Hasznos praktikák: helyből megfordulás

Hasznos praktikák: helyből megfordulás

              - Címkék |Baleset-megelőzés, Cikkek

Az út szélén állva vársz, és amint megszűnt a forgalom, már indulnál is, hogy megfordulj, és az ellenkező irányba folytasd az utat. Igen ám, de hogyan?

A legtöbben ilyenkor az ívbelső, azaz bal lábukat letéve, azzal “rollerezve” próbálnak valamiféle vélt biztonságot lelni, rossz esetben a jobb lábuk is lent van közben… Mit is érnek el ezzel: alkarjuk feszül, mert combjuk helyett azzal tartják magukat a motoron, ezáltal a kormányzás nehézkessé válik, az irányítás pontatlan lesz, s ezt tetézve sokan a közelgő akadályra – például a szemközti útpadkára – fókuszálnak, aminek egyenes következménye, hogy oda is vezetik a motort.

Csak technika kérdése: a helyes üléspozíció és tekintetválasztás mellett bármilyen motorral elvégezhető a gyakorlat
Csak technika kérdése: a helyes üléspozíció és tekintetválasztás mellett bármilyen motorral elvégezhető a gyakorlat

Van jobb megoldás

Ennél messze jobb módszer, ha ráneveled magad, hogy az elindulás pillanatában már mindkét csizmád a lábtartón legyen – nem csak most, hanem minden elindulás alkalmával. Ezt megfordulás közben úgy érheted el, hogy a gázzal enyhén megemeled a motor fordulatszámát, majd az addig határozottan taposott hátsó fék részbeni vagy teljes felengedésével párhuzamosan a kuplungkart is – részben vagy teljesen – felengeded, így a gép egyből mozgásba lendül.

Ekkor már semmiképpen nem előre vagy akár csak a motor elé, hanem a fordulás irányába – azaz legalább kilencven fokkal balra – tekints, hogy összpontosításod eredményeként a motort is arra tereld. A “mutatványra” akár öt-hat méter, azaz két átlagos forgalmi sáv is elegendő, miként az Horváth Miklós bemutatóján is remekül látszik:

Ha elsőre nehéznek is tűnik, ne ijedj meg: ehhez nincs szükség versenypályára, bármelyik parkoló üres sarka is megteszi, hogy – a fentiek szigorú lekövetésével – rövid idő alatt elsajátítsd a technikát

Aki esetleg kételkedne abban, hogy az ő motorja is képes-e rá, csak az alábbi képet nézze meg. Amikor valaki azt mondja, a gépe túl erős, nagy, nehéz, esetleg hosszú ehhez, valószínűleg csak kibúvót keres – ha egy Gold Wing, mely önmagában sem egy villámtréfa, plusz a méretes utánfutó is elfér a körben, akkor valószínűleg a többi motor is alkalmas lesz erre…

kakucs-ring-tommot-motoros-vezetestechnika

Gondolhatod, hogy neki sem elsőre sikerült, mindenesetre jó példa rá, hogy tényleg bármilyen két- vagy ez esetben négykerekűvel érdemes belevágni a gyakorlásba