb.

Neked Monkey, nekem Laverda

A történet persze a szokásos: megveszed, később rengeteget buksz rajta és közben alig használod. De a válasz mindig ott lesz a fejedben: igen, nekem is volt egy.

10, A Muscle-Naked: félreértés ne essék, itt nem a CBF1000-Z1000-FZ1 megoldásokra gondolok, amik kilúgozott paródiái csak a kategóriának. Egy csupasz erőgép legyen gonosz. Aki puhány hozzá azt alázza meg, aki gyenge – de a csibészség szikrája benne van – azonnal varázsolja utolsó szemét betyárrá, aki hirtelen rájön: végül is egész életében egykerekezni akart…Csak eddig nem jutott eszébe. Kérem, itt tényleg ne legyen sértődés, de a józan gazdasági osztályok által satuba szorított távol-keleti gépek ezt nem (mindig) tudják. Speed Triple R, Brutale, S4RS, Super Duke – ők mind vágják, mitől is döglik a légy.

A bohócmotorok legjobbika: KTM SuperDuke

Persze nem ez lesz az utolsó motorod. Sőt, a hirdetések hemzsegnek az 1-3 éves, 7-8e zret futott muscle-nakedektől – nekik felesleges volt megvenni ezt a borzalmat. A tapasztalatszerzésre jobb lett volna kibérelni 4-5 hétvégére 150 ezerért, mint 1-2 millát bukni a hirtelen vásárláson. Mindegy, a magunkfajtának pontosan jó lesz az a gép másfélér’, amit ő a szalonból nem is olyan rég tolt ki, bő kétszer ennyiért.

Szóval ezek kellenek na. Pláne, hogy a huszonöt év motorozás alatt, mindössze a fentiek felét sikerült csak begyűjteni …vagy kihagytam valamit?