Nálunk egyfajta népszokás, pedig Európa több országában büntetik – ott már tudják, hogy csak ártunk vele…
Éppen egy éve kapták fel a hazai újságok a hírt, hogy komoly bírságra számíthatnak az osztrák autósok-motorosok, ha hosszú percekig járatják a ház előtt vagy a garázsban a gépet. Ausztriában külön paragrafus (102. § – 2) nevesíti, hogy szabálysértés – és komoly környezetterhelés – így melegíteni a motort, ezért a rendőrök 75 és 150 euró közötti bírságot szabnak ki a renitensekre. Jól mutatja, hogy mennyire komolyan veszik a kérdést: egészen ötezer euróig (!) terjedhet a büntetés mértéke, ha visszaesőről van szó, de a zsaruk szerint ilyenre még nem volt példa.

Németországban és Svájcban is ugyanígy kezelik a hanyag tulajdonosokat, bár ott egyelőre kisebb, inkább csak jelzésértékű (10 és 50 euró közötti) csekkeket osztogatnak érte. Sajnos itthon nem tervezik hasonló „átnevelőkampány” bevezetését, pedig az alapjáraton gyakorlatilag semmit nem melegedő dízelek és a feleslegesen járatott benzinesek pöfögését látva bőven lenne teendő…
Hülye vagy? Nem akarom hidegen széthajtani a motort!
A leggyakoribb ellenérv, hogy a motorosok féltik a technikát, és azt mondják, inkább legyen füstszag, de kivárják egy helyben azt az nyolc-tíz percet, amíg megmozdul a hőfokmutató. Nos, rossz híreink vannak, ugyanis az ADAC letesztelte, mi történik a motorban, ha egy decemberi reggelen alapjáraton ketyeg.
Négy perc folyamatos járatás után csupán három fokkal (!) nőtt a motorolaj hőmérséklete…
Hát ennyit arról, hogy szeretném kímélni a technikát, és „azért melegítem egy helyben, hogy ne kínozzam hideg olajjal a vasat”.
Kapcsolódó anyag – Öt érv, hogy miért káros télen járatni a motort.
Ezért nem javasolják azt sem, hogy télen két-háromhetente elindítsd a garázsban tartott motort, csak hogy „halld a hangját” vagy hogy „ne kelljen tavasszal karbit takarítani”. Persze ha mész is vele egy kört, az más tészta, de csupán a hangja miatt járatni felesleges és csak ártasz vele a gépnek.

Mielőtt valaki nekünk esne, hogy miért akarunk rosszat, gyorsan szögezzük le: most is a két véglet között találjuk az igazságot. Nem érdemes céltalanul indítgatni, miként nem szabad rögtön „nyélen” elindulni sem – egyik se tesz jót a motornak. A legjobb, ahogy egyébként oktatják is a sulikban, hogy néhány másodperc járatás után elindulunk vele, majd kis gázon, alacsony fordulatszámon haladva melegítjük, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet.

Ezzel duplán nyersz, hiszen kevésbé szennyezed a közvetlen környezeted és a motort is kíméled, hiszen így sokkal rövidebb ideig fut hidegen. Utóbbi már csak azért is fontos, mert a tanulmányok szerint a henger és a dugattyú kopásának legalább 80%-a tisztán hidegindításokból fakad – érdemes odafigyelni rá.
Olvasói különvélemény: márpedig télen is muszáj indítgani a motort!
Képek: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László, nyitókép: Pixabay