Téli indítgatás? Felejtsd el!

Téli indítgatás? Felejtsd el!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás, Kiemelt cikk
7

Számtalanszor szóba került már, de úgy tűnik, nem lehet elégszer elismételni. Íme, öt jellemző kérdés a sokat vitatott téli indítgatásról…

Azt tegyük is rögtön zárójelbe, hogy miért Facebook-csoportokban kérdezik meg az emberek: hasznos-e hetente, kéthetente alapjáraton melegíteni a motort? Minimális utánajárással kiderülne, hogy a módszernek – szinte – csak hátrányai vannak, előnyei pedig elhanyagolhatóak. Most a legjobb hozzászólásokból mazsolázva, gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be, miért nincs értelme.

 1. …és akkor megszólalt a CO-riasztó.

A szomszédok valószínűleg frászt kaptak, mikor elkezdett üvölteni a szénmonoxid-riasztó. Nekem a kazánházban áll a motor. Már december közepén jelentkeztek az elvonási tünetek, ezért beindítottam kicsit. Dolgozott a szívató, és éreztem, hogy kezd k…. büdös lenni.

Az sem mellékes szempont, hogy a járó motor mellett állva össze tudsz hozni egy príma szénmonoxid-mérgezést…

Mikor a helyiség megtelt füsttel, jött a sziréna, pedig bukóra kinyitottam az ablakot is. Legközelebb majd kitolom az udvarra.

2. Mi ez a víz a motor alatt?

Vagy fél pohár koszos folyadék csorgott ki a kipufogóból melegítés közben. Nyáron persze fel se tűnt, hogy víz csapódik le a dobban. Szerintem mindenki olvasson utána, hogy mi az a kondenzvíz és rögtön rájön, miért hülyeség a pár fokos garázsban két percre elindítani a vasat.

3. Hidegindítás? Csak feleslegesen koptatod a motort

Nyilván lehetetlen pontos számot mondani, de az biztos, hogy a motor kopásának legalább 70, legfeljebb 90-95 százalékáért a hidegindítás felel.

Erre jön a riposzt, hogy nyáron is hidegen jár a motor reggelente,

de ne feledd, hogy az elkerülhetetlen, hiszen utána használod is a gépet. Ezzel szemben a téli indítgatás öncélú, felesleges, tehát csak ártasz a motornak. Itt jegyezzük meg, hogy a fiatal dízel autók tulajdonosai is hasonló tévúton járnak, amikor reggel 5-10 percig járatják a ház előtt a hideg autót, arra várva, hogy jól bemelegedjen a verda…

4. …és ha teljesen bemelegítem?

Nyugodtan mérd le egy enyhébb téli napon, amikor motorozhatsz az utakon, hogy

  • lassan haladva mennyi idő alatt éri el az üzemi hőmérsékletet az erőforrás, illetve benne az olaj, a hűtőfolyadék stb., és
  • mennyi ideig tart, ha csak a pár fokos garázsban alapjáraton ketyeg?

Ha az első – tegyük fel – három perc, a másik pedig tíz, akkor hét percig kimondottan nagy kopásnak teszed ki a motort, ismétlem, teljesen feleslegesen.

hidegindítás
Ne csodálkozz, ha csak öt-tíz fok van a garázsban, és nem akar bemelegedni a gép

A fizikából kettessel átcsúszók is gyorsan megértik, hogy terhelés nélkül nincs munkavégzés, pontosabban jóval kisebb mértékű, ezért sokkal lassabban melegszik be a motor. Többet jár hidegen, és ezzel vissza is tértünk a kopás 70-95 százalékáért felelő hidegen ketyegéshez.

5. Ha lemerül a zselés akksi, akkor kuka. Szóval inkább beindítom néha.

Mielőtt valaki tovább terjesztené a fals igét, szögezzük le: a motorosok többsége úgy emlegeti a fekete, zárt telepeket, hogy „zselés akkumulátor”, pedig korántsem az. Valójában zárt rendszerű, AGM (gondozásmentes, felitatott elektrolitos) a becsületes neve, azaz a legelterjedtebb áramforrásokban az elektrolit továbbra is folyékony kénsav, tehát ugyanúgy „savas”, mint a fehér, áttetsző házas elődei, csak itt a folyadékot felitatják, hogy megakadályozzák a párolgást, illetve sérülés esetén a szivárgást.

Jegyezzük meg végre: AGM, tehát nem zselés, de gondozásmentes. Amit tíz-húszezerért kapsz, és fekete színű, zárt házas, az mind ilyen technológiával készül

Ettől még igaz, hogy ne merítsd le, mert megsínyli, de az elindítást sem javasoljuk. Miért? Nos, megint csak az alapvető fizika lesz segítségedre: egy átlagos nagymotor 3-400 watt teljesítményű generátora aligha tölt fel bármit is az ötperces – vagy negyedórás – járatás alatt. Nem véletlen, hogy az úgynevezett okostöltők is 5-10 órán keresztül töltik az akksikat, vagyis az a 10-15 perc nem oszt, nem szoroz – kár ezzel indokolni a felesleges indítgatást.

Röviden tehát: ha mennél vele egy kört, nosza, indítsd be, de egyébként nem érdemes bántani szegény motort. Miként a téli felkészítésről szóló cikkünkben írtuk: mosd le, adalékold a benzint, töltsd fel az akksit, és annyi – minden más ráér tavasszal.