Tanulni, tanulni, tanulni…

Tanulni, tanulni, tanulni…

              - Címkék |Baleset-megelőzés, Kiemelt cikk

Idén is változott, jövőre pedig még tovább tagolódik a motoros jogosítványrendszer. A megoldástól azt várják, hogy kevesebb motorosbaleset történik majd az utakon.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]
.

Ha lehet hinni az előrejelzéseknek, több lépcsőben, nehezebben juthatunk majd korlátlan jogsihoz, hiszen az erős motor veszélyes dolog – eddig mindenki érti.

Azzal a bizonyos “erős” motorral lehet gyorsan hajtani, meg legyorsulni a többi közlekedőt, egykerekezni, és egy csomó egyéb dolgot, ami miatt sokan örökre a versenypályákra száműznék a száz lóerőnél keményebb vasakat. Pedig bármennyire fura, a kétszáz lóerős motorral pontosan ugyanúgy lehet kilencvennel cirkálni, mint egy ETZ-vel: amikor elértük a tempót, nem gyorsítunk tovább, és a motor – legyen bármilyen durva egy vas – engedelmeskedni fog nekünk. Persze ez elég hihetetlenül és életszerűtlenül hangzik, de attól még igaz.

Amiről mindez eszembe jutott, az a tavasz és nyárelő elkeserítő statisztikája. A motorosok mindig is élen jártak, ha a baleseti kimutatásokat nézzük, az utóbbi években elkövetőként és vétlen áldozatként is egyre kisebb számokat produkálva, miközben a kétkerekűek egyre nagyobb tömegben vannak jelen az utakon. Mégis, idén sok társunkat elveszítettük már, és igen, a legtöbbször vétlen résztvevőként.

Amikor féktávon belül elénk fordulnak, ránk előznek vagy éppen a legutóbbi, Lengyelországban történt tragédia, amikor egyszerűen nem a megfelelő sávban közlekedett a szerencsétlen… Azokról nem is beszélve, akik a motor hátsó kerekét centizve haladnak mögöttünk a forgalomban, magasról téve a követési távolságra – a traffipax centit nem mér, csak sebességet, így nyugodtan “űzheti ezt a sportot” a jóember. Egy újabb terület, ahol lenne mit vizsgálódni és akár bírságolni is, persze egyszerűbb beröffenteni az SCS103-at a civil golfban, szó se róla.

Ha minden jól megy, 2013-ban új KRESZ-t kapunk a régi, toldozott helyett. Ideje lenne belevenni, hogy az autós képzés szerves része legyen, hogy NEM CSAK AUTÓK vannak az utakon, vagyis tessék felkészülni, hogy a pótos IFA-tól kisebb és fürgébb jármű jelenlétére is számíthat a delikvens a forgalomban. Legyen ez elmélet, szimuláció vagy akár egy robogós gyakorlat, ahol legalább belekóstolhat a nebuló, hogy milyen érzés kicsit kiszolgáltatottnak lenni, karosszéria nélkül…

És persze azzal is kezdeni kellene (illene) valamit, amire a legutóbbi, sümegi baleset hívta fel a figyelmet:

“…egy 71 éves nő a sümegi temető parkolójából elsőbbségadás nélkül hajtott ki autójával a tapolcai útra, és elütötte a motorkerékpárral közlekedő férfit. Elmondása szerint egyszerűen nem látta, hogy egy motoros érkezik a védett úton.”

Szóval persze tanuljunk, vizsgázzunk több lépcsőben, szerezzünk mindenféle korlátlan jogosítványt, a lényeg, hogy (papíron) képzettek illetve fizetőképesek legyünk – és persze csesszük meg, ha szembetalálkozunk valakivel, aki még a jelenlétünket is csak a csattanás után észleli…