Megtörtént eset, egy magát gyorsnak képzelő sportmotoros “dicsérte” ily módon barátnőjét, az egyik motoros látványút parkolójában. Utasként ugyan könnyebb dolgunk van, mint a motor kormányát szorítva, azonban pár egyszerű szabályt mindenképp érdemes betartanunk.
Mielőtt elindulunk:
A legtöbb motoros elköveti azt a hibát, hogy motorja gyorsulásával, végsebességével akar imponálni alkalmi utasa előtt. Tökjó, az ideiglenes útitársnak végkép elmegy a kedve az egésztől, és valószínűleg soha többet nem akar felkuporodni a GSX-R apró hátsó ülésére – miközben a pilóta nem is érti a dolgot, hiszen milyen jó dolog száguldani, és különben is, “milyen szeretettel ölelt és szorított egész úton”…
Indulás előtt beszéljétek meg, hogy menet közben mely jelzéssel, mit szeretnétek közölni egymással. Az utas hol, hogyan érintsen meg, milyen módon kérje, hogy lassítson, vagy álljon meg a sofőr.
Emlékszem, egy alkalommal, amikor a sokadik kanyarban is úgymond “ellensúly” volt alkalmi utasom, félreálltam, és eképp kezdtem elmagyarázni a fiatal leányzónak:
Amikor a barátoddal szexeltek, megvan ugye? – Igen, meg.
Nos, képzeld, hogy a motor, és én, egy személy vagyunk, egy nagy, három mázsás barát az ágyban. Engedd el magad, és bízd rá az irányítást – öleld át a motort a lábaddal, engem pedig a karjaiddal, ha fékeznék, akkor nyugodtan támaszkodj először rám – később majd úgyis a tankon tartod magad lassításkor. Ha átfordulok, fordulj velem, akard elhinni, hogy valami jóra készülök, és próbáld élvezni.
Megtört a jég, két kanyarral később már százas tempóval fordulunk, két kört megyünk a körforgalomban, és az S-kanyarban is zökkenőmentes az irányváltás – mint ha motorra született volna a fiatal hölgy…
Megálltunk, és elmeséltem neki, hogy később, túrázáskor, amikor nem várható gyors irányváltás, nyugodtan foghatja majd az utaskapaszkodót is, ilyen esetben nem okoz gondot, hogy két külön tömeget képezünk. Megtetszett neki, igazi élményként élte át az első kétkerekű kalandot.
Felszerelés:
Ugyan 2010-től az utas felel (jogilag is) a védőfelszerelés meglétéért, de ettől függetlenül – etikailag – legyen ez a tapasztalt sofőr felelőssége. Sisakot, protektoros ruhát, kesztyűt ugyanúgy válasszunk az utasnak, mint ha magunknak vásárolnánk.
A lényeg: motoron utazni egy sport, míg autóban ülni egy egyszerű élethelyzet – ezt mindig szem előtt kell tartanunk! Az apróságok, mint például amikor összekoccan a két sisak sebességváltáskor, ne zavarjon egyikőtöket sem, ez előfordul a tapasztaltabb pároknál is, sőt: már kapható ütközéscsillapító-elem is a vezető sisakjának hátuljára (!), szóval nem egyedi a probléma 🙂
Technika:
Ha a motorunknak állítható a futóműve, keményítsük fel a rugózó-elemeket (főként a hátsó tag csillapítását) és a guminyomást is emeljük fel 0.2-0.4 barral. Ügyeljünk rá, hogy az ülésen ne maradjon semmilyen motorápoló szer, amitől bizonytalanná, csúszóssá válhat a felülete.
Ne feledjétek: a páros motorozás nem versenysport, itt a megnövekedett tömeg nem egy káros mellékhatás, és ha betartjátok ezt a pár egyszerű szabályt, a két személyes túrázás dupla élvezetet jelenthet!
